BankID på mobil skal fases ut

Etter 1. september 2022 kan du ikke lenger bestille eller fornye BankID på mobil. For deg som er kunde i SpareBank 1 er engangskode-appen en fullgod erstatning.

Hva betyr dette for deg?

  • For deg som allerede bruker BankID på mobil vil tjenesten fortsatt fungere i lang tid fremover. 
  • Du vil få en SMS fra oss i god tid før du må bytte til engangskode-appen.
  • Utfasingen gjelder for alle banker og brukersteder.
  • Engangskode-appen erstatter BankID på mobil for deg som er kunde i SpareBank 1
  • Har du BankID fra SpareBank 1 får du ikke benyttet deg av BankID-appen. Da må du bruke engangskode-appen vår.  

Dette kan du forberede allerede nå:

Sjekk om BankID-en din er gyldig

Sertifikatet for bruk av BankID på mobil varer bare to år, og det er lurt å sjekke når sertifikatet ditt utløper. Du kan bruke BankID på mobil helt til dette går ut, men vi anbefaler at du kommer i gang med engangskode-appen før den tid.

Sjekk hvor lenge din BankID på mobil er gyldig ved å logge deg inn på bankid.no og velge Min BankID

Sjekk om du husker passordet ditt

På nettsteder som krever identifisering med BankID må du skrive inn BankID-passordet ditt. Hvis du har glemt passordet ditt eller er usikker på hva det er, gjør følgende:

  1. Logg deg inn i mobilbank eller nettbank
  2. Velg Innstillinger fra rullgardinmeny øverst til høyre (nettbank) eller Mer nederst til høyre (mobilbank)
  3. Velg Innlogging og BankID og bestill deg nytt passord

Dersom du logget på ved bruk av ansikt eller finger vil du bli bedt om å logge inn på nytt ved bruk av BankID på mobil.


Se opp for svindel!

Husk at du aldri må gi fra deg opplysninger om din BankID eller annen personlig informasjon via sms, e-post, telefon eller usikre nettsider.

Har du mottatt noe du er usikker på om kan være svindelforsøk, er det viktig at du ikke klikker på lenker, vedlegg eller svarer tilbake. Er du i tvil, ta kontakt med oss.

Svindlere er dessverre i gang med å sende ut sms-er der de prøver å utnytte at BankID på mobil nå skal fases ut. Ikke la deg lure av denne type meldinger! 

Vi sender ikke ut sms-er som inneholder lenker.

Les mer om svindel på e-post og SMS

Engangskode-appen erstatter BankID på mobil

SpareBank 1 har allerede et fullgodt, trygt og enkelt alternativ til BankID på mobil: Engangskode-appen. Den gjør det superenkelt å logge inn i nettbanken, mobilbanken og offentlige tjenester, eller når du skal betale med kort på nett. 

Engangskode-appen vår har eksistert siden 2011 og brukes allerede av over 700.000 kunder. Det er enkelt og helt gratis å komme i gang.

Video placeholder image

Lurer du på noe?

Teknologien bak BankID på mobil er gammeldags, og kom før smarttelefonene var allemannseie. Den er avhengig av et fysisk SIM-kort for å motta referanseord på SMS, noe flere teleoperatører tar betalt for. BankID på mobil støtter heller ikke signering av dokumenter i nettbanken, noe som gjør at du i tillegg til BankID på mobil også må ha BankID. Med engangskode-app kan du enkelt logge deg inn i nettbanken, signere dokumenter og identifisere deg på offentlige tjenester. 

Vi har hatt engangskode-app siden 2011, og det er vår BankID-app. Engangskode-appen er godt innarbeidet hos mange av kundene våre, og er et svært godt alternativ til både BankID på mobil, kodebrikke og BankID-app.  Nærmere 700 000 av kundene våre benytter seg av denne løsningen, og de logger seg inn i nettbanken og gjør korthandel på nett – bare med finger- eller ansiktsgjenkjenning. I tillegg identifiserer de seg enkelt på brukersteder som Altinn, Skatteetaten og NAV. 

Har du BankID fra SpareBank 1, får du ikke benyttet deg av BankID-appen, kun engangskode-app.  

Når din BankID på mobil slutter å virke, avhenger av når BankID på mobil-sertifikatet ditt sist ble fornyet. Du vil få en SMS av oss i god tid før du må over til engangskode-appen, så det er ingen grunn til å stresse. Det kan imidlertid være lurt å sjekke om du har gyldig BankID, og om du husker BankID-passordet ditt i god tid før BankID på mobil-sertifikatet ditt utløper. Du må nemlig ha gyldig BankID for å aktivere engangskode-appen.

Ja. når du logger deg inn eller signerer med BankID, bruker du BankID-appen om du har den, engangskode-appen om du har den, og kodebrikke om du har det.

Nei, du kan også bruke vår engangskode-app når du skal identifisere deg med BankID. Den er et like godt alternativ som BankID-appen for identifisering på nett, og du kan i tillegg trygt logge deg inn i SpareBank 1s nettbank uten passord. 

Ja, det kan du. Du kan også godkjenne betalinger på nett fra andre kort enn SpareBank 1-kortet, i tillegg til at du kan logge inn på offentlige tjenester som NAV, Altinn, Skatteetaten og liknende.  

Ja, bankene som eier BankID har besluttet å avvikle tjenesten fordi BankID på mobil baserer seg på gammel teknologi fra 2009 som ikke kan videreutvikles når det gjelder sikkerhet og brukerdialog.

Når du må bytte over fra BankID på mobil avhenger av når BankID på mobil-sertifikatet ditt sist ble fornyet.

Vi gir deg beskjed på SMS når det nærmer seg din tur, men du kan også sjekke selv når det utløper på bankid.no under Min BankID.

Nei. Kodebrikken forsvinner ikke. Den vil fungere for alle de som foretrekker å bruke den.  

Nei, alle bankene avvikler BankID på mobil til fordel for app. SpareBank 1 sin BankID-app er engangskode-appen.

Begge er BankID-apper som kan brukes til innlogging på offentlige brukersteder, nettbank og ved signering. Med engangskode-app kan du imidlertid også logge deg inn i nettbanken og gjøre korthandel på nett uten passord – kun ved finger- eller ansiktsgjenkjenning.

Engangskode-app er SpareBank 1 sin BankID-app, og har du BankID utstedt fra SpareBank 1, er det denne du skal bruke. 

Alle smarttelefoner av nyere dato støtter engangskode-app: For Apple må du ha iOS 9 eller nyere versjon, og for Android 7 eller nyere versjon. Har du ikke smarttelefon kan du fortsette å bruke BankID på mobil til sertifikatet ditt utløper – og du kan fortsatt bruke kodebrikken. 

Det gjør du enkelt ved å logge deg inn på bankid.no og velge Min BankID.  

  1. Logg deg inn i mobilbank eller nettbank
  2. Velg Innstillinger fra rullgardinmeny øverst til høyre (nettbank) eller Mer nederst til høyre (mobilbank)
  3. Velg Innlogging og BankID og bestill deg nytt passord

Dersom du logget på ved bruk av ansikt eller finger vil du bli bedt om å logge inn på nytt ved bruk av BankID på mobil.

  1. Last ned engangskode-appen i App Store eller Google Play 
  2. Sørg for at du er registrert med riktig e-post-adresse i nettbanken 
  3. Trykk på Kom i gang i appen og registrer telefon- og fødselsnummer.  
  4. Tast inn kodene du mottar. Du får tilsendt to koder:  
    - 8-sifret kode fra SMS 
    - 4-sifret kode fra e-post 
    Dette gjør du bare første gang.
  5. Velg din egen 4-sifrede kode, og aktiver gjerne biometri også – og du er i gang!  

Dersom du havner i en situasjon hvor du må bytte SIM-kort, og dette skjer etter 1. september 2022, vil du også miste din BankID på mobil-tilgang. Da må du begynne å bruke engangskode-appen som mobilt alternativ. 

Ja. Det eneste du trenger å gjøre er å laste ned appen fra App Store eller Google Play og følge henvisningen i appen. Det eneste kravet er at du har registrert mobilnummeret og epost-adressen din i nett- eller mobilbank. 

For å ta i bruk engangskode-appen trenger du BankID fra SpareBank 1. Du må møte opp i banken og identifisere deg med pass eller norsk nasjonalt ID-kort for å få BankID. Vi hjelper deg med resten! 

Du trenger ikke bruke biometri (finger- eller ansiktsgjenkjenning) dersom du ikke vil det. Du kan også bruke PIN-kode. 

BankID på mobil-tjenesten vil leve en god stund fremover, så lenge du har et gyldig sertifikat på BankID på mobil. Har du ikke mulighet for å bruke apper, er kodebrikken fortsatt et alternativ. I fremtiden vil du måtte bruke app dersom du ønsker en BankID på mobilen.