Det oppstod en uventet feil. Vennligst prøv på nytt.
Søket ditt ga ingen treff. Vennligst prøv på nytt.
Du får egen pensjonskonto hos oss
Din arbeidsgiver har valgt oss som pensjonsselskap, og du får automatisk egen pensjonskonto hos oss.
Hva betyr det for deg?
Når jobben din har innskuddspensjon hos oss får du automatisk egen pensjonskonto her, med de samme gode betingelsene som du har gjennom arbeidsgiveren din i dag. Du trenger med andre ord ikke gjøre noe - vi ordner det for deg.
Har du pensjonskapitalbevis andre steder, flyttes også disse inn på pensjonskontoen din hos oss. Pensjonskapitalbevis er innskuddspensjon du har fra tidligere jobber. Selve flyttingen av pensjonskapitalbevisene skjer mellom 1. mai og 30. november.
Hva er egen pensjonskonto?
Egen pensjonskonto er en konto der all din pensjon fra tidligere og nåværende arbeidsgivere samles. Pensjonskontoen gjelder for deg som jobber i en bedrift med innskuddspensjon med investeringsvalg.
På din pensjonkonto får du samlet pensjon fra:
den arbeidsgiveren du har i dag.
tidligere arbeidsgivere – også kalt pensjonskapitalbevis.
enkelte private pensjonsprodukter med samme skatteregler som innskuddspensjon.
Egen pensjonskonto gir deg bedre oversikt over din egen pensjonssparing.
Alle som jobber i en bedrift med innskuddspensjon med investeringsvalg får automatisk egen pensjonskonto. Egen pensjonskonto opprettes helt automatisk hos din arbeidsgivers pensjonsselskap.
Egen pensjonskonto er en konto der all din pensjon fra tidligere og nåværende arbeidsgivere samles.
Egen pensjonskonto gjelder ikke:
Hvis du ikke har sparing i innskuddspensjon gjennom arbeidsgiver.
Hvis du jobber i offentlig sektor, i kommune eller stat.
Hvis du er pensjonist.
Ytelsespensjon og fripoliser.
Hybridpensjon og pensjonsbevis.
IPS og annen privat pensjonssparing med forsikringselement eller andre skatteregler.
Pensjonen din samles automatisk i egen pensjonskonto der din arbeidsgiver har innskuddspensjon.
Arbeidsgiveren du har i dag betaler forvaltningskostnadene for pensjonen du opptjener nå.
Arbeidsgiveren betaler ikke for pensjonen du har opptjent i tidligere jobber, med mindre den har åpnet for det.
Har du selv valgt å flytte egen pensjonskonto til oss?
Når du har innskuddspensjon gjennom jobben er det arbeidsgiver som betaler kostnadene for pensjonen du opptjener nå.
Velger du et eget pensjonsselskap betaler du disse kostnadene selv, men du får en sum tilbakebetalt en gang i måneden fra arbeidsgiver.
Dette beløpet tilsvarer forvaltningsgebyret arbeidsgiver ville betalt for standard forvaltning (oppstartsprofilen) i arbeidsgivers pensjonsselskap. Du får ikke kompensasjon for spareverdi fra tidligere arbeidsforhold.
Tilbakebetalingen kan både være lavere og høyere enn de faktiske kostnadene for din sparing hos det pensjonsselskapet du har valgt. Forskjellen vil bli overført eller trukket fra din sparesaldo.
Informasjon om avtalen du har i dag finner du på norskpensjon.no.
Dette er også et alternativ for deg som allerede har egen pensjonskonto hos oss, og som ønsker flere investeringsmuligheter enn det arbeidsgiver har i sin avtale.
Hva som skjer med egen pensjonskonto når du bytter jobb er avhengig av hva du har valgt for egen pensjonskonto, og hvilken pensjonsordning din nye arbeidsgiver har.
Her ser du tre ulike løsninger for egen pensjonskonto når du bytter jobb.
Bytter du jobb får du egen pensjonskonto hos den nye arbeidsgiverens pensjonsselskap.
Har du valgt å flytte egen pensjonskonto til ditt eget pensjonsselskap, vil også innskuddspensjon fra fremtidige arbeidsforhold automatisk flyttes dit.
Bytter du jobb til en arbeidsgiver som ikke sparer i innskuddspensjon, for eksempel i offentlig sektor, stopper din månedlige sparing til egen pensjonskonto og oppsparte pensjonspenger overføres til et pensjonskapitalbevis.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"HUSKELISTE_LINK_TEXT": "Sjekk huskelisten",
"HUSKELISTE_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"HUSKELISTE_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}