dame ser på mobil i sofa

TIPS OG RÅD

Sikker bruk av nettbank og mobilbank

Her er våre tips til hvordan du trygt bruker mobil, nettbrett og pc til bankting. 

Hånd med mobiltelefon. Illustrasjon.

Mange mobiler og datamaskiner kommer med gode sikkerhetsfunksjoner innebygget. Det kan likevel være lurt å installere et godt sikkerhetsprogram (antivirus-program). Det sørger for å:

  • oppdage innbrudd
  • gi foreldrekontroll
  • styre rettigheter og apper
  • isolere og logge hendelser

Når det kommer sikkerhetsoppdateringer på programmer, operativsystemer eller apper, bør du installere disse så fort som mulig. Det enkleste er å sjekke at de automatiske oppdateringene fungerer på mobilen og datamaskinen din. Du bør også oppdatere nettleseren din jevnlig.

Skulle du likevel få virus på datamaskinen, anbefaler vi at du ikke bruker nettbanken før du har fjernet dette. Trenger du hjelp, kan du kontakte din dataleverandør eller se om du finner svaret på nettvett.no.

Kjenner du ikke til programmet du er i ferd med å starte? Eller enda verre: Kjenner du ikke til kilden som programmet kommer fra? Vær oppmerksom på at nettlesertillegg eller -utvidelser, skjermsparere og annen gratis programvare i mange tilfeller er kilder for virus og ondsinnet kode.

Mobil/Nettbrett: Last kun ned apper fra Apple App Store eller Google Play. Les omtalene av appen før du installerer. Andre brukere kan ha negative opplevelser med appen som det er lurt å fange opp. Hvis appen ber om tillatelser den ikke bør ha behov for, bør du vurdere om du skal installere den. 

....og husk å logge ut.

Passord og koder skal ikke skrives ned, men huskes. Hold de for deg selv og ikke gi de til andre, heller ikke til noen som utgir seg for å være fra banken eller politiet på e-post eller SMS.

Hvis du bruker kodebrikke, må du passe på at andre ikke får tak i den. Det er bare du som skal ha tilgang til kortene og kodebrikken din.

Les mer om svindelforsøk på e-post (Phishing)

Les mer om svindelforsøk på SMS (SMiShing)

Les mer om svindel på sosiale medier

Endre passord til nettbanken eller BankID?

Det kan du gjøre underveis i innloggingsprosessen i nettbanken.

Får du e-poster som inneholder ukjente vedlegg eller lenker, bør du være forsiktig med å åpne dem. Slike e-poster brukes ofte for å spre ondsinnet programvare, eller for å sende deg til nettsider som svindler deg. 

Det er ganske enkelt å forfalske en e-post, og utgi seg for å være fra kjente avsendere, som for eksempel banken din. Lenker i slike e-poster kan lede inn på falske nettsider, der noen forsøker å fralure deg passord og sikkerhetskoder. Hvis innholdet i en e-post er for godt til å være sant, er det som oftest det. 

Du har også liten kontroll over sikkerheten på en datamaskin på internettkafé eller liknende. Vi fraråder at du benytter datamaskiner som du ikke har kontroll på til å logge inn i nettbanken din. 

Det er større risiko for å bli svindlet hvis du blir kontaktet vedrørende noe som er relevant for deg, eller noe som nylig har skjedd i livet ditt. Vær forsiktig med hva slags informasjon du legger ut på sosiale medier og andre nettsider. Har du for eksempel nylig gått til innkjøp av noe på nett, kan dette føre til at du mottar falske masseutsendelser på e-post med ondsinnet kode. 

En e-post kan enkelt leses av uvedkommende hvis du for eksempel sender den fra dårlig sikrede, trådløse nett på hoteller, kaféer, eller liknende. Vi anbefaler at du aldri sender konfidensiell informasjon, som brukernavn, passord, fødselsnummer, kortnummer, eller mobilnummer, på e-post eller usikre nettsider. Å oppgi fødselsnummer til usikre kilder kan være starten på ID-tyveri og svindelforsøk. 

Mobilen er også en liten datamaskin

Det er viktig å holde apper, programvare og operativsystem oppdatert på mobilen. Da er det tryggere å bruke mobilbanken og appene våre.



{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }