Sammen forebygger vi hvitvasking

Myndighetene har bedt alle banker i Norge om å passe på at kundeinformasjon og legitimasjon er oppdatert. Derfor trenger vi din hjelp.

mann og dame som gir high five med blå bakgrunn. illustrasjon.

Norske myndighetene krever at banker jevnlig oppdaterer kundeinformasjon. Dette er for å hindre hvitvasking og misbruk av identitet.

Ved å ha oppdatert informasjon, hjelper du til med å beskytte deg selv mot ID-tyveri, svindel og annen økonomisk kriminalitet. Vi kan kalle det en felles dugnad for trygghet.

Derfor trenger vi at du:

1. Viser gyldig legitimasjon, for eksempel:

  • Pass
  • Norsk førerkort
  • BankID på mobil eller app
  • Nasjonalt ID-kort

2. Svarer på noen enkle spørsmål

Vi forstår at dette kan være litt upraktisk, men det er viktig for å beskytte både deg og samfunnet.

Her kan du oppdatere kundeinformasjonen:

Min konto/BankID har blitt sperret - hva gjør jeg? 

For å oppheve sperringen ber vi deg om å legitimere deg snarest mulig.

Når vi mottar beskjed om at du har legitimert deg begynner vi prosessen med å gjenåpne kontoen din. I meldingen du har fått fra banken finner du detaljert informasjon om hvilken legitimasjon vi trenger fra deg.

Vi trenger legitimasjon på flere av våre kunder!

Myndighetene har bestemt at alle bankkunder må være legitimert overfor banken, og at vi må lagre en kopi av legitimasjonen din. Vi er også pålagt å ha kjennskap til hvordan du som kunde bruker våre produkter og tjenester – og også denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig.

Hensikten er å beskytte enkeltpersoner og samfunnet som helhet mot ID-tyveri, svindelforsøk og økonomisk kriminalitet. Det betyr at du må legitimere deg på nytt og svare på noen spørsmål, selv om du kanskje har vært kunde hos oss i mange år og vi kjenner deg godt. Alle dette angår får beskjed fra banken.

Hvilken type legitimasjon må du fremvise?

Hvilken legitimasjon vi krever, avhenger av hvilke produkter og tjenester du som kunde har eller ønsker å bruke fremover. Kunder som ikke ønsker å bruke digitale løsninger, BankID, eller bankkort med bilde, trenger ikke legitimere seg med pass. Da er for eksempel førerkort godt nok.

Gyldig legitimasjon er:

  • Ordinært rødt pass
  • Norsk nasjonalt ID-kort (likestilt med pass)
  • Utenlandske pass (ikke nødpass)
  • Norske førerkort (nyere enn 1998)
  • Norske bankkort med bilde (ikke utstedt av SpareBank 1 SR-Bank ASA)
  • Nasjonale ID-kort utstedt av et EØS-land
  • Norsk utlendingspass (blått pass)
  • Norsk reisebevis for flyktninger (grønt pass)
  • BankID utstedt av annen bank enn SpareBank 1 SR-Bank ASA

Det kan også være tilfelle at du har vist passet ditt for en del år tilbake i banken, men at kvaliteten på kopien som ble tatt den gang ikke er god nok ifølge dagens standard.

Slik legitimerer du deg på nytt

Ta med deg gyldig legitimasjon og møt opp personlig på ett av våre kontorer. 

Gjelder kun for deg som IKKE har BankID utstedt av SpareBank 1 SR-Bank.

Hvis dette er tilfellet kan du logge inn med din BankID. Du må da svare på noen spørsmål om hvordan du bruker banken og sender dermed samtidig inn kundeerklæringen din.

Du kan legitimere deg i SpareBank 1-kontorer i andre deler av landet, finn ditt nærmeste SpareBank 1-kontor. Ta med gyldig legitimasjon, opplys om at du er kunde i SpareBank 1 SR-Bank og be om å sende en kopi av din legitimasjon til post@sr-bank.no.

Har du fått beskjed om at det er tilstrekkelig å oppdatere kundeinformasjon kan du gjøre dette ved å logge inn med din BankID. Du blir da stilt noen enkle spørsmål som det tar ca. 1 minutt å besvare.



Hvilken informasjon må jeg dele?

Nye privatkunder

Du må opplyse om navn, fødselsnummer eller D-nummer og fast adresse. Du må også vise pass eller ha BankID i en annen bank. I tillegg må du opplyse om:

  • kundeforholdets formål
  • hvorfor du vil gjennomføre større transaksjoner
  • hvor pengene kommer fra eller hva de skal brukes til
  • om du eller noen nærstående har et høytstående verv eller stilling i utlandet

Nye bedriftskunder

For nye bedriftskunder gjelder samme regler som for privatkunder, men du må også dele:

  • Foretaksnavn, organisasjonsnummer og eierforhold.
  • Om privatpersoner, alene eller med nær familie, eier mer enn 25 % av virksomheten.

Personer med disposisjonsrett må legitimere seg og dokumentere rett til å representere bedriften.

Nåværende kunder

Noen av kundene våre kan bli bedt om å vise ny legitimasjon fordi vi mangler nok oppdatert informasjon om hvem de er.

Hvis vi tar kontakt med deg, må du være klar til å svare på noen spørsmål og vise gyldig legitimasjon.

Dette gjør vi fordi vi er nødt til å dokumentere overfor myndighetene at vi følger reglene og sjekker kundene våre som vi skal.

Vanlige spørsmål

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Relevant for deg", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis resultater fra", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }