Koronavirus og forsikring

Informasjon, spørsmål og svar om koronaviruset, for privatpersoner og bedrifter.

Denne siden er sist oppdatert 26.06.2020 kl. 13:20

På grunn av svært stor pågang på telefon, oppfordrer vi alle til å lese følgende informasjon før du kontakter oss angående koronaviruset.

 

Bedrift? Se spørsmål og svar her

 

Leter du etter spesifikk informasjon?
Du kan søke etter spesifikk tekst ved å trykke Ctrl+F (på PC) og skrive inn søketeksten.

Hva dekker reiseforsikringen?

Har du meldt en reisesak til oss, og venter på svar?
Det er veldig mange som trenger hjelp fra oss akkurat nå. Det kan derfor ta svært lang tid før vi får sett på saken din, men det betyr ikke at vi har glemt deg. Vi ber derfor om at du ikke purrer på saken din, verken på telefon eller e-post. Da får vi tid til å behandle flere saker – også din. 

Du må alltid først ta kontakt med flyselskap, hotell, reisearrangør eller liknende for å få vite hvor mye av pengene dine du får igjen, før du melder saken din til oss.

Ikke bestill tur til utlandet nå
Selv om det nå er mulig å reise til enkelte land igjen, gjelder fortsatt UDs reiseråd for de aller fleste europeiske land. Vi skjønner godt at mange ønsker å dra på ferie til utlandet etter en lang og vanskelig vår, men vi anbefaler likevel sterkt at du ferierer i Norge. Korona-pandemien pågår fortsatt, og helsevesen, flyreiser og så videre er fortsatt sterkt påvirket av pandemien i svært mange europeiske land. Det kan derfor bli vanskelig å få hjelp hvis du blir syk, eller hvis du plutselig må hjem.

Gjelder reiseforsikringen hvis jeg drar til utlandet nå?
Det korte svaret er ja (se også eget punkt for nordiske land og områder under), men med noen viktige unntak:

  • Hvis du reiser til land der UD har gitt reiseråd, vil du ikke få erstatning for økonomisk tap eller skader hvis det skjer noe knyttet til koronasituasjonen.
  • Reiseforsikringen dekker fortsatt vanlige hendelser som tyveri, sykdom som ikke har med korona å gjøre, ulykker og så videre.
  • Hvis du har bestilt reise (fly, hotell osv.) etter 12. mars 2020 til et land som UD fraråder reise til, får du ikke dekket avbestilling. Dette gjelder også hvis UD seinere opphever reiserådet for landet.

Kundene våre kan ha ulike reiseforsikring når det gjelder land som UD fraråder reise til. I sommer gir vi likevel alle kunder den beste dekningen på dette punktet fram til 27. august.

Hvilke avbestillinger dekker dere i Norden og i Europa?

  • Hovedregelen er at vi dekker avbestillinger til områder der UD har gitt reiseråd, eller hvis reisen din påvirkes av lokale restriksjoner på innreise, som i Danmark. Du må selv sette deg inn i disse restriksjonene.
  • Vi dekker ikke avbestilling til områder hvor UDs reiseråd ikke lenger gjelder. Dette er fra 15. juni Danmark (se unntak i punktet over), Island, Finland, Færøyene og Grønland.
  • UD har sagt de vil åpne opp for reiser i EØS og Schengen-området fra og med 15. juli, men bare hvis landet det gjelder har lav nok smittespredning.
  • Listen over land som UD fraråder reise til kan endre seg raskt og ofte i sommer. Du må derfor selv sette deg inn i hvilke land dette gjelder før du eventuelt bestiller en ny reiser, eller hvis du vurderer å avbestille en reise du allerede har kjøpt.
  • Bruk FHI sin oversikt (scroll ned på siden) for å se hvilke land som er merket med grønt, og som dermed ikke har reiseråd fra UD. Siden oppdateres kontinuerlig. 

Jobbreiser i Norden
Fra 1. juni er det igjen mulig å dra på jobbreiser i hele Norden. Reiseforsikringen du har gjennom arbeidsgiver vil gjelde på slike reiser fra denne datoen. Du må likevel fortsatt ta samme hensyn som ved private reiser (se mer info øverst på siden).

Dette må du gjøre før du melder sak til oss
Har du avbestilt reisen din? Eller er den kansellert eller innstilt? Vi kan dessverre ikke behandle saken din før vi vet hva du får igjen fra flyselskapet, turoperatøren, hotellet eller liknende.

MERK! Reisen din må være bestilt før 12. mars for at du skal kunne søke oss om erstatning.

Vi kan behandle saken din raskere hvis du følger det som står i denne listen:

1)     Du skal alltid først avbestille reisen din hosflyselskap, turoperatør, hotell eller liknende.

2)     Få skriftlig bekreftelse fra de som solgte deg reisen, som viser hvor mye penger du får tilbake.

3)     Hvis du ikke får igjen penger, må du sende oss skriftlig bekreftelse fra flyselskap, hotell e.l. på dette også. Bekreftelsen får du fra de som solgte deg reisen.

4)     Nå kan du melde saken din til oss.

5)      Dette er dokumentasjonen vi trenger for å behandle saken din:

  • Billetter/kvitteringer for flyreisen, hotell og liknende.
  • Skriftlig bekreftelse som viser hva du får igjen fra flyselskap, hotell eller liknende
  • Betalte du reisen med kredittkort? Send oss kontoutskrift av betalingen, eller faktura som viser hva du betalte.
  • Gi oss beskjed hvis noen andre i hjemmet ditt har reiseforsikring andre steder, for eksempel hos arbeidsgiver eller gjennom fagforening.

Vi dekker avbestilling av reiser til alle land der reisen skulle skjedd fram til og med 27. august 202

Reisen må være bestilt før 12. mars. Reiserådene til Utenriksdepartementet (UD) kan forandre seg raskt, og vi endrer også våre avbestillingsfrister når UD forandrer reiserådene.





Hva er avbestillingsforsikring?

Avbestillingsforsikring er en dekning du har gjennom reiseforsikringen din eller reiseforsikringen du har gjennom ditt MasterCard. Den gir deg reiseomkostningene tilbake dersom det skulle oppstå noe uforventet i forkant av reisen.

Les mer om avbestillingsforsikring


meld skade flamme

Trenger du å avbestille en reise?


Hva lurer andre på?