• BID betyr BankID. Det finnes ulike "BID-feil" som må løses på ulike måter. Vår chatrobot Banki er veldig flink på BID feil. Spør Banki nede i høyre hjørne.

    Hva betyr BID-c167?
    Mobiloperatøren du bruker kan ha sperret BankID på mobil. Det kan skje hvis du for eksempel har endret abonnementet eller byttet SIM-kort. Du løser det ved å logge deg inn i nettbanken med vanlig BankID og bestille BankID på mobil på nytt. 

    Hva betyr feilkode BID-c161?
    Dersom du ikke har gjort noen endringer på din tlf. i det siste, kan det være problemer med BankID på mobil og du må derfor prøve igjen senere. Vi beklager dette.


    Hva betyr feilkode BID-1439?
    Det betyr at din BankID er sperret. Ring oss så hjelper vi deg.


    Hva betyr BID-2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1?
    Det kan være ulike grunner til disse feilene.

    1. Du har en gammel versjon av nettleseren din. Nye versjoner er både sikrere og mer stabile. Slik oppdaterer du nettleseren: Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Safari.

    2. Du har dårlig internettforbindelse eller treg pc/mac. Sjekk først at du har nett. Hvis ikke slå av eller trekk ut stømmen på modemet/routeren og start på nytt. Virker nettet som det skal, prøv å starte pc/mac på nytt. Opplever du fortsatt at internett er ustabilt - ta kontakt med din nettleverandør.

    3. Sitter du på et jobbnettverk og bruker Internet Explorer 10 eller 11 må https://csfe.bankid.no legges til i trusted sites. Dette gjøres som regel av IT-ansvarlig. Veiledning finner du på bankid.no.

    4. Du kan bruke en annen nettleser. Her kan du laste ned for eksempel Google Chrome eller Mozilla Firefox.

     

    BID 5000

    Gjelder innstillinger i din nettleser.  

    Løsning: Prøv en annen nettleser, f. eks. Chrome eller Firefox, eller tilbakestill nettleserinnstillingene i nettleseren. Sjekk om tredjepartscookies er tillatt.

     

    BID 14a4

    Det kan være flere årsaker til denne feilmeldingen:

    • «Engangskode på mobil» er blokkert på din mobil.
    • «Engangskode på mobil» er bestilt, men ikke aktivert.
    • Du er ikke registrert med «Engangskode på mobil», men har vært det tidligere.  

     

    Løsning: Slett appen og last ned på nytt. Dersom du ikke ønsker appen, ta kontakt med banken og oppgi feilkoden. 

     

    BID 1439

    Gjelder sikkerhetselement i forbindelse med innlogging. Kan oppstå hvis du har hatt feil med innlogging, for eksempel ved tasting av feil engangskode for mange ganger eller fra flere ulike enheter.  

    Løsning: Din BankID er sperret. Ta kontakt med oss for å få åpnet BankID på nytt. 

     

    BID c167

    Gjelder hvis sertifikatet på din enhet blir ugyldig. Kan oppstå dersom du for eksempel har byttet mobilabonnement.

    Løsning: Bestill «BankID på mobil» på nytt.

     

    BID 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1, 2030, 2031

    Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene ved teknisk kommunikasjonsfeil.

    Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med banken.

     

     

    BID c161

    Gjelder hvis engangskode fra engangskode-appen er brukt på BankID på mobil, i stedet for på BankID. 

    Løsning: Ved bruk av BankID på mobil brukes din egenlagde PIN-kode.