Hendelser som kan påvirke reisen din

Spørsmål og svar om hva reiseforsikringen dekker og ikke dekker når det skjer ekstraordinære hendelser.



Reiseråd for Israel og Palestina

Er du i Israel/Palestina nå, eller har du bestilt reise til disse områdene? Les hva du bør gjøre på fremtind.no

Trenger du medisinsk assistanse?
Kontakt vår døgnåpne alarmsentral SOS International på tlf: +47 22 96 50 45

Husk gyldig pass på reisen

For å kunne reise med pass eller ID-kort, må dette dokumentet være gyldig. Vær oppmerksom på at noen land har krav om at passet eller ID-kortet er gyldig i en viss periode etter at du forlater landet du besøker. Vanligvis krever de fleste land at dokumentet er gyldig i minst tre måneder etter planlagt hjemreisedato.

Enkelte land kan imidlertid kreve en gyldighet på seks måneder eller mer, så det er viktig å sjekke kravene som gjelder i landet du reiser til, før du reiser.

Reiseforsikringen dekker ikke avbestilling/innhenting ved ugyldig pass/ID-kort.
 

Naturkatastrofer, krig eller uro

UD utsteder som hovedregel reiseråd til land hvor det er katastrofer eller uroligheter. Reiseforsikringen gjelder som normalt til alle destinasjoner som ikke er omfattet av reiseråd fra Utenriksdepartementet. 

Husk å sjekke med UD om det er utstedt reiseråd til landet du besøker.

Reiseforsikringen dekker kun avbestilling dersom reiserådet kom etter bestillingen av reisen.

Hva er avbestillingsforsikring?

Avbestillingsforsikring er en dekning du har gjennom reiseforsikringen din eller reiseforsikringen du har gjennom ditt MasterCard. Den gir deg reiseomkostningene tilbake dersom det skulle oppstå noe uforventet i forkant av reisen.

Les mer om avbestillingsforsikring


meld skade flamme

Får du ikke reist?