Klager ved overtakelse av bolig
Ved overtakelse av bolig er det ikke helt uvanlig at det oppstår uenigheter. Vi har samlet noen av de vanligste klagene som oppstår ved overtakelse av hus, leilighet og hytte. Hvilke rettigheter har kjøper, og hvilket ansvar har selger ved overtakelse?
Hull og skruer i veggen
Skruer og hull i veggen er ganske vanlig ved overtakelse av en bolig. Det samme gjelder også fargeforskjeller der det tidligere har hengt bilder, hyller eller stått møbler. Slike hull og fargeforskjeller regnes som normal slitasje i en bolig.
Avhendingsloven sier at boliger skal overleveres «rydda og rengjort», men det betyr ikke fiksing av hull og skruer i veggen, eller utjevning av slike fargeforskjeller. Det betyr at det ikke er krav til selger om å fikse dette, med mindre det er spesielt nevnt i kontrakten.
Ikke godt nok vasket
"Rent" for selger er ikke alltid "rent nok" for kjøper, og da kan det oppstå konflikter ved overtakelse. Selgeren har lovpålagt plikt til å rengjøre boligen grundig før overtakelse. Vanligvis vil megler kunne si noe om hvorvidt flyttevasken er god nok.
Noen boligselgere velger å bruke et profesjonelt vaskebyrå, og da må vaskebyrået normalt «ta støyten» dersom kjøper klager på kvaliteten på rengjøringen.
Hvitevarene er borte
Overtakelsesdatoen er her, og du møter megler og selger for å overta boligen og fylle ut overtakelsesprotokoll. Men vent, kjøleskapet og vaskemaskinen som du trodde skulle følge med, har selger tatt med seg.
Den nye standarden i løsørelista (nytt fra 1. januar 2020) er at frittstående hvitevarer ikke følger med. Unntaket er hvis det står noe annet i salgsoppgaven, eller at du har satt det som forbehold at de skal følge med.
Platetoppen fungerer ikke
Du flytter inn i den nye boligen og merker at platetoppen (som eksempel) ikke fungerer. Dessverre er det slik at du som boligkjøper (i henhold til avhendingsloven), har en "egenrisiko" på 10.000 kroner. Det vil si at du ikke har krav på å få erstattet feil under 10.000 kroner, selv om boligselger ikke har overholdt opplysningsplikt sin.
Før du går i gang med en klageprosess, er det tre ting du bør finne ut av:
- Er det dokumentert i salgsoppgaven at platetoppen er defekt?
- Hva er forventet tilstand på platetoppen ut ifra type, alder og synlig slitasje?
- Er nåverdien på platetoppen over 10.000 kroner?
Det bor allerede "noen" her
Insekter som for eksempel skjeggkre og sølvkre har blitt ganske vanlige i norske boliger. Du som boligkjøper kan selv ha tatt med disse fra den gamle boligien din via pappesker, møbler eller oppbevaringslager. Men dersom du mener at disse allerede var i boligen ved overtakelsen, er det to ting du bør vite når du klager:
- Sjekk at det ikke står noe om dette i egenerklæringen eller tilstandsrapporten til boligen.
- Send inn klage (reklamasjonsfristen her er 3 måneder etter overtakelse) før du får fastslått at insektene allerede var i boligen ved overtakelse, ved hjelp fra en skadedyrspesialist.
Kjekt å vite
I henhold til avhendingsloven har du som boligkjøper krav på å få dekket kostnader (over 10.000 kroner) til å bli kvitt disse, men ikke verditapet som følge av sjenerende insekter.