Engangskode-appen forsvinner, BankID-appen overtar
Nå skal SpareBank 1 gå over til BankID-appen! Det betyr at du må laste ned og ta i bruk BankID-appen i stedet for engangskode-appen.
Slik kommer du i gang med BankID-appen
2. Åpne appen og følg stegene
Steg for steg: Slik aktiverer du BankID-appen
Når du har installert BankID-appen vil engangskode-appen slutte å fungere, og du kan slette den fra mobilen din.
- Last ned engangskode-appen fra App Store eller Google Play.
- Du får tilsendt to koder:
8-sifret kode fra SMS
4-sifret kode fra e-post - Velg din egen 4-sifrede kode, og du er i gang.
Hva lurer andre på?
Det kan være flere årsaker til at engangskode-appen ikke fungerer. Se om du har fått en av disse meldingene og sjekk om veiledningen kan hjelpe:
Kommunikasjonsfeil
Da er det problemer med nettet. Prøv å slå av og på mobilen eller bytt nettverk – for eksempel fra trådløst til mobilnett eller omvendt.
Mangler kontaktinformasjon
Da må du ta kontakt med oss på 915 02480, så hjelper vi deg videre.
Feil kode tastet inn
Da kan grunnen være at du har fått ny mobil eller nytt SIM-kort, gjenopprettet mobilen, eller installert en stor oppdatering.
Løsning:
- Slett engangskode-appen og last den inn på nytt.
- Følg veiledningen i appen.
Du trenger ikke å ringe oss for å bestille nye koder, dette gjør du selv i appen etter at den er lastet ned på nytt. Unntaket er hvis det er ungdommer under 18 år som skal ta i bruk engangskode-appen. De får ikke koder automatisk i appen, så da må ungdommen ringe oss.
Ny mobiltelefon
Har du fått ny mobil? Da må du ta kontakt med oss på 915 02480, så hjelper vi deg videre.
Får ikke push-varslinger
Sjekk at engangskode-appen har tillatelse til å sende push-varsler, samt at appen har tillatelse til å kjøre i bakgrunnen. Avhengig av hva slags mobil du har, finnes disse innstillingene under Innstillinger eller Apper.
Mottar ikke e-post ved aktivering av engangskode-appen
Logg deg inn i mobil- eller nettbank for å sjekke at du har riktig kontaktinformasjon lagret. Dersom kontaktinformasjonen er riktig og du fremdeles ikke mottar e-posten, sjekk søppelpostkassen.
Mottar ikke SMS ved aktivering av engangskode-appen
Logg deg inn i mobil- eller nettbank for å sjekke at du har riktig kontaktinformasjon lagret. Har du nylig byttet mobiloperatør kan det hende nummeret må oppdateres. Send "OPPDATER" til 2252.
Betaversjon av iOS eller Android
Engangskode-appen støtter ikke betaversjoner. Installer en støttet versjon av iOS eller Android.
NB: Nå skal SpareBank 1 gå over til BankID-appen!
Det betyr at du som har brukt engangskode-appen må gå over til BankID-appen.
Dette gjør du:
- Last ned BankID-appen i App Store eller Google Play
- Åpne BankID-appen og følg stegene.
Å reaktivere betyr å aktivere på nytt. Hvis du for eksempel bytter telefon eller operatøren til din mobil gjør endringer, kan det hende at appen vår ikke vil fungere. For at appen skal fungere normalt igjen da, må du slette appen, laste den ned og aktivere den på nytt. Følg anvisningene i appen.