Tips og råd
Hva lurer du på?
Mobilbank kan du få fra du fyller 13 år dersom du har BankID. BankID må bestilles og godkjennes av foreldre eller foresatte dersom du er under 18 år. For barn over 6 år har vi Spink - mobilbanken for barn.
Det er enkelt å logge inn i mobilbanken! Du bruker enten en selvvalgt PIN-kode, eller du kan bruke såkalt biometri – det vil si fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning (Face ID).
Det koster ingenting å laste ned eller bruke Spink – mobilbanken for barn. Det koster heller ingenting å ha bankkort for barn fra SpareBank 1.
Ja, BankID-appen har støtte for blinde og svaksynte, og følger vanlig standard for mobiltelefon. Dette kan du selv aktivere i innstillingene på mobilen din.
BankID-appen støtter aktivering med telefonnummer fra en rekke europeiske land, samt USA og Australia. Husk at det utenlandske telefonnummeret må være registrert som kontaktinformasjon hos oss i SpareBank 1.
Hvis du har glemt koden til mobilbank for barn, kan du taste feil kode en gang, da får du opp Glemt koden øverst på siden. Trykk på dette valget, og send kode til en av foreldrene sin mobil. Tast deretter inn den nye engangskoden du har mottatt, og lag en ny kode i barnets mobilbank.
Den mest vanlige er at du har tastet feil kode for mange ganger eller det vi kaller "feilkode 99". For å få åpnet telefonbanken må du kontakte oss på 03202.
Spink er vår mobilbank for barn. Hvis barnet ditt har en brukskonto og et bankkort kan dere som foreldre laste ned og aktivere Spink på barnets mobiltelefon.
Hvis barnet ditt ikke har brukskonto og/eller bankkort, må dere bestille bankpakke for barn før dere kan ta i bruk Spink. Med bankpakken får barnet bankkort, sin egen sparekonto og Spink. Bankpakken bestilles av en av foreldrene og må kun signeres av forelderen som bestiller den.
Hvis poden er eldre enn 13 kan han eller hun får BankID for ungdom, og kan da bruke vanlig mobilbank. En av foreldrene må bestille BankID for ungdom. Begge foreldre vil så motta avtalen til elektronisk signering. Når banken har fått signatur fra dere begge, blir ungdommen invitert til banken for signering og legitimering. Når dette er på plass er det bare å laste ned mobilbanken på ungdommens telefon.
Se også:
Det tar litt tid før mobilbanken blir verifisert. Du vil få en SMS når mobilbank for barn er klar til å tas i bruk.
Hvis innloggingsbildet henger uten at du kommer videre, har du sannsynligvis ikke skrudd på varsling på mobilen. Mobilen din må godta varsler fra engangskode-appen. For å skru på varsler må du gjøre følgende:
Gå til Innstillinger på mobilen din. Har du iPhone velger du Varslinger – Engangskode-appen – Tillat varslinger. Har du Android går du inn på Appvarsler – Engangskode-appen – Vis varsler.
Når du nå har skrudd på varsler skal engangskode-appen fungere!
Enkelte ganger kan det ta litt tid før varslingen slår inn, så hvis du fortsatt ikke får varsel fra appen på mobiltelefonen åpner du bare engangskode-appen manuelt.
NB: Nå skal SpareBank 1 gå over til BankID-appen!
Det betyr at du som har brukt engangskode-appen må gå over til BankID-appen.
Dette gjør du:
- Last ned BankID-appen i App Store eller Google Play
- Åpne BankID-appen og følg stegene.
BID er en forkortelse for BankID, så disse feilmeldingene har med BankID å gjøre. Her er en oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr, og hva som kan være løsningen:
BID-C161 Oppstår når vi ikke finner en aktiv BankID på mobil-avtale på ditt mobilnummer. Løsning: Sjekk at du har skrevet rett fødselsnummer og mobilnummer. Bruker du engangskode-appen eller BankID-app må du logge deg inn med BankID, ikke BankID på mobil. |
|
BID-C325 Denne koden indikerer at det er en midlertidig feil hos din mobiloperatør. Løsning: Skru mobiltelefonen din av og på, og forsøk igjen. |
|
BID-1437 og BID-1407 Dette er en midlertidig feil som kan oppstå ved innlogging. Løsning: Forsøk på ny. Ta kontakt med kundeservice dersom feilen vedvarer. |
|
BID-C131 og BID-C293 Oppstår dersom BankID på mobil henger seg opp. Løsning: Vent et par minutter og prøv igjen. Dersom feilen vedvarer, skru mobiltelefonen din av og på. |
|
BID-C167 Oppstår når vi ikke finner en aktiv BankID på mobil-avtale på ditt mobilnummer. Dette kan oppstå hvis du for eksempel har byttet SIM-kort. Løsning: BankID på mobil fases nå ut, og BankID-appen overtar som løsning for å logge inn. Les mer og last ned BankID-appen. |
|
BID-9314 Passordet er tastet feil for mange ganger og det har oppstått en sperre. Løsning: Ta kontakt med kundeservice. |
|
BID 5000 Dette er en kommunikasjonsfeil som kan skyldes innstillinger i nettleseren din eller nettverket du er tilkoblet. Løsning:
|
|
BID-14a4 Det kan være flere årsaker til denne feilmeldingen, for eksempel at du har bestilt engangskode-appen men ikke tatt den i bruk. Løsning: Slett engangskode-appen og last den ned på ny. Dersom du ikke ønsker appen, ta kontakt med kundeservice. |
|
BID-1439 Denne feilen kan oppstå hvis du har tastet feil engangskode for mange ganger, eller hvis du har logget på fra flere ulike enheter. Løsning: Ta kontakt med kundeservice. |
|
BID 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1, 2030, 2031 Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene på grunn av tekniske kommunikasjonsfeil. Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Hvis problemet ikke løser seg, kan du ta kontakt med oss for å få hjelp. |
Slik gjør du det:
- Sjekk at din kontaktinformasjonen din er riktig i mobil- eller nettbanken.
- Last ned engangskode-appen i AppStore eller Google Play.
- Trykk på Kom i gang.
- Har du allerede mottatt koder? Velg Jeg har allerede mottatt koder. Du må alltid taste inn aktiveringskodene i appen.
- Fyll inn samme kontaktinformasjon som du har i mobil- eller nettbanken. Du kan bare aktivere appen med kontaktinformasjonen vi har registrert på deg i banken.
- Skriv inn kodene du får på SMS.
- Skriv inn kodene du får på e-post. Sjekk søppelpostkassen hvis du ikke finner kodene i innboksen.
- Lag en personlig PIN-kode.
Tips! Sett opp ansikt- eller fingergodkjenning
Sett opp ansikt- eller fingergodkjenning på mobilen, så går det enda raskere å logge inn. Da taster du bare inn fødselsnummeret ditt og får automatisk opp et varsel på mobilen din, det kan du enkelt godkjenne med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å måtte skrive verken koder eller passord!
NB: Nå skal SpareBank 1 gå over til BankID-appen!
Det betyr at du som har brukt engangskode-appen må gå over til BankID-appen.
Dette gjør du:
- Last ned BankID-appen i App Store eller Google Play
- Åpne BankID-appen og følg stegene.
Nei, men vi må hjelpe deg med å aktivere appen på nytt, ta kontakt med oss på 03202.
NB: Nå skal SpareBank 1 gå over til BankID-appen!
Det betyr at du som har brukt engangskode-appen må gå over til BankID-appen.
Dette gjør du:
- Last ned BankID-appen i App Store eller Google Play
- Åpne BankID-appen og følg stegene.
Å reaktivere betyr å aktivere på nytt. Hvis du for eksempel bytter telefon eller operatøren til din mobil gjør endringer, kan det hende at appen vår ikke vil fungere. For at appen skal fungere normalt igjen da, må du slette appen, laste den ned og aktivere den på nytt. Følg anvisningene i appen.
Det kan være flere årsaker til at engangskode-appen ikke fungerer. Se om du har fått en av disse meldingene og sjekk om veiledningen kan hjelpe:
Kommunikasjonsfeil
Da er det problemer med nettet. Prøv å slå av og på mobilen eller bytt nettverk – for eksempel fra trådløst til mobilnett eller omvendt.
Mangler kontaktinformasjon
Da må du ta kontakt med oss på 03202, så hjelper vi deg videre.
Feil kode tastet inn
Da kan grunnen være at du har fått ny mobil eller nytt SIM-kort, gjenopprettet mobilen, eller installert en stor oppdatering.
Løsning:
- Slett engangskode-appen og last den inn på nytt.
- Følg veiledningen i appen.
Du trenger ikke å ringe oss for å bestille nye koder, dette gjør du selv i appen etter at den er lastet ned på nytt. Unntaket er hvis det er ungdommer under 18 år som skal ta i bruk engangskode-appen. De får ikke koder automatisk i appen, så da må ungdommen ringe oss.
Ny mobiltelefon
Har du fått ny mobil? Da må du ta kontakt med oss på 03202, så hjelper vi deg videre.
Får ikke push-varslinger
Sjekk at engangskode-appen har tillatelse til å sende push-varsler, samt at appen har tillatelse til å kjøre i bakgrunnen. Avhengig av hva slags mobil du har, finnes disse innstillingene under Innstillinger eller Apper.
Mottar ikke e-post ved aktivering av engangskode-appen
Logg deg inn i mobil- eller nettbank for å sjekke at du har riktig kontaktinformasjon lagret. Dersom kontaktinformasjonen er riktig og du fremdeles ikke mottar e-posten, sjekk søppelpostkassen.
Mottar ikke SMS ved aktivering av engangskode-appen
Logg deg inn i mobil- eller nettbank for å sjekke at du har riktig kontaktinformasjon lagret. Har du nylig byttet mobiloperatør kan det hende nummeret må oppdateres. Send "OPPDATER" til 2252.
Betaversjon av iOS eller Android
Engangskode-appen støtter ikke betaversjoner. Installer en støttet versjon av iOS eller Android.
NB: Nå skal SpareBank 1 gå over til BankID-appen!
Det betyr at du som har brukt engangskode-appen må gå over til BankID-appen.
Dette gjør du:
- Last ned BankID-appen i App Store eller Google Play
- Åpne BankID-appen og følg stegene.
BankID på mobil skal fases ut, og det er ikke lenger mulig å bestille dette. Løsningen som overtar, er BankID-appen.
Nå skal SpareBank 1 gå over til BankID-appen. Du som bruker BankID på mobil eller engangskode-appen i dag må bytte til BankID-appen.
- Laste ned BankID-appen i App Store eller Google Play
- Åpne BankID-appen og følg stegene
BankID på mobil skal fases ut, og det er ikke lenger mulig å bestille dette. Løsningen som overtar, er BankID-appen.
Nå skal SpareBank 1 gå over til BankID-appen. Det betyr at du som har brukt BankID på mobil eller engangskode på mobil må gå over til BankID-appen.
Dette gjør du:
- Last ned BankID-appen i App Store eller Google Play
- Åpne BankID-appen og følg stegene.
Først kan du sjekke at skjermlåsen på telefonen er slått av. Hvis det ikke hjelper kan du koble deg av det trådløse nettverket og bruke mobilnettet i stedet. Du kan også slå av og på telefonen for å se om det blir bedre. Hvis ikke noe av dette hjelper kan det være feil hos telefonoperatøren din.
BankID på mobil fases ut: BankID-appen overtar
BankID på mobil er i ferd med å fases ut og erstattes med tryggere og bedre app-teknologi. Dette gjelder for alle banker og brukersteder i Norge. Du bør derfor ta i bruk BankID-appen i stedet for BankID på mobil.
Dette gjør du:
- Last ned BankID-appen i App Store eller Google Play
- Åpne BankID-appen og følg stegene
Mobilbanken er sikker. Datatrafikken mellom telefonen og banken er kryptert. Det er gode, nasjonale sikkerhetsløsninger rundt innlogging og betaling. Følger du vanlige forholdsregler kan du være trygg på at ikke uvedkommende kan komme seg inn på mobilbanken din.
Det er gratis å laste ned og bruke appen, men du må betale mobiloperatøren din for datatrafikken dersom du ikke er koblet til trådløst nett. Husk at datatrafikk kan være dyrt i utlandet. Det kan være lurt å undersøke hos din mobiloperatør før du reiser utenlands.
Du kan bruke mobilbanken på
- iPhone med iOS 15.2 eller nyere
- iPad med iOS 15.2 eller nyere
- Android-enhet med OS 8.0 eller nyere
Er du sikker på at du har brukt riktig passord? Passordet til mobilbanken trenger ikke å være det samme som til nettbanken. Hvis du ikke husker passordet, kan du lage nytt i nettbanken. Du kan også logge inn med BankID eller med BankID på mobil.
Du kan fjerne en konto du har lagt til fra annen bank i nettbanken og mobilbanken.
Mobilbank
Gå i menyen nederst til høyre > velg Innstillinger > Konto > Konto fra andre banker.
Nettbank
Klikk på navnet ditt øverst til høyre > velg Innstillinger > Konto > Konto fra andre banker
Passordet bestiller du nettbanken. Foreløpig er det ikke mulig å bestille passord i appen eller mobilbanken.
Hvis du har BankID på mobil, engangskode-appen eller BankID-appen på telefonen din, må du ta kontakt med banken for å sperre din BankID.
Innlogging i mobilbanken med passord eller fingeravtrykk gir deg saldo og oversikt, men ikke mulighet til å betale regninger. Når du skal betale regninger blir du bedt om å legge inn engangskode fra kodebrikken.
Vår anbefalte innlogging er BankID på mobil og bestilles i nettbanken. Det er like raskt som å logge inn med passord og gir deg full tillgang til alle banktjenestene i mobilbanken.
Barn og ungdom under 15 år har ikke mulighet til å få BankID, og må logge inn med passord.
Engangskode-appen har vært SpareBank 1 sin løsning for å logge inn i mobil- eller nettbanken. Engangskode-appen skal nå fases ut, og løsningen som overtar er BankID-appen.
Dette gjør du:
- Last ned BankID-appen i App Store eller Google Play
- Åpne BankID-appen og følg stegene
Du får oversikten over inn- og utbetalingene ved å trykke på den kontoen du vil se på når du er på oversiktsiden i mobil- eller nettbanken. Når du er inne på kontoen kan du søke på for eksempel navn, beløp eller tidsperiode.
Et annet alternativ er å søke i arkivet i nettbanken. Klikk på navnet ditt oppe til høyre og velg Dokumentarkiv. Der kan du blant annet søke etter kontoutskrifter, melding om betalinger, årsoppgaver og renteoppgaver.
I mobilbanken Spink får barnet ditt enkelt oversikt over sine egne penger. Barna kan se saldo på kortet, få oppsummering av hva de har brukt penger på, se sparekontoen sin og lære seg å spare ved å sette seg sparemål.
Barna kan også overføre penger mellom kortkonto og sparekonto, samt be foreldre om penger.
Dere som er foreldre kan følge med på barnets kontoer fra deres egen mobilbank eller nettbank.
Kontakt oss på 03202, så ordner vi det for deg.
Er du i utlandet ringer du +47 915 03 202.
BankID, engangskode-appen eller BankID-appen, og eventuelt kodebrikke må umiddelbart sperres når:
- Det er mistanke om at andre har fått tak i koder og passord.
- Telefonen er stjålet eller på avveie.
Dette er minst like viktig som å sperre kortet.
Det er gjort en kartlegging av hvilke abonnementstjenster som er mest brukt. Om lag 20 av de vanligste tjenestene innen strømming, mobil, trening, aviser osv. er lagt inn i denne første versjonen. Etter hvert vil du kunne si opp flere abonnementer.
Noen typer abonnementer vil du ikke kunne si opp. Det gjelder f. eks. strøm, som ikke kan sies opp med mindre kunden endrer adresse. Amerikanske abonnementer kan per nå heller ikke sies opp fordi tjenesten fra Minna Technologies bygger på europeisk lovgivning.
Nei, foreløpig kan du ikke avslutte abonnementer som er knyttet til kredittkortene dine. Vi vil utvikle tjenesten videre slik at dette vil bli mulig etter hvert.
Velg den kontoen du betaler abonnementet fra. I oversikten som viser de siste bevegelsene på kontoen, vil en «Endre abonnement»-knapp komme opp ved abonnementet.
Minna Technologies er ansvarlig for kundeservice og oppsigelser av abonnementene. Minna leverer løpende status tilbake til mobilbanken, slik at du kan følge oppsigelsesprosessen. Du kan også ta direkte kontakt med Minna Technologies om status eller andre forhold rundt abonnementsoppsigelsen din.
For at Minna Technologies skal kunne si opp abonnementet på vegne av deg, må du gi Minna Technologies en fullmakt. Oppdateringer om oppsigelsesprosessen vil du kunne se i mobilbanken/nettbanken, og du kan få oppdatering på epost fra Minna Technologies.
I tilfelle tvister lagrer Minna Technologies informasjon om oppsigelsen i 2 år.
Minna Technologies kan kontaktes slik:
- Via chat, som ligger i samme tjeneste som der du sier opp abonnement, altså hos Minna.
- Via epost til support@norway.minna.tech, som du også finner i tjenesten.
For å se studielånet fra Lånekassen, må du først logge inn. Klikk på knappen "Legg til konto eller kort". Her får du muligheten til å hente inn studielånet.
Den første gangen må du gi samtykke gjennom Altinn. Neste gang du logger inn i mobilbanken eller nettbanken, hentes saldo automatisk så lenge samtykket fortsatt er gyldig.
Minna Technologies er et selskap som har spesialisert seg på̊ å avslutte abonnementer. SpareBank 1 har inngått en samarbeidsavtale med Minna Technologies slik at du enkelt kan avslutte abonnementer du ikke lenger trenger gjennom deres løsning.
Ja det kan du. Når du har fått utbetaling fra Lånekassen vil du kunne se gjelden i mobilbanken og nettbanken. Beløpet vil stige i takt med utbetalingene fra Lånekassen. Når deler av studielånet gjøres om til stipend vil summen synke tilsvarende stipendbeløpet.
Foreløpig kan du ikke endre studielånet ditt hos oss. Det må du gjøre på Lånekassen sine nettsider.
Oppsigelsen av abonnement gjøres i Minna Technlogies sin løsning og de har ansvaret for det som har med oppsigelse av abonnementet å gjøre. Ved spørsmål, ta kontakt med kundeservice hos Minna Technologies.
Samme bank som deg
Er mottaker kunde i samme bank som deg, kommer pengene på konto med en gang.
Annen bank enn deg
Er mottaker kunde i en annen bank enn deg, utføres betalinger fem ganger i døgnet.
Betal før | Mottaker får pengene ca. |
00.05 | 05.50 |
08.15 | 09.50 |
10.00 | 11.50 |
11.00 | 13.50 |
13.30 | 15.50 |
I helgene er det ingen overføringer mellom bankene.
Haster det?
Har du det travelt og vil være sikker på at pengene kommer fram med en gang, kan du bruke straksbetaling.
I mobilbanken finner du straksbetaling under "Mer" og "Betaling".
Med Vipps vil også pengene komme fram med en gang hvis du vippser fra konto og ikke fra kort.
Skal du betale eller overføre penger til utlandet?
Her ser du hvor lang tid det tar før mottaker i utlandet får pengene på konto.
Ja. Synkronisering med Apple Watch kan aktiveres i mobilbanken under Mer – Innstillinger – Klokkebank. Du kan ikke utføre noen banktjenester på klokken, men den hjelper deg med å holde oversikten over saldo og transaksjoner. Mobilbank på Apple Watch vil kun fungere når du har klokken i nærheten av mobiltelefonen din.
Du vil få opp feilmelding dersom du førsøker å hente inn en konto fra en bank som du ikke har nettbankavtale hos. Ta kontakt med banken du forsøker å hente konto fra for å få opprettet nettbankavtale, slik at du kan legge til konto.
Du kan også få feilmelding dersom du forsøker å legge til en sparekonto dersom den andre banken ikke deler sparekontoer.
I utgangspunktet er det kun betalingskontoer du kan legge til, men noen banker tilbyr deg å legge til sparekonto og kredittkort i annenbank.
Se også
Utgangspunktet er at du kan legge til alle kontoer du kan betale fra, altså alle brukskontoer som du eier eller disponerer. Men enkelte banker har valgt å kun dele konto der du står som eier.
Se også: