
Bytte forsikringsselskap?
Er du misfornøyd med forsikringsselskapet ditt, er det lett å bytte til oss. Vårt forsikringsselskap er blant Norges beste på skadeoppgjør!*
Skifte selv eller få tilbud?
De fleste forsikringene kan du flytte selv. Med vår forsikringskalkulator får du se pris og dekninger direkte. Er du fornøyd med tilbudet kan du flytte skadeforsikringen fra nåværende forsikringsselskap.
Husk at du kan få opptil 20 % samlerabatt på skadeforsikringene + 5 % dersom du også er bankkunde.
Skadeforsikringene flytter vi for deg (så du ikke blir dobbelforsikret), men for personforsikringene er det litt annerledes. Når du avslutter en personforsikring fordi du skal kjøpe hos et annet forsikringsselskap, er det et par ting du må tenke på. Les mer om flytting av personforsikringer.
Ønsker du hjelp fra en forsikringsrådgiver, kan du kontakte oss, eller bli kontaktet.
Du beholder bonus
Hvis du flytter bilforsikringen din er det en selvfølge at du får beholde bilbonusen din. Det gjelder også for deg som vil flytte mc-forsikringen og bobilforsikringen.
Mine kundefordeler
Når du har forsikringene dine hos oss belønnes du for å ta trygge valg og forebygge skader. På toppen av attraktive rabatter og kundefordeler, er vi stolte av å være blant Norges beste på både skadeoppgjør og kundeservice.
Blant Norges beste på skadeoppgjør
*Tusen takk til alle våre kunder! Vi ble kundefavoritt 2022 og er samlet sett blant Norges beste på skadeoppgjør ifølge Bytt.no. Vårt forsikringsselskap Fremtind kommer best ut på både skadeoppgjør, kundeservice og kundetilfredshet for flere typer forsikringer, blant 19 forsikringsselskaper.
Les mer om våre best i test-utmerkelser
Forsikringsselskapet vårt er Fremtind Forsikring
Du kjøper forsikringen din hos SpareBank 1, og den dagen du må bruke den, kontakter du forsikringsselskapet vårt Fremtind Forsikring.
Hva lurer andre på?
Når vi snakker om å flytte en personforsikring, snakker vi om å kjøpe en personforsikring i nytt selskap og avslutte samme type forsikring i det gamle selskapet.
Det er flere grunner til at personforsikringene dine ikke automatisk blir avsluttet i det gamle selskapet, når du kjøper den samme forsikringen i nytt selskap. I motsetning til skadeforsikringer, kan du ha flere av en personforsikring, som også kan gi flere utbetalinger for samme hendelse.
Når kan jeg si opp tidligere forsikring?
Du kan si opp forsikringen din i det tidligere selskapet etter at du har kjøpt forsikringen og fylt ut helseerklæring i nytt selskap. Når du flytter en tilsvarende forsikring, slipper du ny symptomklausul. Du må selv si opp forsikringen i ditt tidligere selskap.
Hva hvis jeg får reservasjoner, tillegg i pris eller avslag?
Hvis du får reservasjoner, tillegg i pris eller avslag i nytt selskap, kan du ha rett til å gjenoppta forsikringene i tidligere selskap. Fristen for å gjenoppta forsikringen er seks måneder fra dagen du avsluttet forsikringen. Forsikringen kan gjenopptas i tidligere selskap uten ny helsevurdering og symptomklausul, hvis:
- Du har hatt forsikringen i det tidligere selskapet, i mer enn 1 år
- Du har søkt om å flytte forsikringer med tilsvarende dekninger
- Du har fått reservasjoner, pristillegg eller avslag i det nye selskapet
- Du har kjøpt forsikring og fylt ut ny helseerklæring i det nye selskapet
- Ditt forrige selskap er med i bransjeavtalen gitt av Finans Norge
- Du betaler for forsikringen tilbake til oppsigelsesdatoen
Hva med kollektive forsikringer?
Disse reglene gjelder ikke for kollektive forsikringer.
Alt dette er dessverre litt komplisert, men vi hjelper deg mer enn gjerne om du lurer på noe. Du kan også lese mer om reglene på fremtind.no.
Karenstid betyr det samme som ventetid eller karantenetid. Reglene for karenstid er forskjellig fra forsikring til forsikring.
Hva er karenstid for dyreforsikringene?
Dyreforsikringene våre har karenstid, som betyr at forsikringen ikke dekker sykdommer/lidelser som viser symptomer i en gitt karensperiode etter at forsikringen ble kjøpt og startet. Er det første gangen du kjøper en dyreforsikring er karenstiden:
- 20 dager (60 dager ved allergi-, hud- eller øreproblemer).
Når tilsvarende forsikringen blir flyttet fra et annet forsikringsselskap til oss, vil det i hovedsak ikke være karenstid. Karenstiden gjelder likevel hvis du gjør endringer i forsikringen når du flytter den, men kun for den delen som er endret. For eksempel hvis du utvider forsikringen med flere dekninger eller øker forsikringssummen, vil karenstiden bare gjelde for den delen av forsikringen som er utvidet.
Hva er karenstid for personforsikringene?
Karenstid for personforsikring brukes bare på uføredekningene, og beskriver den tiden du må vente fra du blir syk til du tidligst kan motta utbetaling. Det vanligste er 12 måneders karenstid på uførepensjon og 24 måneders karenstid på uførekapital. Du kan se hva som gjelder for deg i forsikringsbeviset ditt.
Hva er symptomklausul på personforsikring?
Noen av personforsikringene våre har det som heter symptomklausul. Det betyr at forsikringen ikke dekker sykdommer/lidelser som viser symptomer i en gitt periode etter at forsikringen ble kjøpt og startet. Er det første gangen du kjøper en personforsikring gjelder symptomklausulen. Hvis forsikringen blir flyttet til oss fra et annet forsikringsselskap, vil det i hovedsak ikke være symptomklausul. Les mer om flytting av personforsikring og reglene rundt dette.
Les også:
Ja, du har ubetinget angrerett på både skadeforsikringer og på personforsikringer. Angrefristen er 14 dager for skadeforsikringer og 30 dager for personforsikringer.
Du kan bruke angreretten innen angrefristen (14/30 dager) fra avtalen er inngått og du har mottatt alle opplysninger som angrerettloven krever. Du trenger ikke oppgi noen grunn for at du bruker angreretten.
Postadressen og e-postadressen for innsending står oppført i skjemaet.
Hvis jeg ikke bruker angreretten?
Hvis du ikke benytter deg av angreretten, vil avtalen være bindende slik den ble inngått. For en del forsikringer vil du likevel ha mulighet til å avslutte forsikringen når som helst, uavhengig av angrerettloven. Det er regulert i finansavtaleloven og forsikringsavtaleloven.
Forbrukerrådet kan gi veiledning om angrerett, tlf. 23 400 500.
Du kan velge mellom 4 forskjellige betalingsfrekvenser på forsikringene dine:
- Månedlig betaling
- Kvartalsvis betaling
- Halvårlig betaling
- Årlig betaling
Hvis du ønsker å forandre på betalingsfrekvensen du har i dag, kan du kontakte oss så hjelper vi deg med å endre.
Se også:
Fordeler med AvtaleGiro:
- Du får varsel i nettbanken 30 dager før forfall
- Faktura betales automatisk fra din konto på forfallsdato
- Du kan selv velge betalingsfrekvens, men forfallsdato må være mellom 15. og 25. i måneden
Fordeler med eFaktura
- Du får varsel på e-post 30 dager før forfall
- Vi sender ferdig utfylt faktura til nettbanken din
- Du kan selv velge betalingsfrekvens, og forfallsdato kan være mellom 1. og 30. i måneden.
• Frem til eFaktura er etablert må forfallsdato være mellom 15 - 25.
• Ønsker du å endre forfallsdato ta kontakt med oss. - Med eFaktura betaler du med kun ett tastetrykk, og du har full oversikt over betalte fakturaer i nettbanken din.
Fordeler med kombinasjon (AvtaleGiro med eFaktura)
Merk at du oppnår fordelene med både AvtaleGiro og eFaktura
- Du får varsel på e-post 30 dager før forfall.
- Faktura vises i nettbanken og beløpet trekkes automatisk fra din konto på forfallsdato.
- Du kan selv velge betalingsfrekvens, og forfallsdato kan være mellom 1. og 30. i måneden
• Frem til eFaktura er etablert må forfallsdato være mellom 15 - 25.
• Ønsker du å endre forfallsdato ta kontakt med din forsikringsrådgiver.
Se også:
Hvordan opprette AvtaleGiro og/eller eFaktura?
Reiseforsikring med familiedekning gjelder for barn inntil 21 år som har folkeregistrert adresse hjemme. Reiseforsikringen gjelder uavhengig av om dere reiser sammen eller hver for dere.
Barn som er dekket:
- Barn og stebarn*
- Fosterbarn
- Barn du har vergeansvar for
- Barnebarn og oldebarn som reiser i følge med deg, uten foreldre.
*Som tilhører din husstand og som har folkeregistrert adresse hos en av foreldrene.
Etter barnet fyller 21 år og flytter hjemmefra kan det være lurt med ungpakka: Innbo- og reiseforsikring for unge.
Skal du foreta en innbetaling til Fremtind Forsikring fra utlandet trenger du følgende opplysninger:
- IBAN – nummer NO7290011700771
- SWIFT/BIC SHEDNO22XXX
Disse opplysningene finner du også på første side i mottatt eller varslet faktura. Fakturadokumentene har du alltid tilgjengelig ved å logge inn til mine forsikringer, mobilbanken eller nettbanken.