Endelig klar for å stå på egne ben? Å flytte hjemmefra for første gang kan være både spennende og skummelt. Få med deg noen tips på veien, så er du klar.
Bankfolk bruker noen ganger fagord som ikke alltid er selvforklarende. Her er noen ord det kan være greit å vite hva betyr.
BankID = BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett. BankID brukes for eksempel ved innlogging i nettbank og mobilbank, ved signering av lånedokumenter og bekreftelse av betaling ved netthandel.
Depositum = Et depositum er en sum som betales til utleier ved inngåelse av leiekontrakt. Dette er utleierens sikkerhet for at leiligheten bevares i god stand og at husleien blir betalt.
Faktura = En regning på en vare, tjeneste eller abonnement. Med AvtaleGiro og eFaktura slipper du å få regninger i postkassa.
AvtaleGiro = En tjeneste som gjør at regningene dine automatisk blir betalt på forfallsdato.
eFaktura = En regning du får direkte i nettbanken i stedet for på papir. Du slipper å skrive inn lange KID-nummer og annen betalingsinformasjon. Det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne regningen når du mottar den i mobil- eller nettbanken.
Forfallsdato = Siste frist for betaling av regning/faktura.
KID-nummer = Brukes ved betaling av en regning for å kunne vite at det er du som har betalt din faktura. Du finner KID-nummeret på regningene du får.
Pst.. I mobilbanken kan du ta bilde av fakturaen din, så slipper du å taste lange KID-nummer!
Når du mottar en regning, kan du betale denne i mobil- eller nettbanken. For å gjøre det enklere å betale regninger kan du opprette AvtaleGiro eller eFaktura, eller en kombinasjon av de to.
Det kan være smart å opprette både AvtaleGiro og eFaktura. Da slipper du å få papirfakturaer i postkassa, og regningene dine blir automatisk betalt – uten at du trenger å gjøre noe.
AvtaleGiro Den enkleste måten å opprette AvtaleGiro på er å gjøre det samtidig som du betaler en regning. Du får automatisk spørsmål om du ønsker AvtaleGiro hvis den du skal betale til tilbyr dette. Svar ja.
NB: Når du lager en ny AvtaleGiro kan det ta inntil 4-6 uker før denne er aktiv. I denne perioden kan du derfor oppleve å få regning i posten. Denne må du betale på vanlig måte. Så fort AvtaleGiroen er aktiv vil betalingsmottaker slutte å sende deg regninger på papir.
eFaktura For å få eFaktura fra bedrifter som tilbyr det, må du ha krysset av for "Ja takk til alle". Dette fikser du enkelt under Innstillinger i mobil- eller nettbanken.
Ja, det kan du! Du kan enkelt opprette de kontoene du trenger i mobil- eller nettbanken.
Åpner du flere kontoer, er det lurt å lage egne navn på kontoene. For eksempel "Regningskonto" og "Feriekonto". Da blir det ingen sak å holde oversikt over kontoen du bruker til vanlig, og kontoen du ikke skal røre.
Noe av det smarteste du kan gjøre er å sette opp et enkelt studentbudsjett. Skaff deg oversikt over hvor mye penger som kommer inn, og hvor mye som går ut – så får du full kontroll over økonomien din.
Ja, det er mulig. Bor du i kollektiv, eller med en samboer, kan det være praktisk å opprette en delt konto. Bli enige om hvor mye dere skal sette inn i måneden, og hva pengene skal brukes til.
Du kan opprette en ny konto i nettbanken, og deretter dele kontoen med den du ønsker. Dere kan også bestille bankkort til den delte kontoen – så har dere begge tilgang til pengene dere setter inn.
Et vanlig bankkort kan du bruke så lenge det er penger på konto. Når du bruker bankkortet i butikken blir pengene trukket automatisk fra bankkontoen din. De forsvinner altså umiddelbart, og du betaler med en gang.
Kredittkortet er ikke koblet til noen konto, men gir deg tilgang til en ekstra sum du kan låne. Når du trekker kortet, låner du penger, og det kan du gjøre inntil grensen er nådd. Når du har betalt ned alt eller deler av summen, kan du igjen låne opptil grensen.
I mobilbanken er det superenkelt å sjekke saldo, overføre og betale regninger. I tillegg får du god oversikt over hvordan du bruker pengene dine med Min økonomi.
Under hver kategori kan du se hva du har betalt for og hvor mye. En gyllen mulighet til å finne ut om du er fornøyd med pengebruken, eller om du kan spare noen kroner her og der.
Ting kan skje med deg eller tingene dine – enten hjemme eller på reise. Når du melder flytting i Folkeregisteret, er du ikke lenger dekket av forsikringen til foreldrene dine.
Innbo- og reiseforsikring
Tingene dine kan være verdt mer enn du tror. Har du penger til å erstatte alle tingene dine selv ved brann eller tyveri? Hvis ikke, bør du ha en innboforsikring som sikrer tingene dine.
Det er også lurt med reiseforsikring. Hva om du blir skadet på en treningstur, eller utsatt for tyveri på bussen? Reiseforsikringen gjelder fra du går ut av døra hjemme.
Ingen rår over sykdom eller ulykker. Hva om du blir utsatt for noe som gjør at du ikke kommer deg ut i arbeidslivet? Da risikerer du å måtte leve på minstepensjon fra NAV. Den ligger på mellom 238.700 - 304.700 kroner, avhengig av alder og om du bor alene eller sammen med noen.
Hvis noe skjer som gjør at du ikke kommer deg ut i jobb, sikrer uføreforsikringen deg en fast inntekt og en tryggere økonomi.
Skriv husleiekontrakt med utleier, så har dere avklart viktige forhold på forhånd.
Dette er lurt å sjekke i husleiekontrakten:
Er kontrakten tidsbestemt?
Hvor lang oppsigelsestid har du?
Hva kreves for å få ditt depositum tilbake?
Hvem betaler om vaskemaskinen slutter å virke?
Er dere flere som skal leie sammen, bør dere be om individuelle kontrakter. Hvis det ikke er mulig, og dere kun får én felles kontrakt, bør alle i kollektivet signere kontrakten. Da står alle ansvarlig hvis noe skulle skje.
Skal du leie et sted å bo er det vanlig å betale inn et depositum. Beløpet varierer, men er ofte på tre månedsleier og aldri mer enn seks. Pengene får du tilbake med renter når du flytter ut.
Du og utleier skal avtale depositum og leieavtale samtidig. Utleier kan ikke forlange at du betaler et depositum etter at dere har inngått leieavtalen.
Du skal ikke betale inn depositumet til utleiers privatkonto. Utleier skal opprette en depositumskonto som begge skal signere på.
Før du flytter inn er det viktig at du tar en runde og sjekker boligen for skader. Lever en liste med oversikt over feil og mangler til utleier, eller gå gjennom boligen sammen – da slipper du å få skylden for gamle skader når du flytter ut.
Hvis du skal signere en avtale om depositumskonto, men mangler BankID, må både du og utleier komme innom et bankkontor. Ta med dere gyldig legitimasjon og leiekontrakten.
Hvis du skal leie når du er under 18 år, må du ta kontakt med banken for å få signert avtalen. Ofte er det foresatte som signerer avtalen på vegne av leietakere under 18 år.
Drømmer du om egen bolig, men vet ikke helt hvordan du skal gå frem? Som førstegangskjøper mellom 18 og 34 år får du en egen rådgiver som følger deg hele veien fra drøm til virkelighet.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}