• BID er en forkortelse for BankID, så disse feilmeldingene har det med BankID å gjøre. Her er en oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr, og hva som kan være løsningen: 


    BID C161

    Feilen oppstår når du bruker innloggingsalternativet BankID på mobil, og du ikke har en aktiv avtale på ditt telefonnummer.
    Løsning: Sjekk at du har skrevet rett fødselsnummer og mobilnummer. Bruker du kodebrikke eller engangskode-appen må du velge fanen BankID og ikke BankID på mobil.

    Har du byttet SIM-kort på mobilen? Det kan også føre til feilmeldingen BID C161.
    Løsning: Da må du bestille ny BankID på mobil i nettbanken.


    BID 1407, BID 1437

    Dette er en midlertidig feil med tjenesten.
    Løsning: Prøv å logge inn igjen litt senere.


    BID C131, BID C293

    Denne feilen dukker som regel opp når du har prøvd å logge inn og innloggingen av en eller annen grunn har blitt avbrutt. Dette kan skje hvis du er litt sein med å fullføre innloggingen på mobilen, eller hvis BankID på mobil går tregt pga. av mange samtidige brukere (eksempelvis hvert år når selvangivelsen kommer). 
    Løsning: Vent noen minutter og prøv igjen så vil problemet løse seg selv.


    BID-c167

    Mobiloperatøren du bruker kan ha sperret din BankID på mobil. Det kan skje hvis du for eksempel har endret abonnementet eller byttet SIM-kort.
    Løsning: Logg inn i nettbanken med vanlig BankID og bestill BankID på mobil på nytt. Hvis du ikke har kodebrikke eller engangskode app, så kan du laste ned engangskode-appen og aktivere den selv via appen.


    BID 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1

    Disse feilmeldingene oppstår på grunn av en teknisk kommunikasjonsfeil.
    Løsning: Prøv å lukke nettleseren og åpne på nytt, eller bytt til en annen nettleser og logg inn på nytt. Du kan også prøve å restarte nettverksruteren din.


    BID 5000

    BID-5000 inntreffer når det har oppstått en kommunikasjonsfeil mellom din datamaskin og banken. Ofte er dette en følge av filer blir mellomlagret i nettleseren. Feilen oppstår bare i Internet Explorer eller Edge.
    Løsning: Prøv å bytte nettleser til f.eks. Chrome. Har du ikke mulighet til å bytte nettleser, kan det hjelpe å slette nettleserdata.


    BID 14a4

    Problemet skyldes ofte at engangskode på mobil er blokkert, hvis appen ikke har vært i bruk på en stund.
    Løsning: Slett appen og last ned engangskode-appen på nytt. Dersom du fortsatt får feilmelding, kontakt oss på chat eller telefon og oppgi feilkoden så vil vi hjelpe deg.