BankID blir periodevis utilgjengelig 20.-26. mai

Grunnet bytte av driftsleverandør hos BankID kan du oppleve at BankID i perioder blir utilgjengelig i dette tidsrommet. Dette gjelder alle banker i Norge, og alle tjenester der du bruker BankID.

Hva betyr dette for deg?

  • BankID og BankID på mobil vil være utilgjengelig noen timer natt til torsdag 20. mai og natt til lørdag 22. mai. 
  • Du kan ikke bestille eller fornye BankID mellom 20. og 26. mai. Du kan heller ikke bestille passord i denne perioden.

Vær forberedt: Oppdater kontaktinformasjonen din i mobilbank/nettbank

For at vi skal nå deg med informasjon denne helga er det viktig at vi har riktig kontaktinformasjon på deg. Logg deg inn, velg Innstillinger og Om meg, og sjekk at det ligger riktig informasjon her.

Hvis det skulle oppstå problemer underveis i flyttingen kan du få bruk for engangskode-appen. Det er derfor lurt om du har denne installert på forhånd.
Les mer og last ned engangskode-appen.

NB: Dette gjelder bare hvis du har BankID fra SpareBank 1. Har du BankID fra annen bank vil du ikke kunne bruke denne i vår nettbank når BankID er nede. Du vil heller ikke kunne logge inn på andre tjenester enn nettbanken.

Lurer du på noe?

Ja, det kan du. Har du en viktig regning som skal betales i perioden flyttingen pågår, anbefaler vi likevel at du legger inn betalingen og godkjenner den senest onsdag 19. mai. Betalingene dine kan godt ha forfallsdato i denne perioden, så lenge de er lagt inn og godkjent på forhånd. Det er kun signering med BankID som periodevis vil være utilgjengelig, alle betalinger vil gå som normalt.

Etter planen skal du kunne bruke BankID som vanlig i hele flytteperioden. Unntaket er de to planlagte periodene med nedetid natt til torsdag og natt til lørdag - da vil du ikke kunne logge inn i noen tjenester med BankID. Eksempelvis kan du ikke gå inn på helsenorge.no for å sjekke resultater av en koronatest i denne perioden. 

Forhåpentligvis skal denne flyttingen foregå uten at du blir særlig berørt, men for sikkerhets skyld kan det være greit å ha lastet ned engangskode-appen hvis du ikke har den fra før. 
Les mer og last ned her.

Etter planen skal BankID og BankID på mobil stort sett fungere som vanlig, med unntak av noen timer natt til torsdag 20. og natt til lørdag 22. mai.

Ja, innlogging i mobilbanken med fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning vil fungere som vanlig i perioden.

Det er Vipps AS som leverer BankID til alle bankene i Norge. Vipps har valgt å skifte sin driftsleverandør for å kunne modernisere BankID og tilby enda bedre tjenester til deg som kunde. 

Se opp for svindel! Ikke gi fra deg personlig informasjon via e-post eller på usikre nettsider

Husk at du aldri må gi fra deg opplysninger om din BankID eller annen personlig informasjon via e-post, SMS eller på usikre nettsider.

Har du mottatt kommunikasjon som du er usikker på om kan være svindelforsøk, er det viktig at du ikke klikker på lenker, vedlegg eller svarer tilbake. Er du i tvil, ta kontakt med oss.


Information in English: BankID will at times be unavailable between 20-26 May

It will not be possible to order or renew BankID during this period.

BankID and BankID on Mobile will be unavailable for a few hours on the night before/in the early hours of Thursday 20 May and Saturday 22 May. This applies to all banks in Norway and all services that use BankID. If you need to pay an important bill between 20-26 May, we recommend that you approve it by no later than 19 May.

(PS: in the Norwegian version of our mobile bank, ‘approve payments’ is called ‘godkjenne betalinger’.)

Watch out for scams! Remember: never provide information about your BankID or other personal information via email, text message or on the phone. Contact us if you are at all concerned that you may have been the victim of a scam or fraud.