Bankkort er den vanligste måten å betale på i Norge. Derfor er det viktig at barna ikke bare lærer seg å bruke kontanter, men også hvordan de kan betale med kort på en sikker og god måte. Dette bør skje allerede fra tidlig alder, men når bør de egentlig få et helt eget bankkort?
Eget bankkort og Spink-appen gir et godt møte med digitale penger og gjør det er enkelt å overføre penger til kortet.
Det ligger en beløpsgrense i kortet, og alle transaksjoner sjekkes mot tilgjengelig saldo på konto.
Foreldre kan holde oversikt over barnets penger, sette regionsperre, bestille nytt kort eller sperre kortet i sin egen mobil- eller nettbank.
For sikkerhets skyld har ikke kortet bilde eller fødselsnummer.
Spink gir barnet oversikt
Spink er barn og unges egen mobilbank. Appen gir en god oversikt over hvor mye penger som er på bankkortet og hva pengene har gått til.
I Spink kan barna også få se sin en egen sparekonto, slik at de kan sette seg egne sparemål og overføre penger selv. Det er god motivasjon til egen sparing.
Spink lar også barna bruke vennebetaling til mottakere som er godkjent av en forelder.
Når barna skal begynne å bruke kort er det viktig at de forstår pengebruk og kortsikkerhet. Bruk vår samtaleguide her til å få tips om hva barna bør vite før de begynner å bruke bankkort for barn.
Mistet kortet?
Gi beskjed til foreldre så fort som mulig slik at de kan si ifra til banken.
Er det greit å oppbevare PIN-koden til kortet på huskelapp?
Nei, lær koden utenat.
Er det greit å dele PIN-koden med andre?
Nei. Koden er hemmelig. Ikke fortell koden til andre.
Ring oss for å sperre kortet
Hvis kortet har blitt borte eller det er mistanke om at andre kan ha fått tak i koden, meld fra til oss så raskt som mulig. Ring 915 02610, eller +47 915 02 610 hvis du er i utlandet.
Har du funnet igjen kortet etter at det ble sperret? Da kan du som forelder kontakte oss på chat i nettbanken, så fjerner vi sperren med en gang. Har du ikke nettbank, kan du ringe oss på 915 02610 så hjelper vi deg.
For å handle på nett må du være 13 år eller eldre og ha BankID. Har kortet ditt kortnummeret (16 siffer) printet på forsiden, er det ikke nødvendig å bestille nytt kort når du fyller 13 år for å få netthandel. Da ligger netthandel klart og hvis foreldrene dine bestiller BankID til deg, kan kortet brukes til å betale på nett.
Det skyldes mest sannsynlig at det ligger inne beløpsgrense på kortet ditt, for din sikkerhet. Beløpsgrensen for varekjøp er 5000 kroner i løpet av 4 dager, og for minibankuttak er det 1000 i løpet av 4 dager.
Si fra til foreldrene dine så fort som mulig. De kan både sperre og bestille nytt kort til deg i nettbanken. Nytt kort kommer i posten i løpet av 7-10 dager.
Ja, og det er de samme reglene som i Norge på hvor mye du kan ta ut. Maksgrensen for varekjøp er 5000 kroner i løpet av 4 dager, og for minibankuttak er det 1000 i løpet av 4 dager.
Snakk med foreldrene dine. De kan bestille nytt kort i nettbanken.
.
Hva lurer andre på?
Beløpsgrensen for varekjøp er 5000 kroner i løpet av 4 dager, og for minibankuttak er det 1000 i løpet av 4 dager.
Det er ingen øvre grense for hvor mye penger som kan settes inn på kortet.
Ja, men det er beløpsgrense på kortet. Maksbeløpet for kontantuttak og varekjøp i butikk er 5000 kroner i løpet av 4 dager.
På baksiden av kortet står navnet til den som eier kortet og kontonummeret som kortet er tilknyttet. I tillegg står det en dato for hvor lenge kortet er gyldig. I signaturfeltet på baksiden kan det stå en netthandelskode (CVV2) hvis kortet er klargjort for netthandel når barnet fyller 13 år. Man kan signere kortet, men det har ingen praktisk betydning for bruk av kortet.
Bankkort for barn har en nedre aldersgrense på 6 år og passer frem til barnet fyller 13 år.
Det tar 7-10 dager. Vi gir beskjed på SMS når kortet sendes fra vår leverandør.
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}