For å få eFaktura fra bedrifter som tilbyr det må du skru på "Tillat eFaktura" under Innstillinger – Betaling – eFaktura i mobilbanken eller nettbanken.
Du får varsel i mobilbank, nettbank og på e-post når det kommer ny eFaktura. Ønsker du varsel på sms kan du bestille dette i nettbanken.
Du godkjenner regningen med BankID før den blir betalt. Huk av for "Godkjenn denne mottakeren for senere betaling", så slipper du å bruke BankID neste gang.
Du kan endre hvilken konto eFakturaen skal betales fra, forfallsdato og beløp.
I mobilbank og nettbank kan du se fullstendig faktura med alle detaljer.
Nå har det blitt superenkelt å flytte AvtaleGiro!
Har du AvtaleGiro i en annen bank, og ønsker å samle alt hos oss? Tidligere kunne det være tungvint og tidkrevende å flytte AvtaleGiro, men nå gjør du det enkelt på 1-2-3!
Alt du trenger å gjøre er å samtykke til at vi kan hente og flytte avtalene for deg. Resten ordner vi – helt gratis selvfølgelig.
Når du betaler en regning til noen som tilbyr AvtaleGiro, får du automatisk spørsmål om du ønsker AvtaleGiro. Svar ja for å opprette en avtale.
Trykk på knappen under for å opprette AvtaleGiro. Alt du trenger er mottakers kontonummer og KID-nummer.
NB: Det kan ta 4–6 uker før en ny AvtaleGiro-avtale er aktiv. I mellomtiden kan du derfor oppleve å få regning i posten. Denne må du betale på vanlig måte. Så fort AvtaleGiroen er aktiv, vil betalingsmottaker slutte å sende deg regninger på papir.
Å flytte AvtaleGiroene dine til SpareBank 1 er lekende lett: Alt du trenger å gjøre, er å samtykke til at vi kan hente og flytte avtalene for deg. Resten ordner vi!
Du kan endre trekkonto eller månedlig beløpsgrense for den enkelte AvtaleGiro i mobilbank eller nettbank uunder Betaling – AvtaleGiro.
Forfallsdato på AvtaleGiroen er avtalt med betalingsmottakeren. Ta derfor kontakt med den du betaler til for å endre den faste betalingsdatoen. Hvis du bare vil endre på en enkelt betaling, kan du gjøre det under Forfall.
Slette AvtaleGiro:
Du kan slette en AvtaleGiro-avtale i mobilbank eller nettbank under Betaling – AvtaleGiro.
Hvis det er en enkelt regning som ikke skal betales, kan du stoppe denne under Forfall. Når den er stoppet, vil den etter en stund slettes av seg selv.
Den vanligste årsaken til at betalingen ikke har gått gjennom, er at den månedlige beløpsgrensen på avtalen er for lav. Denne grensen er noe du valgte selv da du opprettet AvtaleGiro-avtalen. Du kan endre grensen når du vil i nett- og mobilbanken under Betaling– AvtaleGiro.
Når du har justert opp beløpsgrensen, kan du starte den stoppede betalingen igjen under Forfall.
Maksbeløpet er den høyeste summen som kan trekkes på en AvtaleGiro per måned. Beløpet velger du selv, og det gjelder per kalendermåned og ikke fra dato til dato.
Det kan være lurt å sette maksbeløpet til dobbelt så mye som den egentlige summen på regningen for å unngå at den stoppes. Det kan skje hvis for eksempel AvtaleGiroen trekkes den 1. juli, og så den 31. juli igjen på grunn av en helg. Hvis maksbeløpet ikke er høyt nok, vil den siste betalingen stoppes.
AvtaleGiroen blir aktiv med en gang du oppretter den. Likevel kan det hende at du får neste regning i posten, fordi regningen allerede var laget da AvtaleGiroen ble startet. Det er derfor vi sier at det kan ta inntil 6 uker før en ny AvtaleGiro-avtale er fullstendig på plass.
Gå inn i mobilbanken eller nettbanken og velg Innstillinger og Betaling. Der må du aktivere valget Tillat eFaktura. Når det er gjort, vil du få eFaktura fra alle betalingsmottakere som tilbyr det.
Under Betaling og eFaktura kan du velge Avsendere for å se hvilke av dine betalingsmottakere som tilbyr eFaktura. Her kan du også blokkere mottakere som du ikke ønsker skal sende deg regningen på eFaktura.
Vil du endre hvilken konto som står som standard fra-konto gjør du dette under Innstillinger – Betaling – Forhåndsutfylt fra-konto.
Hvis du har eFaktura kombinert med AvtaleGiro kan du velge trekk-konto på selve AvtaleGiro-avtalen. Gå inn på Betaling –AvtaleGiro – Mine avtaler og klikk på den avtalen du ønsker å endre fra-konto på.
Slik stopper du en eFaktura-avtale:
Hvis du ikke vil motta eFaktura fra denne bedriften lenger, kan du blokkere mottakeren i nettbank og mobilbank under eFaktura – Avsendere.
Du finner dine tidligere eFakturaer i eFaktura-arkivet, tilgjengelig både i mobilbanken og nettbanken. Gå til Betaling, velg eFaktura og deretter Arkiv for å se godkjente eFakturaer opptil 16 måneder tilbake i tid.
Dersom du leter etter eldre eFakturaer, kan du finne dem under Utførte betalinger og Overføringer. Der får du oversikt over transaksjoner som ligger lenger tilbake enn arkivperioden.
Ja, du kan både gi og få tilgang til eFaktura på vegne av andre. Dette gjør du i mobilbanken eller nettbanken under Innstillinger – Betaling – eFaktura og Del tilgang.
Deling av eFaktura kan være praktisk. Du kan la en annen person motta, administrere og godkjenne eFaktura på dine vegne, eller du kan godkjenne eFaktura på vegne av noen andre.
Du velger selv om du vil dele alle dine eFakturaer, eller kun noen utvalgte. Den du gir tilgang til må være kunde i samme bank som deg.
Ja, eFakturaer godkjent i mobil- eller nettbank kan enkelt endres. Gå til Forfall, klikk på betalingen eller eFakturaen du ønsker å endre, og klikk på Endre betaling.
Dersom eFakturaen er godkjent i for eksempel Vipps, vil du ikke få mulighet til å endre den i etterkant.
Nei, du må godkjenne eFakturaer før de blir betalt.
Hvis du ønsker at eFakturaen skal bli trukket automatisk fra konto, anbefaler vi å opprette en AvtaleGiro. Da betales regningen fra konto på forfallsdato, og du får fakturaen tilgjengelig som en eFaktura i nettbanken din.
Det er fordi alle bankene henter informasjon fra et felles avtaleregister. En eFaktura er knyttet til ditt fødselsnummer og er synlig i alle bankene du bruker.
Når eFakturaen er betalt, finner du informasjon om betalingen i den nettbanken du har betalt den i.
Hvis du sletter en eFaktura i en annen bank, vil den også bli slettet hos oss.
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Relevant for deg",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis resultater fra",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}