Sammen forebygger vi hvitvasking
Myndighetene har bedt alle banker i Norge om å passe på at kundeinformasjon og legitimasjon er oppdatert. Derfor trenger vi din hjelp.
Myndighetene har bedt alle banker i Norge om å passe på at kundeinformasjon og legitimasjon er oppdatert. Derfor trenger vi din hjelp.
Norske myndighetene krever at banker jevnlig oppdaterer kundeinformasjon. Dette er for å hindre hvitvasking og misbruk av identitet.
Ved å ha oppdatert informasjon, hjelper du til med å beskytte deg selv mot ID-tyveri, svindel og annen økonomisk kriminalitet. Vi kan kalle det en felles dugnad for trygghet.
Derfor trenger vi at du:
1. Viser gyldig legitimasjon, for eksempel:
2. Svarer på noen enkle spørsmål
Vi forstår at dette kan være litt upraktisk, men det er viktig for å beskytte både deg og samfunnet.
Privatkunde
Oppdatering av kundeinformasjon for deg som er privatkunde.
Bedriftskunde
Oppdatering for lag, foreninger, aksjeselskap og enkeltpersonforetak.
For å oppheve sperringen ber vi deg om å legitimere deg snarest mulig.
Når vi mottar beskjed om at du har legitimert deg begynner vi prosessen med å gjenåpne kontoen din. I meldingen du har fått fra banken finner du detaljert informasjon om hvilken legitimasjon vi trenger fra deg.
Vi trenger legitimasjon på flere av våre kunder!
Myndighetene har bestemt at alle bankkunder må være legitimert overfor banken, og at vi må lagre en kopi av legitimasjonen din. Vi er også pålagt å ha kjennskap til hvordan du som kunde bruker våre produkter og tjenester – og også denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig.
Hensikten er å beskytte enkeltpersoner og samfunnet som helhet mot ID-tyveri, svindelforsøk og økonomisk kriminalitet. Det betyr at du må legitimere deg på nytt og svare på noen spørsmål, selv om du kanskje har vært kunde hos oss i mange år og vi kjenner deg godt. Alle dette angår får beskjed fra banken.
Hvilken type legitimasjon må du fremvise?
Hvilken legitimasjon vi krever, avhenger av hvilke produkter og tjenester du som kunde har eller ønsker å bruke fremover. Kunder som ikke ønsker å bruke digitale løsninger, BankID, eller bankkort med bilde, trenger ikke legitimere seg med pass. Da er for eksempel førerkort godt nok.
Gyldig legitimasjon er:
Det kan også være tilfelle at du har vist passet ditt for en del år tilbake i banken, men at kvaliteten på kopien som ble tatt den gang ikke er god nok ifølge dagens standard.
Ta med deg gyldig legitimasjon og møt opp personlig på ett av våre kontorer.
Gjelder kun for deg som IKKE har BankID utstedt av SpareBank 1 SR-Bank.
Hvis dette er tilfellet kan du logge inn med din BankID. Du må da svare på noen spørsmål om hvordan du bruker banken og sender dermed samtidig inn kundeerklæringen din.
Du kan legitimere deg i SpareBank 1-kontorer i andre deler av landet, finn ditt nærmeste SpareBank 1-kontor. Ta med gyldig legitimasjon, opplys om at du er kunde i SpareBank 1 SR-Bank og be om å sende en kopi av din legitimasjon til post@sr-bank.no.
Har du fått beskjed om at det er tilstrekkelig å oppdatere kundeinformasjon kan du gjøre dette ved å logge inn med din BankID. Du blir da stilt noen enkle spørsmål som det tar ca. 1 minutt å besvare.
Du må opplyse om navn, fødselsnummer eller D-nummer og fast adresse. Du må også vise pass eller ha BankID i en annen bank. I tillegg må du opplyse om:
For nye bedriftskunder gjelder samme regler som for privatkunder, men du må også dele:
Personer med disposisjonsrett må legitimere seg og dokumentere rett til å representere bedriften.
Noen av kundene våre kan bli bedt om å vise ny legitimasjon fordi vi mangler nok oppdatert informasjon om hvem de er.
Hvis vi tar kontakt med deg, må du være klar til å svare på noen spørsmål og vise gyldig legitimasjon.
Dette gjør vi fordi vi er nødt til å dokumentere overfor myndighetene at vi følger reglene og sjekker kundene våre som vi skal.
Legitimasjonskravet er skjerpet både i Norge og internasjonalt. Dette betyr ikke at vi mistenker kundene våre, men formålet er å forhindre økonomisk kriminalitet i møte med den digitale utviklingen. I henhold til reglene for BankID må banken gjennomføre kontroll av pass for alle som har eller skal ha BankID.
Vi anbefaler at kundene legitimerer seg med pass. Med pass mener vi: norsk pass, utenlandsk pass, norsk utlendingspass og norsk reisebevis for flyktninger.
Du trenger ikke pass for å være kunde, men vi må ha en gyldig legitimasjon. Har du ikke pass kan du for eksempel vise førerkort, nasjonalt ID-kort eller bankkort med bilde fra en annen bank. For å få BankID er det krav om at du viser pass.
Skal du ha BankID må du ifølge norsk regelverk legitimere deg med pass. Blir du kontaktet må du derfor komme innom banken med gyldig pass hvis du fortsatt ønsker å bruke BankID fra vår bank.
Dersom du bor et annet sted i Norge kan du møte ved et annet SpareBank 1-kontor. Finn nærmeste kontor på sparebank1.no. Oppholder du deg utenlands må du ta kontakt med banken.
Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Derfor stiller vi disse spørsmålene også til deg som har vært kunde i mange år.
Det er viktig at du svarer på alle spørsmålene slik at informasjonen vi har om deg er oppdatert og riktig. Dersom vi ser at det mangler svar fra deg, kan en konsekvens bli at mobilbank, nettbank, kort og konto sperres inntil vi har registrert din besvarelse. Har du spørsmål? Kontakt kundeservice på telefon 915 02002