Nå kan våre kunder overføre penger med stemmen

Dette er tjenesten som lar våre bankkunder overføre penger i mobilbanken kun ved å bruke stemmen. Den første talestyrte banktjenesten i Norge leveres av SpareBank 1!

27.06.2017

Startskuddet for stemmestyrt bank

I første omgang vil tjenesten kun omhandle overføring mellom egne konti, men målet på sikt er å gjøre tjenesten tilgjengelig for alle slags overføringer og betalinger. Lanseringen er dermed startskudd et for ett av de viktigste utviklingsområdene for banknæringen i årene som kommer. –Banken blir mer og mer digital og vår jobb er å finne nye måter teknologien kan forenkle og hjelpe kundene på. Her er talestyring et av de viktigste satsingsområdene nå, sier John Einar Rørvik, Informasjonssjef i SpareBank 1 Telemark.

Be mobilen om å overføre penger

– Teknologien på dette området er fortsatt i en tidlig fase. Den tjenesten vi nå lanserer gjør at du selv kan overføre penger fra en konto til en annen ved å bruke stemmen, sier John Einar.  – Det kan være nyttig i en familiesetting med felles konti, med rask overføring av penger til ungene eller mellom ektefeller. Målet etter hvert er at kunder som har behov for det skal kunne utføre de fleste tjenester ved bruk av talestyrte assistenter.

Talestyrt vekst

Etter hvert som stadig flere bruker mobilbank og nettbank blir det færre som går i banken. –Talestyrte tjenester er noe alle vil ha glede av, samtidig ser vi at denne tjenesten kan være interessant for eldre og kunder med synshemminger, sier John Einar.

Det første steget

Til tross for at tjenesten foreløpig tar for seg overføring mellom egne kontoer, er målet at man i fremtiden kan bruke talestyring til å utføre alle typer tjenester. Med tanke på hvor raskt denne teknologien utvikler seg på verdensbasis, vil det antakelig kun være et tidsspørsmål før man kan begynner å se denne utviklingen skyte fart.

Slik fungerer den nye overføringstjenesten:

Tjenesten vil bli tilgjengelig som en del av SpareBank 1 mobilbank-app*. De som allerede har appen installert trenger kun å oppdatere denne applikasjonen i AppStore. Ved deretter å trykke på «meny» og «innstillinger» i appen, vil Siri dukke opp som et alternativ, og brukeren kan aktivere tjenesten.

*Tjenesten fungerer for de som har iOs 10 eller nyere.

John Einar Rørvik
Informasjonssjef