Tips og råd
BankID
BankID er en sikker og enkel måte å identifisere deg på nett. Du kan bruke BankID når du skal handle i nettbutikker, logge inn i nettbanken og signere dokumenter.
Slik kommer du i gang med BankID
1. Vis fram gyldig legitimasjon
Du må møte opp i banken og identifisere deg med pass eller norsk nasjonalt ID-kort for å få BankID. Finn bankkontor. Vi hjelper deg med resten!
2. Last ned BankID-appen
Last ned BankID-appen på mobiltelefonen din, så slipper du å huske passord eller tenke på hvor du la fra deg kodebrikken!
3. Da er du klar til å bruke BankID!
Nå kan du logge inn i banken og på andre nettsteder, signere dokumenter og avtaler, og handle trygt på nett.
Ta testen – går du på svindelen?
Svindlere blir stadig mer utspekulerte i sine metoder. Her kan du sjekke om du ville avslørt svindelforsøket!
Hva er egentlig BankID?
BankID er en sikker og enkel måte å legitimere seg på nett. Du kan bruke BankID når du skal logge inn i banken og på andre nettsteder, når du skal handle på nett, og når du må signere dokumenter og avtaler.
Derfor kan du ikke låne bort din BankID
Har du en forelder som synes at teknologien begynner å bli vanskelig og som trenger hjelp til å logge inn i banken? Eller er du kanskje økonomiansvarlig i familien?
Har du ikke norsk fødselsnummer eller BankID?
Da har vi løsningen for deg! Ta med gyldig legitimasjon og d-nummeret ditt til oss, så får du tilgang til mobil- og nettbanken.
BankID for ungdom
Foreldre kan bestille BankID for ungdom som har fylt 13 år.
Når alle med foreldreansvar har signert på avtalen sender vi en SMS med beskjed om at BankID er klar.
Da kan ungdommen komme innom banken med norsk pass eller norsk nasjonalt ID-kort og få BankID.
Ofte stilte spørsmål
Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, engangskode, BankID på mobil eller at nettbanken er midlertidig utilgjengelig.
Hvis du får en feilmelding som starter med BID, så handler feilen om BankID.
Dette betyr BID-feilmeldingene
BID-C161 Oppstår når vi ikke finner en aktiv BankID på mobil-avtale på ditt mobilnummer. Løsning: Sjekk at du har skrevet rett fødselsnummer og mobilnummer. Bruker du engangskode-appen eller BankID-app må du logge deg inn med BankID, ikke BankID på mobil. |
|
BID-C325 Denne koden indikerer at det er en midlertidig feil hos din mobiloperatør. Løsning: Skru mobiltelefonen din av og på, og forsøk igjen. |
|
BID-1437 og BID-1407 Dette er en midlertidig feil som kan oppstå ved innlogging. Løsning: Forsøk på ny. Ta kontakt med kundeservice dersom feilen vedvarer. |
|
BID-C131 og BID-C293 Oppstår dersom BankID på mobil henger seg opp. Løsning: Vent et par minutter og prøv igjen. Dersom feilen vedvarer, skru mobiltelefonen din av og på. |
|
BID-C167 Oppstår når vi ikke finner en aktiv BankID på mobil-avtale på ditt mobilnummer. Dette kan oppstå hvis du for eksempel har byttet SIM-kort. Løsning: BankID på mobil fases nå ut, og BankID-appen overtar som løsning for å logge inn. Les mer og last ned BankID-appen. |
|
BID-9314 Passordet er tastet feil for mange ganger og det har oppstått en sperre. Løsning: Ta kontakt med kundeservice. |
|
BID 5000 Dette er en kommunikasjonsfeil som kan skyldes innstillinger i nettleseren din eller nettverket du er tilkoblet. Løsning:
|
|
BID-14a4 Det kan være flere årsaker til denne feilmeldingen, for eksempel at du har bestilt engangskode-appen men ikke tatt den i bruk. Løsning: Slett engangskode-appen og last den ned på ny. Dersom du ikke ønsker appen, ta kontakt med kundeservice. |
|
BID-1439 Denne feilen kan oppstå hvis du har tastet feil engangskode for mange ganger, eller hvis du har logget på fra flere ulike enheter. Løsning: Ta kontakt med kundeservice. |
|
BID 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1, 2030, 2031 Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene på grunn av tekniske kommunikasjonsfeil. Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Hvis problemet ikke løser seg, kan du ta kontakt med oss for å få hjelp. |
Nå skal SpareBank 1 gå over til BankID-appen!
Det betyr at du som har brukt engangskode-appen eller BankID på mobil må gå over til BankID-appen.
Dette gjør du:
- Last ned appen i App Store eller Google Play
- Åpne BankID-appen og følg stegene
Nei, det må du ikke, og du kan bli kunde hos oss med BankID fra annen bank.
Men når BankID med annen bank opphører, og du må få ny BankID, kan du få det ved å møte hos din nærmeste SpareBank 1 med pass eller norsk nasjonalt ID-kort.
Kontakt oss på 915 02480 så hjelper vi deg med et nytt passord.
Hvis du er over 18 år og har et norsk fødselsnummer, kan du møte opp i banken med legitimasjon for å få BankID.
Gyldig legitimasjon for å få BankID er norsk pass eller norsk nasjonalt ID-kort. Vi ber om å se legitimasjonen din fordi det er et lovpålagt krav.
BankID for ungdom under 18 år
Ungdommer må også komme innom banken med norsk pass eller norsk nasjonalt ID-kort for å få BankID.
Som forelder kan du bestille BankID til barnet ditt nettbanken. Når alle med foreldreansvar har signert avtalen sender vi en SMS med beskjed om at BankID er klar, slik at ungdommen selv kan møte opp i banken og få BankID.
Hvis du har glemt BankID-passordet ditt må du ringe oss på 915 02480.
Avtalevilkår for BankID
Last ned avtalevilkårene for BankID
Last ned avtalevilkårene for BankID på mobil
Slik oppfyller vi de europeiske kravene til sikker elektronisk identifikasjon:
Sammenlign priser
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no