Kundeservice, markedsføring og samtykker

Vi ønsker å gi deg best mulig kundeoppfølging og rådgivning ved hjelp av vår kunnskap om ditt kundeforhold med oss. Her får du mer informasjon om hvordan vi gjør det. 


Kundeservice og markedsføring

Ved hjelp av personopplysninger, interesse- og brukergruppeprofiler tilpasser vi kommunikasjon, rådgivning og tilbud for at de skal oppleves som relevante og nyttige. Opplysningene om deg blir også brukt i analyser, kundeundersøkelser og utvikling av produkter og tjenester.

Kanaler for digital kundeservice og markedsføring

Nettsider
Hjemmeside/nettbank
Forsikringsprat
Byttehelgen

Appene våre
Gå til oversikt apper

Nyhetsbrev, e-post og kundeundersøkelser

Sosiale medier
Facebook 
Instagram
YouTube
Twitter
LinkedIn

Sosiale medier og behandlingsansvar

For våre sider på sosiale medier, som vår Facebook Page, vil vi kunne ha delt behandlingsansvar med tilbyderen av det sosiale mediet (begrenset til de dataene vi har kontroll over eller tilgang til). For det sosiale mediets bruk av opplysninger om deg oppfordrer vi deg til å lese deres personverninformasjon.

Vi behandler opplysninger om dine aktiviteter på vår side, som at du besøker den, publiserer innhold der (f.eks. tekst, bilder og videoer) og reagerer på vårt eller andres innhold (f.eks. likes og kommentar) til å administrere siden. Det rettslige grunnlaget for vår bruk av opplysninger til dette formålet er vår berettigete interesse i å gjøre tilgjengelig vårt innhold på sosiale medier og å kommunisere med deg.  

Vi behandler også aggregerte opplysninger om besøk og aktivitet på våre sider på sosiale medier til statistikk- og analyseformål. Dette er ikke personopplysninger for oss, fordi vi kan ikke knytte dette til enkeltpersoner.

Vi lagrer ikke disse opplysningene selv, men vi har tilgang til dem så lenge vi opprettholder vår side på det sosiale mediet. Du kan når som helst slette opplysninger om deg, f.eks. ved å fjerne innhold eller reaksjoner du har publisert. Merk at dine opplysninger ikke slettes bare ved at du slutter å følge vår side.

Annonsekjøp 

Du kan oppleve å se annonser fra oss på sosiale medier og nettsider, når vi kjøper annonseplass gjennom tjenester som Facebook Custom Audience, Google Match eller Schibsted SPID-match. Når disse tjenestene benyttes, kobles din e-postadresse eller ditt telefonnummer opp mot det som er registrert på din bruker hos leverandøren av det sosiale mediet. Informasjonen blir kryptert slik at personinformasjonssikkerheten ivaretas og opplysningene benyttes bare til å gjennomføre plasseringen av annonsen.

Facebook Pixel

Med Facebook Pixel målerettes nettverkstrafikk på tvers av SpareBank 1s nettsider og Facebooks grensesnitt. Opplysningene som vi samler inn benyttes til å levere spesialtilpasset innhold og å kunne tilby relevante annonser i Facebooks kanaler. Facebook Pixel samler inn informasjon om din aktivitet. 

Adform script

Dette brukes for å vise annonser på eksterne nettsider som for eksempel nettaviser. Med Adform holder vi rede på hvilke annonser som skal vises, telle antall visninger, klikk også videre. Dette gjøres på anonym basis og kan ikke spores tilbake til enkeltpersoner. Opplysningene som vi samler inn benyttes til å levere spesialtilpasset innhold og å kunne tilby relevante annonser.

Google AdWords script

Med Google AdWords holder vi rede på hvilke annonser som skal vises, telle antall visninger, klikk også videre. Opplysningene som vi samler inn benyttes til å levere spesialtilpasset innhold og å kunne tilby relevante annonser.

Appnexus script, programmatiske kjøp

Programmatisk annonsering er automatisert kjøp og salg av nettannonser via en børs. Nettavisene legger annonseplasser (visninger) ut for salg på annonsebørsen, og som annonsør legger vi inn bud på hva vi ønsker å betale. Ved hjelp av scriptet kan vi sette kriterier som vi bruker i budgivningen.  Et kriterie for bud kan være at du har besøkt våre nettsider og deretter VG, dette utløser en annonse på VG.

 

SpareBank 1s behandling har her sitt grunnlag i en berettiget interesse til å markedsføre sine produkter og tjenester på annonseplasser i sosiale medier. Hvis du ikke ønsker denne type annonser fra oss, kan du reservere deg hos ulike leverandører:

Avmelding fra Facebook
Avmelding fra Google
Avmelding fra Adform
Avmelding fra Appnexus

Du kan eventuelt kontakte vårt kundesenter så registrerer vi din reservasjon.

Se hvordan du kan administrere cookies her.


Samtykker

For at SpareBank 1 skal kunne gi deg tilpassede råd og tilbud må vi først få ditt samtykke. Samtykkene vi ber om finner du i nettbank og mobilbank under Innstillinger - Mine samtykker. Du kan når som helst endre dine samtykker.

Uten samtykke fra deg, vil vi kunne benytte nøytrale opplysninger om deg til kundeoppfølging og markedsføring: ditt navn, kontaktopplysninger, fødselsdato og hvilke tjenester eller produkter du har inngått avtale om.


Reservasjonsrett

Hvis du ikke ønsker tilbud fra oss, kan du reservere deg. Ta kontakt med kundeservice så vil vi registrere din reservasjon. Oppfølging av dine tjenesteavtaler som vi er pliktig til vil fortsatt skje, selv om du har reservert deg mot markedsføring.