Nye muligheter i 13-åringens bankkort

Når barnet fyller 13 år åpnes det for netthandel, og beløpsgrensene for uttak og varekjøp økes. Det er online saldokontroll ved bruk av kortet så kortet kan bare brukes når det er penger på konto. Endringene skjer automatisk det er ikke nødvendig å bestille nytt kort.

Kan nå brukes både i Norge og i utlandet.
Kortet er nå åpent for netthandel.
Full oversikt over saldo og bruk i mobilbanken.

Hva er nytt?

Kortet åpnes for netthandel, og beløpsgrensene for uttak og varekjøp økes. Det er online saldokontroll ved bruk av kortet så kortet kan bare brukes når det er penger på konto. Endringene skjer automatisk det er ikke nødvendig å bestille nytt kort.

I tillegg kan vi tilby mobilbank, kort med legitimasjon, og BankID.


Bruk av kortet

Hva 13 år 15 år
Kan bruke kortet uten at det er penger på konto Nei Nei
Kan bestille kort med eller uten legitimasjon Ja Ja
Sjekke saldo i mobilbank Ja Ja
Kan skru av og på hvor kortet skal kunne brukes med regionsperre i mobilbank Ja Ja
Mulighet for handel på nettet Ja Ja
Netthandel kan skrus av og på i mobilbanken - Ja
Stengt for sider definert som gambling - Ja
Får BankID og nettbank sammen med kortet - Ja

Frihet i trygge rammer

Det er stor forskjell på å være 13 og 17 år. På få år går man fra å ha litt lommepenger til gradvis å få mer ansvar for egen økonomi.

  • Fra fylte 13 år blir det mulig å handle på nett med BankID. For å få BankID hos oss må du møte opp i banken med pass . Er du under 18 må dine foreldre godkjenne bestillingen av BankID.
  • Kortet har ekstra sikkerhet. Det kan for eksempel ikke brukes uten at det er penger på konto.
  • Kortet har ingen faste avgifter og er gratis å bruke i butikker og i SpareBank 1s minibanker.

Gi barnet oversikt

Med SpareBank 1 har du flere løsninger for unge. Spink er en app som gir barn og unge oversikt over hvor mye penger som er på bankkortet og hva pengene har gått til. I Spink kan barna også få en egen sparekonto, slik at de kan sette seg egne sparemål og overføre penger selv. Slik kan appen motivere til egen sparing.

Og er barnet over 13 år og har BankID, kan barnet bruke ordinær nettbank og mobilbank, der man har full oversikt over kontoene og økonomien. 

Sikker kortbruk

Å betale med kort er enkelt og sikkert. Sjekk våre tips for smart kortbruk.


  


Sperre bankkortet

Har du mistet kortet eller tror andre kan ha fått tak i koden? Sperr kortet så raskt som mulig.

Har du ikke nettbank eller mobilbank, eller kommer deg ikke inn der, kontakt oss på 915 02610, fra utlandet: +47 915 02 610 så hjelper vi deg.

 

Er bankkortet ditt misbrukt? 

Sperr kortet i nettbanken/mobilbanken og anmeld saken til politiet. Hvis kortet ditt er misbrukt, melder du dette enkelt i nettbanken/mobilbanken.

 

Slik gjør du i nettbank/mobilbank:

I menyen velger du "Kort".

  • For sperring av kort trykker du "Sperre kort". 
  • Hvis kortet ditt er misbruk, velger du "Reklamasjon". Fyll ut informasjon og send inn, så hjelper vi deg videre. Har du ikke allerede sperret kortet, vil det bli sperret når du sender inn reklamasjonen.

 

Se hvor enkelt det er å sperre og å åpne kortet igjen.




Ut å reise? Betal i lokal valuta

Betaler du med kortet er det Visa som veksler, og de har den beste vekslingskursen. Selv om vi legger på et valutapåslag på 2 %, er det fortsatt mest lønnsomt å betale i lokal valuta. Ved betaling i norske kroner, er det butikken som veksler og de velger ofte et høyt påslag for å sikre seg mot valutatap. 


Hva lurer andre på?