Hva lurer du på?
-
Mobilbank for barn bestilles i nettbanken, og vi sender ut en e-post om at avtalen må signeres med BankID. Begge foreldrene må signere avtalen. Barn fra 13 år og eldre kan ha BankID selv. Vi sender et engangspassord så snart bestillingen er i orden. Dette engangspassordet brukes til å lage PIN-koden.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
For å få nytt passord må du kontakte oss. Fra nettbanken kan du chatte eller sende oss en melding, eller du kan ringe oss på 915 02610.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Den mest vanlige er at du har tastet feil kode for mange ganger eller det vi kaller "feilkode 99". For å få åpnet telefonbanken må du kontakte oss på 915 02610.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Nummeret til telefonbanken er 24 15 47 15.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Menyen til telefonbanken kan du se ved å klikke på knappen her.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Dersom du får en feilmelding som starter med BID, så har det med BankID å gjøre, fordi BID betyr BankID.
Her er en oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr:
BID 5000
Gjelder innstillinger i din nettleser.
Løsning: Prøv en annen nettleser, f. eks. Chrome eller Firefox, eller tilbakestill nettleserinnstillingene i nettleseren. Sjekk om tredjepartscookies er tillatt.
BID 14a4
Det kan være flere årsaker til denne feilmeldingen:
- «Engangskode på mobil» er blokkert på din mobil.
- «Engangskode på mobil» er bestilt, men ikke aktivert.
- Du er ikke registrert med «Engangskode på mobil», men har vært det tidligere.
Løsning: Slett appen og last ned på nytt. Dersom du ikke ønsker appen, ta kontakt med banken og oppgi feilkoden.
BID 1439
Gjelder sikkerhetselement i forbindelse med innlogging. Kan oppstå hvis du har hatt feil med innlogging, for eksempel ved tasting av feil engangskode for mange ganger eller fra flere ulike enheter.
Løsning: Din BankID er sperret. Ta kontakt med oss for å få åpnet BankID på nytt.
BID c167
Gjelder hvis sertifikatet på din enhet blir ugyldig. Kan oppstå dersom du for eksempel har byttet mobilabonnement.
Løsning: Bestill «BankID på mobil» på nytt.
BID 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1, 2030, 2031
Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene ved teknisk kommunikasjonsfeil.
Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med banken.
BID c161
Gjelder hvis engangskode fra engangskode-appen er brukt på BankID på mobil, i stedet for på BankID.
Løsning: Ved bruk av BankID på mobil brukes din egenlagde PIN-kode.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Det tar litt tid før mobilbanken blir verifisert. Du vil få en SMS når mobilbank for barn er klar til å tas i bruk.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Last ned appen i AppStore eller Google Play og følg anvisningene. Du må ha BankID fra SpareBank 1 for å få bestilt. Ved spørsmål kan du ringe oss på 915 02610. Har du tidligere bestilt engangskode på mobil som nå ikke fungerer, sletter du appen og aktiverer den på nytt.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Det er bare Telenor som tar betalt for å bruke BankID på mobil, og det koster 0,49 kroner pr. gang. Hvis du for eksempel logger inn og godkjenner en betaling samtidig koster det 0,98 kroner fordi du bruker BankID på mobil to ganger.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
BankID på mobil bestiller du enkelt i nettbanken, eller ved å trykke på knappen nedenfor. For å kunne bestille må du være over 13 år og ha BankID hos oss fra før av.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Nei, men du må aktivere appen på nytt. Du finner en veiledning inne i appen som forklarer hvordan dette gjøres.
Vi anbefaler deg å bruke BankID på mobil som er en enda enklere innloggingsmetode.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Engangskode på mobil kan brukes på iPhone fra 4S og nyere og Android versjon 5.0 og nyere. Har du andre telefontyper som Windows, Blackberry, eller lignende kan du bruke BankID på mobil for å logge inn.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Får du meldingen "Kommunikasjonsfeil" er det problemer med nettet. Prøv å slå av og på mobilen eller bytt nettverk - for eksempel fra trådløst til mobilnett eller omvendt. Får du meldingen "Feil kode tastet inn" kan grunnen være at du har byttet mobil eller SIM-kort, gjenopprettet mobilen, eller installert en stor oppdatering. For at appen skal fungere normalt igjen, må du slette engangskode-appen. Last inn appen på nytt, og følg anvisningene i appen.
Bestill gjerne BankID på mobil som er en enda enklere innloggingsmetode.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Først kan du sjekke at skjermlåsen på telefonen er slått av. Hvis det ikke hjelper kan du prøve å slå av det trådløse nettverket og heller bruke 3G eller 4G. Du kan også slå av og på telefonen for å se om det blir bedre. Det kan også være noe feil hos telefonselskapet ditt.
For mer spesifikk informasjon og løsning for din telefon se: BankID.noTakk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Å reaktivere betyr å aktivere på nytt. Hvis du for eksempel bytter telefon eller operatøren til din mobil gjør endringer, kan det hende at appen vår ikke vil fungere. For at appen skal fungere normalt igjen da, må tjenesten aktiviseres på nytt. Følg anvisningene i appen
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
BankID på mobil lagres på mobilens sim-kort. Hvis du bare bytter mobil og ikke sim-kort, trenger du ikke å gjøre noe. Får du nytt sim-kort, må du bestille BankID på mobil på nytt.
BankID på mobil bestiller du enkelt i nettbanken.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Mobilbanken er sikker. Datatrafikken mellom telefonen og banken er kryptert. Det er gode, nasjonale sikkerhetsløsninger rundt innlogging og betaling. Følger du vanlige forhåndsregler kan du være trygg på at ingen får kommet inn på mobilbanken din.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Det er gratis å laste ned og bruke appen, men du må betale mobiloperatøren din for datatrafikken dersom du ikke er koblet til trådløst nett. Husk at datatrafikk kan være dyrt i utlandet. Det kan være lurt å undersøke hos din mobiloperatør før du reiser utenlands.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Du kan bruke mobilbanken på
- iPhone med iOS 10 eller nyere
- iPad med iOS 10 eller nyere
- Android-enhet med OS 4.4 eller nyere
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Er du sikker på at du har brukt riktig passord? Passordet til mobilbanken trenger ikke å være det samme som til nettbanken. Hvis du ikke husker passordet, kan du lage nytt i nettbanken. Du kan også logge inn med BankID eller med BankID på mobil.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Ta kontakt med din mobiloperatør og få mobilabonnementet sperret. Har du lastet ned BankID på mobil eller engangskode på mobil må du også ta kontakt med banken for å sperre din BankID.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Hvis du er under 18 år og mottar penger vil de havne på din mCASH-konto.
Pengene kan enkelt overføres til hvilken som helst bankkonto.Slik gjør du det:
Trykk «Mine Penger»
Velg «mCASH-kontoen» og trykk «Ta ut penger"
Kontroller beløp og kontonummer og trykk betal.Overføringen til din konto skjer umiddelbart og du vil se at saldoen på din mCASH-konto er nedjustert med tilsvarende beløp.
Normalt vil pengene være disponible på din bankkonto i løpet av noen få timer.Enkelte banker bruker lengre tid og de fleste banker oppdaterer ikke konto i helgen.
Har du andre spørsmål om mCASH? Send epost til: hjelp@mcash.no eller ring +47 519 18 091
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
BankID på mobil er sikker, digital identifisering og signering ved hjelp av mobiltelefonen. Du behøver ikke kodebrikke, men trenger kun mobiltelefon og en egenlaget PIN-kode. BankID på mobil lagrer BankID-hemmelighetene i SIM-kortet. Har du mobilen med deg, har du alltid tilgang til alle tjenester i mobilbank og nettbank.
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig? -
Er mottaker kunde i samme bank som deg, er pengene på konto umiddelbart.
Er mottaker kunde i en annen bank enn deg, utføres betalinger fem ganger i døgnet på hverdager.
Frister for betaling med mobil- og nettbank:
Hvis du overfører pengene før: er pengene på konto hos mottaker ca.:
kl. 00.15 - kl. 06.00.
kl. 08.45 - kl. 09.45.
kl. 10.00 - kl. 11.45.
kl. 11.45 - kl. 14.00.
kl. 13.45 - kl. 16.00.
I helgene er det ingen overføringer mellom bankene.
Bruker du straksbetaling når du betaler til konto i annen bank kommer pengene inn med en gang
Takk for tilbakemeldingen Var dette nyttig?
Fant du det du lette etter?
Så bra!