Kom i gang

Det skal være enkelt for deg å bruke banken. Her finner du gode tips og råd som kan forenkle din bankhverdag.

Slik bruker du banken

For å komme i gang med nettbank og BankID vil du motta følgende:

  • Et midlertidig passord til BankID på SMS eller e-post. Passordet brukes sammen med Engangskode-appen eller blå kodebrikke
  • En SMS med en 8-sifret kode til Engangskode-appen
  • En E-post med en 4-sifret kode til appen Engangskode-appen

Husk at alle passord er private, ikke del de med andre. Heller ikke familie, venner, banken eller politiet.

For å logge inn i nettbanken og mobilbanken trenger du en engangskode. Denne får du ved hjelp av Engangskode-appen. Slik gjør du:

  • Last ned Engangskode-appen («One time password») i App Store eller Google Play
  • Legg inn den 8-sifrede koden du fikk på SMS
  • Legg inn den 4-sifrede koden du fikk på e-post
  • Lag en personlig kode, eller registrer fingeravtrykk eller FaceID
  • Appen er nå klar til bruk. Du bruker den til å få engangskode når du skal logge deg inn i nettbank eller mobilbank, eller godkjenne betalinger

Start med å gå til www.sr-bank.no og klikk på «Logg inn» oppe til høyre. Her velger du ønsket innloggingsmetode;


Engangskode-appen
Legg inn fødselsnummeret/D-nummeret ditt, 11 siffer, og klikk «Neste». Du får nå et varsel på mobiltelefonen som åpner appen. Tast så inn den personlige koden din, eller bruk fingeravtrykk eller FaceID.

BankID
Legg inn fødselsnummeret/D-nummeret ditt, 11 siffer, og klikk «Neste». Velg mellom «Engangskode-app», «BankID på mobil» eller «SpareBank 1 Kodebrikke» og følg instruksene.

BankID på mobil
Legg inn mobilnummer og fødselsdato og klikk «Neste». Følg instruksene på mobilen.

For deg som ikke har BankID
Legg inn fødselsnummeret/D-nummeret ditt (11 siffer), engangskode fra Engangskode-appen eller kodebrikke, og ditt personlige passord. Klikk så på «Logg inn».

Første gang du logger inn og blir bedt om å skrive passord, legger du inn det midlertidige BankID-passordet du har mottatt på SMS eller e-post. Du får nå beskjed om å endre BankID-passordet til et personlig passord. Du velger selv passordet, og det du velger skal du bruke hver gang du logger inn i nettbanken fremover.
 

Husk at hvis du ønsker å bruke nettbanken på engelsk, endrer du språk ved å klikke på jordklode-ikonet i toppmenyen. Klikk deretter på «Log in».

Med BankID på mobil kan du enkelt logge inn i nettbank og mobilbank uten bruk av app eller blå kodebrikke. BankID på mobil kan bestilles både i nettbanken og mobilbanken. Slik gjør du:

Nettbank:

  • Klikk på «Bestill» oppe i menyen
  • Velg «Nettbank, mobil og BankID»
  • Velg «Forny/bestill BankID på mobil»
  • Følg aktiviseringsprosessen og lag deg en personlig PIN-kode
  • BankID på mobil er nå klar til bruk. Neste gang du logger inn i nettbank og mobilbank velger du «BankID på mobil»

Mobilbank:

  • Trykk på «mer» nede i høyre hjørne, deretter «Innstillinger», «Innlogging» og «BankID på mobil»
  • Velg «Bestill eller forny BankID på mobil»
  • Følg aktiviseringsprosessen og lag deg en personlig PIN-kode
  • BankID på mobil er nå klar til bruk. Neste gang du logger inn i nettbank og mobilbank velger du «BankID på mobil»

Slik logger du inn i mobilbanken

  • Last ned appen «Mobilbank» fra SpareBank 1 i App Store eller Google Play
  • Åpne appen og velg «Logg inn»
  • Velg «SpareBank 1 SR-Bank» i listen over banker
  • Legg inn fødselsnummeret/D-nummeret ditt, 11 siffer
  • Identifiser deg med BankID eller BankID på mobil. Legg inn ditt personlige BankID-passord som du selv har laget
  • Lag deg en personlig PIN-kode som du skal bruke for å logge inn fremover
  • Registrer ditt fingeravtrykk eller FaceID, eller velg «Hopp over»
  • Trykk «Logg inn» og bruk din PIN-kode, fingeravtrykk eller FaceID

For å komme i gang med telefonbank kan du ringe vårt kundesenter på telefon 915 02002, så hjelper de deg med det du trenger.

Du får bankkortet ditt mellom 7 og 10 virkedager etter at avtalene er signert i banken. Du får en SMS når kortet er sendt fra banken hvis du har registrert et mobiltelefonnummer hos oss. 

Husk at du må ha navnet ditt på postkassen din! Hvis ikke leverer ikke Posten bankkortet.

PIN-koden kan du finne i nettbanken eller mobilbanken. Slik gjør du:

  • Gå til «Kort» i menyen i nettbanken eller mobilbanken
  • Velg menypunktet «Vise PIN»/«Vis PIN-kode»
  • Identifiser deg med BankID (hvis mobilbank)
  • Legg inn sikkerhetskoden som er de tre siste tallene i signaturfeltet på baksiden av kortet ditt
  • Trykk «Vise PIN» - koden vises i 30 sekunder

Har du ikke nettbank eller mobilbank? Da får du tilsendt PIN-koden din i posten.

Husk at PIN-koden din er personlig, ikke del den med andre. Heller ikke familie, venner, banken eller politiet.

Har du ikke nettbank eller mobilbank? Da får du tilsendt PIN-koden din i postenHar du ikke nettbank eller mobilbank? Da får du tilsendt PIN-koden din i posten

Betaling til utlandet gjør du i nettbanken eller mobilbanken. I nettbanken gjør du dette under «Betaling» og «Betal til utland». I mobilbanken finner du dette ved å trykke på «Mer» nede til høyre, deretter «Betaling» og «Betal til utland».

Første gang du betaler til utland må du «Skru på utenlandsbetaling» og identifisere deg med BankID før betalingen kan registreres.

For å betale til utland trenger du følgende informasjon:

  • Mottakers navn og adresse
  • Mottakerens IBAN-nummer
  • Mottakerens kontonummer og BIC/SWIFT-nummer
  • Hvilken type valuta og beløpInformasjon om hva betalingen gjelder

Velkommen som kunde hos oss

Etter at du har blitt kunde, vil du motta et velkomstbrev med gode tips og råd. Du finner en utskriftsvennlig versjon av brevet her