Hva gjør jeg hvis jeg trenger veihjelp?

Hva gjør jeg?

1. Sikkerhet aller først

  • Plasser bilen slik at den ikke skaper farlige situasjoner i trafikken.
  • Sett på varsellys/nødlys. 
  • Ta på deg refleksvest.
  • Sett ut varseltrekant.
     

2. Bestill veihjelp
Bestill veihjelp digitalt, eller ring Fremtind Forsikring på (+47) 915 02300. Vi har åpent 24 timer i døgnet.

Når du bestiller veihjelp digitalt tar det som regel kortere tid å få hjelp, da du slipper å stå i en eventuell telefonkø. I tillegg får vi lettere innhentet opplysninger om blant annet posisjonen til kjøretøyet ditt.

3. Mens du venter
Etter du har bestilt veihjelp vil du motta en SMS med bekreftelse om at bilberger er på vei, med informasjon om telefonnummeret til bilbergeren, forventet ankomsttid og mulighet for å følge med på bergingsbilen underveis. 

Kjedelig å vente på veihjelp?
Bruk tiden på å sjekke om du er riktig forsikret. Velg din livsfase og se hva andre i samme situasjon har valgt.
 

4. Når veihjelpen ankommer
Bilbergingsselskapet vil forsøke å fikse bilen din på stedet. Hvis det ikke går, frakter de bilen til nærmeste verksted (eller bensinstasjon/ladestasjon hvis du er tom for drivstoff). Hvis bilen må på verksted, må du melde skade på kjøretøyet så raskt som mulig.
 

5. Ta vare på kvitteringer
Ta vare på kvitteringer og dokumentasjon for eventuelle ekstrautgifter du har hatt i sammenheng med bilbergingen. Du kan søke om refusjon av billigste transport hjem. Hvis du brukt en annen veihjelpstjeneste enn vår samarbeidspartner SOS veihjelp (NAF), må du legge ut for hele regningen selv. Du får dette refundert minus egenandel, når du melder sak hos Fremtind.

Kontakt Fremtind Forsikring og de hjelper deg med erstatning. Ofte kan de avklare saken direkte på telefon.
 

Hva koster veihjelp og bilberging?

Prisen på veihjelp er egenandelen, som er 500 kroner, med mindre det står noe annet i forsikringsbeviset dittVeihjelp er inkludert hvis du har delkaskokasko eller toppkasko, i hele Europa. Hvis du kun har ansvarsforsikring på kjøretøyet, må du betale full pris for veihjelp (med mindre du er dekket av medlemskap eller annen type forsikring).

Det er ikke bonustap ved veihjelp og bilberging.

Har du kasko (med leiebil som tilvalg) eller toppkasko får du også leiebil, hvis du skulle trenge det i sammenheng med veihjelpen og reparasjon.
 

Hva kan jeg få hjelp med?

Du får veihjelp ved små og store problemer, enten du er på veien eller hjemme i oppkjørselen – hele døgnet, hele året. Bilbergeren vil forsøke å fikse problemet på stedet. Hvis det ikke går, frakter de bilen til nærmeste verksted (eller bensinstasjon/ladestasjon hvis du er tom for drivstoff). Du får hjelp ved for eksempel:

  • startproblemer og flatt batteri
  • kjørt fast eller utforkjøring
  • motorstopp
  • tom for drivstoff/strøm
  • punktering
  • nøkler låst inne i bilen

Vi har avtale med SOS veihjelp (NAF), som er Nordens største på veihjelpstjenester. De hjelper deg enten det gjelder bil, motorsykkel eller lastebil.

Veihjelpsbevis

Tidligere trengte du et veihjelpsbevis for å vise bilbergeren at veihjelpen var dekket av forsikringen. Nå skjer alt automatisk når du oppgir registreringsnummeret på kjøretøyet til bilbergeren.

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }