Kom i gang

Det skal være enkelt for deg å bruke banken. Her finner du gode tips og råd som kan forenkle din bankhverdag.

Slik bruker du banken

For å komme i gang med nettbank og BankID vil du motta følgende:

  • Et midlertidig passord til BankID på SMS eller e-post. Passordet brukes sammen med appen «Engangskode på mobil» eller blå kodebrikke
  • En SMS med en 8-sifret kode til appen «Engangskode på mobil»
  • En E-post med en 4-sifret kode til appen «Engangskode på mobil»

Husk at alle passord er private, ikke del de med andre. Heller ikke familie, venner, banken eller politiet.

For å logge inn i nettbanken og mobilbanken trenger du en engangskode. Denne får du ved hjelp av appen «Engangskode på mobil». Slik gjør du:

  • Last ned appen «Engangskode på mobil» («One time password») i App Store eller Google Play
  • Legg inn den 8-sifrede koden du fikk på SMS
  • Legg inn den 4-sifrede koden du fikk på e-post
  • Lag en personlig kode eller registrer fingeravtrykk
  • Appen er nå klar til bruk. Du bruker den til å få engangskode når du skal logge deg inn i nettbank eller mobilbank, eller godkjenne betalinger
  • Gå til www.sr-bank.no
  • Legg inn fødselsnummeret/D-nummeret ditt, 11 siffer
  • Trykk på «Logg inn med BankID»
  • Åpne appen «Engangskode på mobil» på din mobiltelefon og velg «Lag engangskode», eller hent kode fra den blå kodebrikken
  • Tast inn den personlige koden din eller bruk fingeravtrykk, og tast deretter inn koden som vises i appen, eller på den blå kodebrikken
  • Legg inn det midlertidige BankID-passordet du har mottatt på SMS eller e-post
  • Du får nå beskjed om å endre BankID-passordet til et personlig passord. Du velger selv passordet, og det du velger skal du bruke hver gang du logger inn i nettbanken fremover

    Husk at hvis du ønsker å bruke nettbanken på engelsk velger du det ved siden av utloggingsknappenTrykk på «Logg inn»

Med BankID på mobil kan du enkelt logge inn i nettbank og mobilbank uten bruk av app eller blå kodebrikke. BankID på mobil bestilles i nettbanken. Slik gjør du:

  • Gå til «Mobil» øverst i menyen
  • Velg BankID på mobil
  • Følg aktiviseringsprosessen og lag deg en personlig PIN-kode
  • BankID på mobil er nå klar til bruk. Neste gang du logger inn i nettbank og mobilbank velger du «BankID på mobil»

Slik logger du inn i mobilbanken

  • Last ned appen «Mobilbank» fra SpareBank 1 i App Store eller Google Play
  • Åpne appen og trykk «Kom i gang»
  • Velg «SpareBank 1 SR-Bank» i listen over banker
  • Legg inn fødselsnummeret/D-nummeret ditt, 11 siffer
  • Identifiser deg med BankID eller BankID på mobil. Hvis BankID: Legg inn engangskode fra appen «Engangskode på mobil». Legg inn ditt personlige BankID-passord som du selv har laget
  • Lag den en personlig PIN-kode som du skal bruke for å logge inn fremover
  • Registrer ditt fingeravtrykk (hvis telefonen din har fingeravtrykksavleser) eller velg «Hopp over»
  • Trykk «Logg inn» og bruk din PIN-kode eller fingeravtrykk

For å komme i gang med telefonbank kan du ringe vårt kundesenter på telefon 915 02002, så hjelper de deg med det du trenger.

Du får bankkortet ditt omtrent én uke etter at avtalene er signert i banken. Du får en SMS når kortet er sendt fra banken hvis du har registrert et mobiltelefonnummer hos oss. 

Husk at du må ha navnet ditt på postkassen din! Hvis ikke leverer ikke Posten bankkortet

PIN-koden kan du finne i nettbanken eller mobilbanken. Slik gjør du:

  • Gå til «Kort» i menyen i nettbanken eller mobilbanken
  • Velg menypunktet «Vise PIN»/«Vis PIN-kode»
  • Identifiser deg med BankID (hvis mobilbank)
  • Legg inn sikkerhetskoden som er de tre siste tallene i signaturfeltet på baksiden av kortet ditt
  • Trykk «Vise PIN» - koden vises i 30 sekunder

Har du ikke pass? Da får du tilsendt PIN-koden din i posten.

Husk at PIN-koden din er personlig, ikke del den med andre. Heller ikke familie, venner, banken eller politiet.

Betaling til utlandet gjør du i nettbanken. Dette gjør du under «Betale regning» og velger så «Utland». 

Første gang du betaler til utland må du «Skru på utenlandsbetaling» og identifisere deg med BankID før betalingen kan registreres.

For å betale til utland trenger du følgende informasjon:

  • Mottakers navn og adresse
  • Mottakerens IBAN-nummer
  • Mottakerens kontonummer og BIC/SWIFT-nummer
  • Hvilken type valuta og beløpInformasjon om hva betalingen gjelder

Velkommen som kunde hos oss

Etter at du har blitt kunde, vil du motta et velkomstbrev med gode tips og råd. Du finner en utskriftsvennlig versjon av brevet her