Sparer du i aksjer eller aksjefond? Nå kommer aksjesparekonto

En av de største nyhetene i
statsbudsjettet for folk som er opptatt av sparing og for banknæringen var
aksjesparekonto.

01.02.2017

—Dette blir en kamp om sparekundene, og vi er på ballen, sier formuesforvalter Frede Christensen i SpareBank 1 Telemark.

En aksjesparekonto skal gjøre det enklere og mer gunstig for folk flest å investere i norske bedrifter. Ved å skaffe seg en slik konto skal folk kunne investere langsiktig i børsnoterte aksjer og aksjefond. Man må først betale skatt når gevinsten tas ut av selve aksjesparekontoen. Det betyr at du kan selge et fond med gevinst og reinvestere hele beløpet på nytt. Du må fortsatt betale skatt når gevinster realiseres, men det skjer først når pengene tas ut av kontoen.

Slik håper Regjeringen å gjøre det mer attraktivt for privatpersoner å spare i aksjer og fond.

—Dette er vel første gang siden 1980-tallet at myndighetene tar initiativ til å gjøre sparing enklere for folk flest, sier Christensen.

—I SpareBank 1 har vi begynt å se på hvordan vi kan levere aksjesparekonto til våre kunder. Vi ønsker at dette skal være en enkel og lettfattelig løsning som kunden selv skal kunne bruke i nettbanken og mobilbanken, sier Christensen.

—Inntil videre vet vi ikke helt hvilke krav myndighetene setter til strukturen rundt produktet og til bankene som leverandør av aksjesparekonto. Derfor må vi som alle andre avvente endelig forskrift fra Stortinget før vi kan være mer konkrete på hvordan kontoen vil fungere, sier Christensen.

—Det vi vet er at en aksjesparekonto skal være skattemessig mer gunstig for privatpersoner enn slik det er i dag. Så er du en av de nesten 2 millioner nordmenn som i dag har penger i aksjer eller aksjefond, eller kunne tenke deg å begynne å spare i aksjer eller fond, så kan det være lurt å følge med i banken din, sier Christensen.

·        SpareBank 1 vil tilby aksjesparekonto til nye og eksisterende kunder i løpet av 2017.

·        Vi vil tilrettelegge for en løsning med børsnoterte aksjer og aksjefond.

·        Løsningen vil være enkel for kunden og i storgrad selvbetjent på nett.

·        SpareBank 1 er i gang med å lage løsningen, men vi kan foreløpig ikke si noe om innholdet eller prisstrukturen, fordi vi venter på informasjon fra Finansdepartementet om endelig teknisk innretning og kravspesifikasjon til oss som banker.

Kontakt oss om Aksjesparekonto

Ronny Johansson