Ny app for å kjøre bedre og tryggere

Smartbil er en app som belønner deg når du gjør trygge valg og lar mobilen ligge under kjøring. Last ned appen og bidra til tryggere kjøring og færre ulykker på veiene i sommer. 

Kjør mobilfritt og få poeng til gavekort i flere kjente butikker.
Appen fungerer for alle typer biler (også elbiler).
Automatisk veihjelp fra Viking, med kartvisning med lokasjon.

Last ned Smartbil-appen

Smartbil er appen som gir deg oversikt over hvordan du kjører. Som sjåfør får du poeng når du lar være å bruke mobilen under kjøring, og er du bilforsikringskunde hos oss får du ekstra poeng. Poengene kan du veksle inn i gavekort hos for eksempel XXL, IKEA, Zalando og Jula i tillegg til Narvesen og 7-Eleven.

Konkurrer med familie eller venner om hvem som er best bak rattet i sommer.

Informasjon til deg som har Smart bilforsikring: 

Spinnappen og smartpluggen skal etter hvert byttes ut med en ny app, som foreløpig heter Smartbil. Dette vil ikke påvirke deg som har Smart bilforsikring ennå, og vi ønsker at du fortsetter å bruke Spinnplugg og Spinnapp til du får beskjed fra oss om noe annet. Den nye appen bruker en teknologi som gjør at vi ikke trenger en smartplugg i bilen for å registrere kjøringen din. Du må gjerne laste ned og teste ut Smartbil allerede nå, men viktig at du samtidig bruker Spinn som før slik at du ikke mister kjørehistorikken din. 

Se spørsmål og svar


Smartbil er appen som belønner trygg kjøring

Hvert år blir mange mennesker hardt skadet eller mister livet fordi de bruker mobiltelefonen under kjøring, kjører over fartsgrensa eller ikke er nok oppmerksomme i trafikken.

Kjører du uten å bruke mobilen, i fartsgrensa og med mindre bråbrems, rask akselerasjon og hard svingning indikerer dette at du er oppmerksom og en trygg sjåfør. Oppmerksomme sjåfører kommer sjelden ut for ulykker. Det er slik kjøring Smartbil-appen vil belønne.

Du kan oppnå ulike former for belønning hvis du lar mobilen ligge under kjøring. Smartbil analyserer og beskriver kjøreatferd og gir deg en kjørescore, for å gjøre deg mer oppmerksom på egen kjøring og hjelpe deg til å bli en bedre sjåfør. Har du bilforsikring hos oss kan du se hvilken type bilforsikring du har og melde skade rett fra appen.

Få tilbakemeldinger på alle turene du har hatt med bilen, så kan du forbedre egen kjørescore. Du vil se hvilke steder på strekningen du har brukt mobilen, kjørt over fartsgrensa og bremset, akselerert eller svingt for hardt. Du har også god oversikt over hvordan bilen brukes i Smartbil-appen.

Smartbil gir deg ikke bare oversikt over egen kjøring. Den viser deg også oversikt over annen transport du har foretatt deg med:

  • Sykkel
  • Båt
  • Buss
  • Bil (passasjer)
  • Fly
  • Motorsykkel
  • Løping/gange
  • Tog/trikk/t-bane

Bilulykker koster samfunnet mye. Både i form av skader, kostnader og klimautslipp. Vi tror at hvis vi kan gjøre oss selv mer bevisste på mobilbruk, fart og trygge valg under kjøring, vil det føre til færre ulykker. Som igjen vil spare deg, meg og naturen for unødvendige tap. I tillegg vil vi med Smartbil-appen kunne belønne deg for mer bærekraftig transportvalg – for eksempel om du bytter fra bil til sykkel på enkelte transportetapper.  

Skulle du bli utsatt for uhell, kan du bestille veihjelp direkte i appen. Da vil du dele posisjon med redningsbilen, så slipper du å bekymre deg for at den ikke skal finne frem.

Personvern og bruk av data

Vi tar personvern alvorlig. Dataene og informasjonen vi samler inn vil vi kun bruke til å gi belønning ved trygge valg, i tillegg til at den gir deg som sjåfør tilbakemeldinger på kjøringen din. Vi bruker ikke kjøredata til noe utover dette. Vi bruker aldri data vi samler inn til andre formål enn de vi er enige om, og aldri i forbindelse med skader eller for å vurdere skyld og ansvar ved en ulykke.

Les mer om personvern

Smart bilforsikring forstørrelsesglass bil

Spinn og smart bilforsikring (gammel versjon)

Tidligere trengte du Spinn-appen og en smartplugg i bilen for å få belønning for kjøringen. Den gamle løsningen er erstattet med den nye Smartbil-appen.

Har du hatt uhell eller skade på bilen?


Spørsmål og svar

Se her for spørsmål angående Spinn og smartpluggen fra den gamle versjonen av Smart bilforsikring.


Praktisk

  • Alle kan laste ned og teste appen som foreløpig heter «Smartbil» i App-store eller Google Play. Du logger deg inn i tjenesten med BankID. For at appen skal fungere optimalt må du gå inn på innstillinger på mobilen din og aktivere «Stedstjenester».

    Den nye appen er fortsatt under utvikling og vi ønsker dine tilbakemeldinger på hvordan du synes den fungerer. Vi jobber med flere funksjoner, flere belønninger og stabilitet i appen. Navnet på appen vil med all sannsynlighet bli endret.

  • Rabatten du har bygd deg opp i Spinn får du med deg ved neste hovedforfall på din bilforsikring.

  • Du vil bli belønnet etter hvor trygt du kjører. I starten har alle fått belønning i form av kuponger hos Narvesen og 7-Eleven hvis du ikke bruker mobilen når du kjører. Fra juni 2020 endret vi til et nytt poengsystem. Lar du mobilen ligge mens du kjører i sommer vil du tjene opp poeng du kan veksle inn i gavekort hos for eksempel XXL, IKEA, Zalando og Jula i tillegg til Narvesen og 7-Eleven.

    Appen er tilgjengelig for alle, men har du bilforsikringen hos oss får du ekstra poeng på toppen av de vanlige poengene.

  • Sammen med høy fart er mobilbruk en av de viktigste årsakene til bilskader og trafikkulykker. Vi ønsker å gjøre noe med det, og derfor belønner vi deg som ikke bruker mobilen når du kjører.

    Vi bruker ikke registreringen av mobilbruk til noe utover dette, og vi bruker aldri dine kjøredata til andre formål enn de vi er enige om. Vi bruker heller ikke kjøredata i forbindelse med skader eller for å vurdere skyld og ansvar ved en ulykke.

  • Høy fart fører til ulykker og er sammen med mobilbruk den hyppigste årsaken til bilskader og alvorlige trafikkulykker Det er to årsaker til at vi registrerer og viser dette til deg. Det ene er at vi ønsker å bevisstgjøre deg på din kjøreatferd. Det andre er at denne registreringen er en del av teknologien i tjenesten så ønsker vi å være åpne på at vi faktisk registrerer det. Disse dataene registreres av telefonen din uansett. Med Smartbil-appen hjelper vi deg slik at du selv kan se dem. 

    Vi bruker ikke registreringen av fart til noe utover dette, og vi bruker aldri dine kjøredata til andre formål enn de vi er enige om. Vi bruker heller ikke kjøredata i forbindelse med skader eller for å vurdere skyld og ansvar ved en ulykke.

  • Du kan rette opp transporetappene dine i appen, under «Mine turer». Teknologien i Smartbil-appen er en såkalt lærende teknologi, og har en feilmargin på ca. 10 prosent. Det vil for eksempel gjøre utslag i at den noen ganger vil tro du kjører bil når du sitter på en buss. 

    Teknologien er laget for å gjenkjenne bilkjøring, og er bedre til det enn for eksempel å skille sykling fra jogging. Hvis en transportetappe registres feil, er det mulig å rette opp dette i appen. Feilmarginen har minimal påvirkning på hvordan vi beregner belønninger. 

  • Du kan rette opp transporetappene, under «Mine turer» i appen – og da vil du i løpet av et døgn får rettet mobil-streaken. Teknologien i Smartbil-appen er en såkalt lærende teknologi og den vil etter hvert forstå nå du ikke kjører selv. 

  • Ulike stopp og lengde på stopp kan føre til ulogiske splittelser og oppdelinger av dine kjøreturer. Vi jobber med å forbedre visualiseringen av turene slik at turene blir mer oversiktlig for deg.

  • Nei. Hvis telefonen står fastmontert eller ligger stille uten å bli trykket på, så vil ikke handsfreebruk gi dårligere score.

  • Nei, det vil vi ikke gjøre. Vi ønsker å bevisstgjøre deg på din kjøreatferd, og siden denne registreringen er en del av teknologien i appen så ønsker vi å være åpne på at vi faktisk registrerer det. Mange av disse dataene registreres av telefonen din uansett. Med Smartbil-appen hjelper vi deg slik at du selv kan se dem. 

    Vi bruker ikke registreringen av fart til noe utover dette, og vi bruker aldri dataene dine til andre formål enn de vi er enige om. Vi bruker heller ikke kjøredata i forbindelse med skader eller for å vurdere skyld og ansvar ved en ulykke. 

Spinn-brukere

  • Nei, dette er to helt separate apper. Kjørehistorikk, eventuelt opptjent rabatt eller belønning blir ikke overført til ny Smartbil-appen. For å sikre at du ikke mister kjørehistorikken, anbefaler vi å ha både Spinn-appen og smartpluggen installert til du får nærmere beskjed fra oss. Du kan begynne å bruke Smartbil-appen uavhengig av dette.

  • Ja, det kan du gjøre. For å sikre at du ikke mister kjørehistorikken, anbefaler vi å ha både Spinn-appen og smartpluggen installert til du får nærmere beskjed fra oss. Vi anbefaler at du i en overgangsperiode har begge appene installert og aktive.

  • Vi ønsker at du kildesorterer og kaster smartpluggen i el-avfall ved nærmeste avfallsstasjon.

Data og personvern

  • Ja det gjør vi. Vi vil samle data om mobilbruk og fart under kjøring, posisjon og hypotese om øvrige transportformer.

  • Vi bruker kjøredata til å belønne de som kjører med mindre risiko, i henhold til de parameterne vi mener er viktig. I dag belønner vi sjåførene som ikke bruker mobilen under kjøring, men på sikt vil vi også belønne på andre parametere – som for eksempel fart og generell kjøreatferd (sving, brems, akselerasjon). Vi bruker ikke registreringen av fart til noe utover dette, og vi bruker aldri kundens data til andre formål enn de vi er enige om. Vi bruker aldri kjøredata i forbindelse med skader eller for å vurdere skyld og ansvar ved en ulykke.

    Som forsikringsselskap er vi naturligvis opptatt av risiko og hvilke faktorer som påvirker dette. Data som er anonymisert og slått sammen (for eksempel alle brukere i Viken eller alle Toyota-eiere) vil gi oss en bedre forståelse av hvorfor ulykker oppstår, forebygge skader før de inntreffer og på denne måten bidra til økt trafikksikkerhet.

  • Bankene har ikke tilgang på dataene, og per i dag er det kun Fremtind som har og bruker dataene. 

  • Vi deler ikke dine personlige data. Samtidig vil anonymiserte data være gull verdt for å løse forskjellige samfunnsutfordringer. Det kan innebære at vi i fremtiden vil kunne dele enkelte typer data som er anonymisert og slått sammen (for eksempel alle brukere i Viken eller alle Toyota-eiere) slik at ikke du eller enkeltpersoner kan identifiseres.

    Å bruke appen er frivillig og vi bruker ikke kjøredataene til noe du ikke samtykker til. Sletter du profilen din i appen, så sletter vi dataene dine. 

  • Alle kjøredata i Spinn som kan knyttes til eller identifisere deg og andre enkeltpersoner slettes eller anonymiseres.


Dame som rater best i test på forsikring

Best i test på kundelojalitet, kundeservice og skadeoppgjør

Tusen takk til alle våre kunder! I følge Norsk kundebarometer (2020) er vårt forsikringsselskap Fremtind nok en gang blant de beste i kategorien skadeforsikring, med 4 av 5 stjerner i testen. Vi har de mest lojale forsikringskundene for fjerde året på rad. Vi har også Norges beste kundeservice og skadeoppgjør i følge Bytt.no. Les mer om våre best i test-utmerkelser

Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no

Tjenesten leveres av Fremtind Forsikring

Vårt forsikringsselskap har skiftet navn fra SpareBank 1 Forsikring til Fremtind Forsikring. Hva betyr det for deg?