Smilende par sitter i sofa og ser på mobil med pc i fanget

TIPS OG RÅD

Enklere bankhverdag

De færreste av oss syns det er spesielt gøy å betale regninger og følge med på om det er nok penger på kontoen. Heldigvis er det mye du enkelt kan fikse selv, rett fra sofaen! Her finner du tips til hvordan du kan få en enklere bankhverdag.

Dette trenger du

1
BankID
Du må ha BankID for å bruke mobilbank og nettbank. Sammen med BankID bruker du BankID-appen for å logge inn. Har du BankID fra en annen bank, kan du bruke denne til å logge inn hos oss.
2
Mobilbank
Etter at du har ordnet BankID og BankID-appen, kan du laste ned mobilbanken. Mobilbanken er lett å bruke, og den raskeste måten å gjøre de vanlige banktingene på.
3
AvtaleGiro og eFaktura
Med AvtaleGiro og eFaktura slipper du regninger i postkassa, og du trenger ikke lenger å taste inn beløp, kontonummer og lange KID-nummer.

Har du ikke BankID?

BankID er en sikker og enkel måte å legitimere seg på nett, og kan brukes ved signering av dokumenter og avtaler i banken. For å logge inn med BankID bruker du BankID-appen. Da har du alt på et sted!


Mobilbank - alt du trenger i lomma!

Når du har BankID og BankID-appen på plass, er det tid for å laste ned mobilbanken. Da har du tilgang til saldo hele tiden, det er raskt å overføre penger, betale regninger - i tillegg til at du har oversikt over lån, sparing og forsikringene dine!

Hvis du syns det er bedre å bruke PC gir nettbanken deg full kontroll over økonomien din.

Video placeholder image

Se hvor enkelt det er å komme i gang med mobilbank.


Med AvtaleGiro og eFaktura slipper du regninger i postkassa

Hvis du har AvtaleGiro slipper du å bekymre deg for at du glemmer å betale eller at regningene blir betalt for seint. Regningen blir automatisk betalt fra kontoen din på riktig dag uten at du trenger å løfte en finger!

Med eFaktura får du regningen rett i mobilbanken og nettbanken. Til forskjell fra AvtaleGiro må du godkjenne eFakturaen før den blir trukket fra konto.

Du kan også kombinere AvtaleGiro og eFaktura. Da vil regningen automatisk bli betalt på riktig dato, og du får se regningen som før kom på papir. Det gjør du ikke hvis du kun har AvtaleGiro.

Hva er forskjellen på AvtaleGiro og eFaktura?

Med AvtaleGiro har du godkjent at en sum blir automatisk trukket fra kontoen din til avtalt tid. Det skjer ikke med eFaktura. En eFaktura krever at du godkjenner betalingen før pengene blir trukket fra kontoen din.

Dette kan du enkelt fikse selv i mobilbanken

Har du mistet kortet eller tror andre kan ha fått tak i koden? Sperr kortet så raskt som mulig. Det gjør du enkelt i mobilbanken.

Slik gjør du det: 

1. På forsiden velger du Mer, deretter Kort

2. Velg kortet du ønsker å sperre

3. Trykk Sperre kort, og bekreft

Finner du igjen kortet ditt kan du like enkelt åpne sperren selv på samme sted i mobilbanken.

Video placeholder image

Hvis du har mistet kortet ditt, det er ødelagt eller du ønsker et ekstra kort, bestiller du deg et nytt kort enkelt i mobilbanken.

Slik gjør du det: 

1. På forsiden velger du Mer, deretter Kort

2. Velg kortet du ønsker å erstatte

3. Klikk Erstatte kort, sjekk at adressen er riktig og trykk Bestill kort

Ønsker du opprette en fast overføring mellom egne kontoer? Kanskje vil du overføre et bestemt beløp fra brukskonto til sparekonto på hver lønningsdag? Du kan også legge opp faste betalinger til andre mottakere.

Slik gjør du det:

1. På forsiden velger du Mer, deretter Betaling

2. Velg Betalinger og Ny fast betaling hvis du skal betale til noen andre. Velg Overføringer og Ny fast overføring hvis du skal lage en fast overføring mellom dine egne kontoer.

I mobilbanken har du full oversikt over alle dine AvtaleGiro-avtaler. Du kan lage nye, endre eller slette.

Slik oppretter du ny AvtaleGiro:

1. På forsiden velger du Mer, deretter Betaling

2. Velg AvtaleGiro

3. Klikk på knappen Ny AvtaleGiro. Du trenger kontonummer og KID-nummer til mottaker.

Les mer om hvordan du endrer eller sletter en AvtaleGiro.

Nå kan du chatte med oss i mobilbanken, og få svar på det du lurer på med en gang.

Chatten finner du i menyen Mer nederst til høyre i mobilbanken.

Først kommer du til chatboten som ofte kan svare på det du lurer på. Hvis du trenger mer hjelp, settes du over og du kan fortsette chatten med en rådgiver.

Du kan enkelt endre trekkdato i mobilbanken. 

Slik gjør du det: 

1. På forsiden velger du Mer, deretter Lån

2. Gå til Gjør endringer

3. Velg så Endre forfallsdato

Dette er en varig endring du kan gjøre én gang per år. Her kan du også gjøre andre endringer på lånet ditt, som å betale inn ekstra, øke det faste trekket, og søke om avdragsfrihet. 

Ønsker du å gjøre en ekstra innbetaling på lånet ditt? Her ser du hvordan du gjør det i mobilbanken.

Slik gjør du det: 

1. På forsiden velger du Mer, deretter Lån

2. Gå til Gjør endringer

3. Velg så Gjør en ekstra innbetaling på lånet

4. Velg konto beløpet skal trekkes fra og beløp, og trykk Fullfør.

I mobilbanken holder du enkelt oversikt over kredittkortet ditt. Du ser hva du har brukt, og det er raskt å betale inn ekstra hvis du ønsker det.

Slik gjør du det: 

1. På oversiktssiden scroller du ned til du finner Mastercard, klikk på denne og du får opp alle bevegelsene på kortet.

2. Ønsker du å betale inn ekstra klikker du på Flere valg for kortet ditt

3. Velg Innbetaling til kredittkort

Lurer du på noe?

Har du spørsmål rundt BankID, mobilbank, regningsbetaling eller andre dagligbank-ting? Prøv chat-knappen nede i høyre hjørnet - der får du svar hele døgnet!

Ønsker du å prate med en rådgiver?

Vi hjelper deg gjerne i gang med tjenester som kan gjøre bankhverdagen lettere for deg.
Bestill møte med rådgiver her.

Flere ting du kan gjøre i mobilbanken

Nå kan du være trygg på at du får den hjelpen du trenger på reise. Må du til legen eller på sykehuset i utlandet, spør de etter reisekort, som er beviset på at du har reiseforsikring.

Da kan du bare logge inn i mobilbanken, så har du det der. Du kan også laste det ned, så du ikke trenger nett for å vise det frem. 

Reisekortet finner du ved å gå inn på reiseforsikringen din i mobilbanken. 

Har du opprettet et abonnement her, lastet ned en betalingsapp der og blitt fristet av både den ene og andre strømmetjenesten?

Kanskje du har mistet oversikten – både over hva du har og hvor mye penger du bruker. Prøver du å finne ut av det, merker du at det var mye enklere å starte et abonnement enn å avslutte det.

Kjenner du deg igjen? Nå kan rydde opp rett i mobilbanken! 

Slik gjør du det: 

1. Logg inn og velg konto.

2. Under Bevegelser ser du abonnementer du bruker penger på.

3. Finner du noen du ikke trenger lenger, velger du Endre abonnement.  

Å logge inn med fingeren eller ansiktsgjenkjenning er kanskje noe du kjenner til, men nå kan du også betale på samme måte. På alle betalinger under 5.000 kroner, kan du velge å signere betalingen med fingeren eller ansiktet. Da går det enda raskere enn før!

Slik gjør du det: 

1. Logg inn, gå til menyen Mer, og velg Innstillinger.

2. Velg Betaling, Signering og Godkjenne betaling.

3. Velg og bekreft med BankID eller BankID på mobil.

Det er fort gjort å glemme ukepenger til barna. Nå kan du sette opp fast overføring, så slipper du å huske på det hver uke. Du ser beløp og dato for neste overføring, og kan endre eller slette som du vil.

For å sette opp fast overføring må du være disponent på barnets konto i samme bank. Lurer du på hvilke produkter og tjenester vi har for barn? Les mer om mobilbank og bankkort for barn og sparekonto for barn.

Slik gjør du det: 

1. Logg inn og velg Mine barn.

2. Velg Fast oppsett av ukepenger.

3. Legg inn dato, beløp og konto pengene skal trekkes fra og overføres til.

Trenger du å sjekke hvor mye penger du har på kontoen lynraskt? Med mobilbanken kan du se saldoen med kun et sveip!

Slik får du vår widget:

iPhone:

  • Fra Hjem-skjermen på telefonen trykker du og holder på et appikon, en widget eller på et tomt område helt til appene rister.
  • Trykk på Legg til (+) øverst til venstre.
  • Søk etter Mobilbank og velg widget. Du kan velge mellom ulike størrelser.
  • Trykk deretter på Legg til widget.
  • Til slutt trykker du på Ferdig

Android:

  • Trykk og hold på et tomt sted på startskjermen til menyen dukker opp.
  • Velg widgets og finn Mobilbank fra SpareBank 1. 
  • Trekk widgeten inn på et tomt sted på skjermen. 

Konto eller kredittkort et annet sted? Ikke noe problem! Nå kan du legge til og betale med kontoer fra andre banker i mobilbanken.

Du slipper å logge inn flere steder, og får full oversikt ett sted. Når du legger til en konto, ser du en liste over hvilke banker du kan legge til. Les mer om å legge til konto fra annen bank

Slik gjør du det:

1. Logg inn og velg Legg til konto eller kort.

2. Velg Legg til konto fra annen bank.

3. Velg bank, og hvilken konto du vil se.

Nå er det enklere å betale papirfakturaer i mobilbanken – bare ta bilde av den! Gjelder for iOS og Android.

Slik gjør du det:

1. Velg kamera-ikonet øverst til høyre i menyen for Betale i mobilbanken.

2. Ta bilde av papirfakturaen, så kommer informasjonen automatisk opp i betalingsbildet.
 

Video placeholder image

Nå er det enklere å betale regninger som kommer på e-post. Når du får en faktura på e-post, kan du åpne den ferdig utfylt i mobilbanken. Da slipper du kopiering av kontonummer og KID.

Slik gjør du det:

1. Åpne faktura du har mottatt på e-post.

2. Klikk på symbolet for å laste opp og velg Kopier til mobilbank.

3. Beløp, forfallsdato, KID og kontonummer blir automatisk utfylt.
 

Video placeholder image

Nå kan du få varsel når det kommer en ny eFaktura i mobilbanken. Det er gratis og lett å skru på og av.

Slik skrur du på varsling:

1. I menyen Mer nede til høyre i mobilbanken velger du Innstillinger  og Varslinger.

2. Velg Pushvarsling og skru på.
 

Nå kan du dele bruks- og sparekontoene dine med hvem du vil. Det kan være noen i familien, partnere, fotballlaget, eller hvis vennegjengen skal på ferietur.

De du deler med kan se saldo og kontobevegelser, men kan ikke ta ut penger. Les mer om deling av konto
 

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }