mann er blitt svindlet på nett. illustrasjon.

TIPS OG RÅD

Svindel – slik unngår du å bli lurt

Økt bruk av apper på mobilen, dataspill, sosiale medier og surfing til alle døgnets tider gjør at vi legger igjen mange digitale spor på internett. Hvordan kan du unngå å bli lurt?

Gjør det vanskeligere for svindlerne

Svindel kan ramme oss alle. Jo mer du vet om hvordan svindlerne opererer, jo bedre mulighet har du for å beskytte deg og ikke gå i fella.

  • Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, politi, familie, venner eller andre.
  • Banken vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler. Vær forsiktig med lenker!
  • Ikke godkjenn betalinger eller pålogginger du ikke har startet selv, eller ikke vet hva er. Er du i tvil avbryter du prosessen.
  • Ikke overfør penger til en såkalt «sikker konto» hvis noen ringer og sier at kontoen din er hacket. Banken vil aldri be deg om å overføre pengene dine til en slik konto. 
  • Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.
  • Sjekk avsenders e-postadresse opp mot tidligere e-poster du har fått fra banken. Svindlerne kan nemlig kamuflere e-poster/SMS-er slik at det ser ut som om den kommer fra banken. Er du i tvil om e-posten kommer fra banken din, bør du kontakte bankens kundesenter før du klikker på eventuelle lenker. 
  • Gjør kontoene dine sikrere med totrinnsbekreftelse. Sørg for å bytte passord regelmessig, og unngå å ha samme passord flere steder.
  • Dersom et tilbud virker for godt til å være sant, er det trolig det.
  • Gå inn på nettvett.no for å få andre gode råd til hvordan du kan oppdage svindel på nett. 

Ta testene – går du på svindelen?

Har noen prøvd å svindle deg?

noen drar i nødspaken. illustrasjon.

Om du har blitt svindlet eller mistenker svindel er det viktig at du melder fra med en gang!

Velg alternativ under for veiledning om sperring av kort og konto, samt reklamasjon for refusjon av tapte penger.

Gjelder det Vipps-transaksjoner? Da må du kontakte Vipps.

Les mer om ulike typer svindel

Svindlere blir stadig mer utspekulerte i sine metoder.

Svindel på sosiale medier
Svindelposter, falske tilbud, kjærlighetssvindel, utpressing og hacket profil.
Svindel på telefon
Falske oppringinger fra banken og andre aktører, Olga-svindel, Microsoft-svindel og investeringssvindel.
Svindel på e-post
Falske e-poster fra f.eks. banken, phishing, investeringssvindel, falsk kundeservice og kjærlighetssvindel.
Svindel på SMS
SMS-svindel om falske meldinger fra banken, SMiShing, falsk kundeservice og investeringssvindel.

Husk å aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, politi, familie, venner eller andre.

Banken vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. 

Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis svindel.

Stopp – tenk deg om!

  • Tenk på hva slags informasjon du deler om deg selv.
  • Ikke alle er den de utgir seg for å være på nett.
  • Ha oversikt over brukerprofilene dine. Slett de du ikke bruker.
  • Bruk folkeskikk på nett. Vær grei mot andre!
  • Vern alltid om mobil, nettbrett og PC. Bruk alltid kode eller passord!
  • Gjør kontoene/profilene dine sikrere med totrinnsbekreftelse.

Kampanje fra NorSiS, Stopp – tenk deg om!

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }