Hvordan flytter jeg regnskapet mitt til SpareBank 1 Regnskap?
Det er enklest å bytte regnskapsprogram ved årsslutt. Da gjør du årsregnskapet ferdig i det gamle regnskapsprogrammet og starter neste år med å føre regnskapet i Sparebank 1 Regnskap.
Passer det ikke å flytte ved årsslutt, kan du selvfølgelig også gjøre det i løpet av året.
Betaler du mva er det best å flytte etter en momstermin er sendt inn. Det vil si etter 1. januar, 1. mars, 1. mai, 1. juli, 1. september eller 1. november.
Vil du helst slippe å gjøre det selv? Få tilbud om hjelp til å flytte regnskapet
3 ting du må gjøre først
1. Avslutt det gamle regnskapet
Før du flytter regnskapet må du bli ferdig med perioden i det gamle programmet. Skal du for eksempel flytte 31.12, må du føre alle bilag på denne datoen og tilbake i tid i det gamle programmet. Du må også avstemme banken til og med desember.
2. Ta ut rapporter
Ta ut disse tre rapportene datert dagen før din startdato i SpareBank 1 Regnskap:
- Åpne poster - kunder: Rapport over hva kunder skylder deg.
- Åpne poster - leverandør: Rapport over hva du skylder dine leverandører.
- Saldobalanse eller balanserapport: Oversikt over saldo på alle hovedbokskontoer.
3. Sjekk at saldobalansen er i null
Eksporter ut saldobalansen for den perioden du skal flytte, og se om saldobalansen går i null.
Nå er du klar til å starte flyttingen
1. Gå til Innstillinger oppe til høyre og trykker på Regnskap.

2. Bla ned til Inngående balanse
- Trykk på Registrer inngående balanse.
- Velg Nei på spørsmålet om bedriften er nystiftet, og Fortsett.
- Trykk på Legg inn inngående balanse.
3. Dato:
- Legg inn dato for når du starter å føre i regnskapet i Sparebank 1 Regnskap.
- Flytter du for eksempel per 31.12, legger du inn datoen 01.01.
4. Saldobalansen:
- Legg inn saldobalansen fra det gamle programmet.
- Det enkleste er å bruke de kontoene som allerede ligger inne. For eksempel konto 1920 til bankinnskudd. Har du hatt flere bankkontoer kan du lage en ny til 1921. Ny konto lager du i kontoplanen.
5. Åpne poster – kunde:
- Legg inn alle kunder med åpne poster (for eksempel kunder som ikke har betalt eller har betalt for mye.)
- Finner du ikke kunden i kundelista, trykk Opprett ny kunde, legg inn fakturanummer på faktura du sendte ut og beløp.
- Når du er ferdig og alt går i null, går du til neste.
6. Åpne poster – leverandør:
- Legg inn åpne poster mot dine leverandører (for eksempel fakturaer du ikke har betalt, eller at du har betalt for mye9
- Finner du ikke leverandøren, trykk Opprett ny leverandør.
- Når du er ferdig og alt går i null, trykk Lagre inngående balanse oppe til høyre.