Oppmøterekord på årets byttehelg

Rekordmange familier møtte opp for å sikre seg skiutstyr til en billig penge i helgen. SpareBank 1 og Norges skiforbunds samarbeidsprosjekt Byttehelgen skal sikre at flere barn får muligheten til å delta, ved at brukt skiutstyr får nytt liv hos nye eiere. Fire klubber i  Telemark åpnet dørene for kjøp og salg av  brukt utstyr.

14.11.2016

Fornøyd

– Det er helt fantastisk å se alle de barna, og ikke minst voksne, som både har levert ski, og som har fått seg nye. Årets Byttehelg i Telemark har gått over all forventing, og vi har fått utrolig positive tilbakemeldinger fra alle de som har vært innom i helgen, sier Jan Berge i SpareBank 1 Telemark.

En undersøkelse fra Respons Analyse på vegne av SpareBank 1 viser at 1 av 3 familier ikke lar barna starte på idrettsaktiviteter fordi det er for dyrt. Samtidig lar vi skiutstyr for 300 millioner stå ubrukt i norske hjem hvert eneste år. Målet med Byttehelgen er at en betydelig andel av skiutstyret vi har stående skal få nye eiere, og at flere skal få mulighet til å delta, til en fornuftig pris. Prosjektet er et samarbeid mellom SpareBank 1 og Norges Skiforbund.

Skibytte over hele Telemark

Brukt utstyr kan være vel så bra som nytt, noe resultatene fra årets Byttehelg i Telemark beviser. – Det er vanskelig å si helt konkret, men vi har nok hatt besøk av over 200 personer og satt flere hundre brukte skiutstyr i omløp igjen. Det er en betydelig økning sammenlignet med i fjor. Dette kommer til å gagne både klubbene, familieøkonomien og ikke minst alle de barna som ikke har fått delta på grunn av at det for dyrt å drive med idrett, sier Jan.

Skistjerner leverte inn utstyr

Skiglede handler ikke først og fremst om utstyr. Flere Norges- og verdensmestere har startet skikarrieren, og vunnet sine første medaljer, på brukte ski. Landslaget i langrenn har engasjert seg stort i Byttehelgen. – Det er et tankekors at økonomi holder barn utenfor idretten, samtidig som utstyr for enorme verdier står og samler støv. Skiutstyr er kostbart for folk flest, men ved å tilrettelegge for at mer brukt utstyr kommer ut på markedet kan vi bidra til at både flere barn og voksne får deltatt, sier Knut Nystad, som er smøresjef i Norges Skiforbund Langrenn.

Flere av utøverne på langrennslandslaget har selv levert inn brukt utstyr til Byttehelgen, og en av dem er Astrid Uhrenholdt Jacobsen, som hvert eneste år gir bort brukt utstyr til sin lokale klubb og andre som trenger godt utstyr.

– Jeg har et sterkt ønske om at flere skal oppleve gleden av å ha ski på beina – slik jeg selv har hatt, og fremdeles har. Men inngangsbilletten er for dyr for mange, og det kan vi gjøre noe med, sier Astrid Uhrenholdt Jacobsen.

I helgen gikk Byttehelgen med over 100 klubber på tvers av landet av stabelen, og SpareBank 1 er veldig glade for at folk ser verdien i å kjøpe brukt ustyr.

– Vi ønsker å bidra til en bedre hverdagsøkonomi for både folk flest og skiklubbene, og er veldig glade for at så mange har vært innom Byttehelgen i år. Det er god økonomi å kjøpe brukt og vi er veldig stolte av å bidra til at klubbene kan arrangere Byttehelg, slik at flere kan ta del i skigleden – til en fornuftig pris, sier Jan Berge i SpareBank 1 Telemark  – Og neste år satser vi på å få med enda flere!

Om Byttehelgen

Under Byttehelgen inviterer idrettsklubber over hele landet
til markeder hvor det kjøpes og selges brukt skiutstyr. Gjenbruk av utstyr er
god økonomi siden klubben tjener på det, de som selger tjener på det, og ikke
minst er det lønnsomt for de som kjøper nytt brukt. Slike markeder har vært
arrangert over hele landet i mange år. I år samlet de fleste klubbene seg om helgen 12.–13. november. I tillegg arrangeres det Byttehelg både helgene før og etter.

SpareBank 1-bankene hjelper klubbene med å arrangere
Byttehelger ved å bidra med en byttehelgspakke og ved å kommunisere Byttehelgen.

Jan Berge
Rådgiver Kommunikasjon og Samfunnskontakt