Se enkel veiledning
Slik bruker du BankID-appen
- Når du skal logge inn i nettbanken eller på offentlige tjenester velger du "BankID" (ikke "BankID på mobil" eller "Engangskode-appen"). Se hvordan du logger inn i offentlige tjenester med BankID-appen.
- Du trenger ikke å starte appen når du skal logge inn. Appen åpner seg av seg selv etter at du har valgt "BankID".
- For at appen skal starte opp bør du aktivere varslinger. For å skru på varsler må du gjøre følgende: Gå til Innstillinger på mobilen din. Har du iPhone velger du Varslinger – BankID – Tillat varslinger. Har du Android går du inn på Appvarsler – BankID – Vis varsler.
- Når du har installert BankID-appen vil engangskode-appen slutte å fungere, og du kan slette den fra mobilen din.
Slik ser det ut når du skal logge inn i nettbanken
Slik ser det ut når du skal logge inn i offentlige tjenester
Ofte stilte spørsmål om BankID-appen
BankID-appen brukes av alle banker i Norge og er en felles løsning. Engangskode-appen har vært SpareBank 1 sin digitale løsning for BankID siden 2011. Nå skal alle banker i Norge gå sammen om å tilby en app for BankID. Appene har lik funksjonalitet og du som kunde vil kunne bruke den nye appen til akkurat det samme som du gjør i dag.
Du kan allerede nå laste ned BankID-appen. Last den ned fra App Store hvis du har iPhone, eller fra Google Play hvis du har Android.
Hvis du bruker BankID på mobil kan du bestille nytt passord i nettbanken eller mobilbanken. Dersom du ikke har BankID på mobil og ikke husker ditt passord må du ta kontakt med banken på 915 02244.
Dersom du opplever feil kan du prøve:
- Skru av og på telefonen din
- Fungerer ikke det kan du prøve å slette BankID-appen, laste den ned på nytt og forsøke å aktivere den igjen.
Har du fått varsel på SMS om at din engangskode-app er stengt? Da anbefaler vi deg å slette engangskode-appen først. Deretter kan du åpne BankID-appen og følge stegene for å aktivere den med aktiveringskoder.
I tiden framover begynner vi stengingen av engangskode-appen. Alle kunder som enda ikke har lastet ned BankID-appen, vil få beskjed om når engangskode-appen deres stenges. Hvis du ikke har fått lastet ned BankID-appen før din engangskode-app stenges er det likevel ingen krise. Gjør som følger:
- Slett engangskode-appen
- Last ned BankID-appen fra App Store eller Google Play
- Åpne BankID-appen, og aktiver den med aktiveringskoder, kodebrikke eller BankID på mobil
Da trenger du ikke gjøre noen ting. Kodebrikken og din BankID vil fungere som før.
BankID på mobil skal fases ut og erstattes av BankID med app. Du kan laste ned BankID-appen og aktivere den med din BankID på mobil. På bankid.no ser du hvordan du går frem.
Av sikkerhetsmessige årsaker kan du bare ha BankID-app på én enhet (mobil eller nettbrett) av gangen. Når du aktiverer BankID-app på en ny enhet, vil appen slutte å fungere på den gamle enheten.
Bruker du "Uten BankID" med engangskode-appen vil det nå være kodebrikke som er alternativet for deg. Du vil få beskjed i god tid om hvordan denne endringen påvirker deg.
Dersom du får denne feilmeldingen kan du prøve:
- Skru av og på telefonen din.
- Fungerer ikke det kan du prøve å slette BankID-appen, laste den ned på nytt og forsøke igjen.
- Får du fortsatt ikke overført informasjonen kan du prøve å slette engangskode-appen og aktivere BankID-appen med koder du mottar på SMS og e-post. Av sikkerhetsmessige årsaker vil du da måtte vente en time underveis i aktiveringen.
Nå har det kommet en ny tjeneste i BankID-appen som gjør at du kan bruke den som legitimasjon. Foreløpig godtas dette som gyldig legitimasjon på Posten og Vinmonopolet. På BankID.no finner du mer informasjon om tjenesten.
Du må slette BankID-appen, laste den ned på ny og aktivere den på ny med BankID fra SpareBank 1.
"Bankene i Norge har lang tradisjon i å stå sammen om å utvikle felles, fremtidsrettede løsninger. Utviklingen av BankID-appen har kommet langt siden lanseringen i 2022. Vi ønsker å delta i den videre utviklingen av denne som en felles løsning for hele bank-Norge, inkludert for våre kunder. Derfor slutter vi oss til BankID-appen."
Sondre Mjøen, Forretningsleder ID-tjenester, SpareBank 1 Utvikling