Streik i bank og forsikring

Omlag 1200 medlemmer i LO Finans er tatt ut i streik. I SpareBank 1 Telemark gjelder dette 27 av 160 ansatte. Med redusert bemanning må det påregnes noe lengre svartid enn normalt. Vi vet per i dag ikke hvor lenge streiken vil vare, men vi gjør alt vi kan for at du som kunde skal bli minst mulig berørt av situasjonen. Forutsatt at det ikke oppstår spesielle situasjoner vil våre kontorer holde åpent som normalt.


Nedenfor finner du en oversikt over hvordan streiken i første omgang påvirker vår tilgjengelighet: 

Alle kundeserviceenhetene i SpareBank 1 Forsikring er rammet av streiken. Kunder kan melde inn skader via nettløsningen www.meldeskade.no. På telefon har vi kun kapasitet til å ta imot henvendelser knyttet til husbrann, veihjelp og personskade på reise.

Viking bilberging fungerer som normalt – ring 06000. Er du utenlands og trenger hjelp, ring SOS International på +47 22 96 50 45.

Vi beklager sterkt denne situasjonen overfor kundene våre. Kunder som ønsker å kjøpe forsikringer i SpareBank 1, kan gjøre dette på normal måte via digitale løsninger på bankenes nettsider eller på bankkontorene.

For oppdatert informasjon om streiken kan du følge med på Finans Norges nettsider.

Ofte stilte spørsmål under streiken

  • Ettersom både kort og betaling fungerer, skal det foreløpig ikke være nødvendig å ta ut kontanter. Minibankene vil fungere som normalt, men det er altså ingen grunn til å ta ut ekstra kontanter verken i minibank eller i butikk. 

  • Ja, du kan fortsatt betale med både bank- og kredittkort. Men det er redusert beredskap som følge av streiken. Skulle vi få en feilsituasjon vil det derfor kunne ta noe lengre tid å rette feilen.

  • Ja, kortbetaling vil fungere også på reise. Vi anbefaler som vanlig å ta med et
    ekstra kort (kredittkort) på tur. 

  • Ja, Vipps fungerer som normalt. Men det er redusert beredskap som følge av streiken. Skulle vi få en feilsituasjon vil det derfor kunne ta noe lengre tid å rette feilen.

  • Vi gjør alt vi kan for at du som kunde skal bli minst mulig berørt av streiken. Utbetaling av boliglån prioriteres. 

  • På grunn av streiken vil du dessverre oppleve at det er vanskelig å melde skade per telefon. Vi anbefaler at du melder skade på meldeskade.no. Blir du berørt av flom eller andre kritiske hendelser vil du få hjelp, og vi kommer i hovedsak til å betjene kritiske hendelser som sykdom på reise og totalskade på hus. Du må dessverre regne med noe lengre behandlingstid. Viking redningstjeneste for bil vil fungere som normalt – ring 06000. Er du på reise i utlandet – kontakt SOS Internasjonal på +47 22 96 50 45 om du skulle trenge hjelp.  

  • Vi vet per nå ikke hvor lenge streiken vil vare. Foreløpig fungerer alle bank- og forsikringstjenester som normalt, også pensjonsutbetalinger.