Hva kan vi hjelpe deg med?
Sjekk først om chatboten har svaret. Hvis den ikke kan hjelpe deg, kobler vi deg raskt videre til en rådgiver.
Lenger ned på siden finner du også nyttige temaer som kan hjelpe deg videre.
Laster chat ...
Problemer med innlogging eller passord?
Mistet kortet? Slik sperrer du det raskt.
Bestill produkter og tjenester
Se oversikt over alt du kan bestille på nett.
Signer avtaler og dokumenter fra oss.
Akkurat nå lurer noen på...
Har du tastet inn feil BankID-passord for mange ganger, eller BankID er sperret av andre årsaker, må du kontakte oss på 915 02002 for å få åpnet BankID igjen.
Har du bare glemt passordet, og BankID ikke er sperret, kan du bestille nytt passord i BankID-appen.
Se også:
Sperre kort
Sperre BankID
Glemt BankID passord
Det kan være flere årsaker til at BankID-appen ikke fungerer. Her er noen feilsituasjoner som kan oppstå, sjekk om veiledningen kan hjelpe:
Appen gir null respons etter at jeg har fylt inn fødselsnummer
Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Åpne BankID-appen og slå på varslinger ved å trykke på meldingen som ligger på hjem-skjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en forespørsel.
Jeg får ikke app som et alternativ ved innlogging
Du må velge BankID, og ikke BankID på mobil, når du skal logge inn med app. Når du logger inn første gang med app, velger du app som metode: klikk på "Velg annen BankID" under feltet for engangskode. Så velger du ønsket kodeapp i listen, trykker deg videre og følger instruksjonene på mobilen din.
Jeg får ikke opp pushmeldinger fra BankID-appen på min Apple-enhet, hva er feil?
Dersom du ikke får opp pushmeldinger fra BankID-appen, må du først sjekke om du har skrudd på varslinger på enheten du bruker. Dette gjøres i innstillingene på Apple-enheten din. Dersom du har skrudd på varslinger, men fortsatt ikke får pushvarslinger fra BankID-appen når du logger inn, bør du sjekke om du har aktivert fokusmodus som «Ikke forstyrr». I enhetens innstillinger kan du velge hvilke apper denne modusen ikke skal gjelde for.
Jeg klarte ikke trykke på pushvarselet, hva gjør jeg?
Dersom du ikke fikk trykket på pushvarselet fra BankID-appen når du skulle gjøre en innlogging, kan du gå inn i appen for å godkjenne innloggingen. Deretter må du gå tilbake til brukerstedet hvor du gjorde innloggingen, for å taste inn ditt BankID-passord.
Jeg prøver å gjøre en innlogging med BankID-appen, men den blir stående og rulle?
Hvis du prøver å logge inn med BankID-appen og den blir stående å rulle uten at noe skjer, har du mest sannsynlig ikke fått trykket på pushvarselet som har kommet opp. Da kan du manuelt gå inn i BankID-appen for å bekrefte at det er du som prøver å logge inn.
Hva gjør jeg hvis appen blir sperret etter at mange forsøk på innlogging har feilet?
Hvis appen blir sperret etter at mange forsøk på innlogging må du kontakte banken din for å låse opp BankID-appen igjen. Det hjelper ikke å aktivere appen på nytt.
Fant du ikke hjelp?
På bankid.no kan du finne enda flere detaljer hvis du har problemer med BankID-appen.
Hvilken innloggingsmetode bruker du?
Jeg bruker kodebrikke
Problem: Hvis du taster inn feil kode for mange ganger, blir kodebrikken sperret.
Løsning: Ring oss på 915 02002 så hjelper vi deg.
Problem: Kodebrikken viser ingen tall på skjermen, eller den viser en dato.
Løsning: Bestill ny kodebrikke
NB: Det kan ta flere dager før du mottar ny kodebrikke. Hvis du laster ned BankID-appen får du tilgang med en gang.
Jeg bruker både BankID-appen og kodebrikke
Har du både BankID-app og kodebrikke, og det feiler ved innlogging kan du prøve følgende:
Hvis du ønsker å bruke både kodebrikke og app:
Det er ikke lenger mulig å benytte både BankID-appen med biometri og kodebrikke på grunn av sikkerhet. Har du biometri aktivert må du:
- Avinstaller BankID-appen.
- Installer BankID-appen på nytt.
- Når du setter opp appen igjen, ikke aktiver "Raskere BankID" (biometri). Det kan til info ta opp mot 15 minutter før man får satt opp BankID-appen på ny uten biometri.
Hvis du ønsker å kun bruke kodebrikke:
- Åpne BankID-appen og gå til Hjem.
- Gå til Innstillinger.
- Trykk på Nullstill app.
Får du feilmelding?
Hvis du får en feilmelding som starter med BID (BID er en forkortelse for BankID), så har disse feilmeldingene med BankID å gjøre. Se hva feilmeldingene betyr og hva som kan være løsningen.
Oppdater nettleseren din
Vi anbefaler å bruke siste versjon av nettleseren din. Sjekk om du har siste oppdaterte versjon.
Tips! Hvis du får problemer i én nettleser, kan det fungere å prøve en annen nettleser. For eksempel: Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox, eller Safari for Mac OS.
Skal du i banken?
Da kan det være lurt å avtale møte på forhånd.
Kundeerklæringsskjema
Norske myndigheter har bedt alle banker om å ha oppdatert kundeinformasjon. Her kan du oppdatere din informasjon.
Sende dokumentasjon
Her kan du sende inn dokumentasjon som krever en sikker kanal dersom du ikke har mulighet til å sende via nettbank eller mobilbank (Dette valget kan ikke brukes til oppdatering av legitimasjon).
Kontakt oss
Privat
915 02002
Ring fra utland
+47 915 02002
Hverdager 7-22
(helg og helligdager 10-18)
Bedrift
915 02002
Ring fra utland
+47 915 02300
Hverdager 08-18
Melde skade
915 02300
Ring fra utland
+47 915 02300
Hverdager 10-16
Ved akutte hendelser er vi tilgjengelige hele døgnet.
Avtal møte med rådgiver
Hos oss får du personlig rådgivning og hjelp fra våre dyktige rådgivere.
Finn ditt lokale kontor
Chat med oss