Innlogging til nettbanken finner du øverst til høyre.
Nyhet! Se studielånet ditt i nettbanken
Er du en av de som har studielån i Lånekassen, men ikke har helt oversikt over hvor mye du har igjen å betale? Nå kan du se studielånet ditt i nettbanken, og få oversikt over samlet gjeld, renter og gebyrer. Smart hva?
I Min økonomi får du virkelig oversikt over hvordan du bruker pengene dine – går det mest til mat, klær, strømmetjenester eller ferie? Alt du bruker blir delt opp i kategorier, og det er enkelt å se hvor mye du bruker på restauranter, bolig, eller sparing i løpet av en måned.
Under hver kategori kan du også se hva du har betalt for og hvor mye. En gyllen mulighet til å finne ut om du er fornøyd med hvordan du bruker pengene dine, eller om du kan spare noen kroner her og der.
Her finner du Min økonomi:
Logg inn i nettbanken
Velg en konto
Velg fanen Min økonomi
Oversikt over alle kontoer og tjenester
Med nettbanken har du alltid oversikten der du er. Du får full oversikt over alle våre tjenester, enten det gjelder betaling, lån, pensjon og forsikring.
Du kan også se alle kontoer fra andre banker eller dele med andre.
Med våre smarte sparefunksjoner kan du i tillegg gjøre sparing til en lek.
Inne i nettbanken kan du ordne alt du ønsker selv, og i tillegg kan du chatte med oss hver dag klokken 07-24.
Bli kunde på få minutter. Du får nettbank med en gang og kan opprette alle de kontoer som passer akkurat deg.
Vi har en gladnyhet til deg! Nå får du bedre oversikt og kan avslutte abonnementer i nettbanken. 🙂
Har du opprettet et abonnement her, lastet ned en betalingsapp der og blitt fristet av både den ene og den andre streamingtjenesten? Etterhvert har du kanskje mistet oversikten – både over hva du har og hvor mye penger du bruker. Prøver du å finne ut av det, viser det seg at det var mye enklere å starte et abonnement enn å avslutte det.
Kjenner du deg igjen? Nå kan rydde opp rett i nettbanken!
Slik gjør du det: Logg inn og velg konto. Under Bevegelser ser du hva du har brukt penger på – blant annet abonnementene dine. Finner du noen du ikke trenger lenger, velger du Endre abonnement. for å avslutte dem.
Det er fort gjort å glemme ukepenger til barna. Nå kan du sette opp fast overføring, så slipper du å huske på det hver uke. Du ser beløp og dato for neste overføring, og kan endre eller slette som du vil.
For å sette opp fast overføring må du være disponent på barnets konto i samme bank. Lurer du på hvilke produkter og tjenester vi har for barn? Les mer om mobilbank og bankkort for barn og sparekonto for barn.
Du kan dele bruks- og sparekontoene dine med den du ønsker, også de som ikke er kunde i banken, og dermed har dere bedre oversikt over fellesøkonomien.
Slik gjør du:
Logg inn i nettbanken og del konto med den du ønsker skal få innsyn i de kontoene du ønsker. Det kan være noen i din familie, din partner, fotballlaget, eller hvis vennegjengen skal på ferietur.
Nå kan du enkelt legge til og betale med kontoer fra andre banker i mobil- og nettbank. På denne måten slipper du å logge inn flere steder for å få full oversikt.
Foreløpig er ikke alle norske banker klare med denne løsningen. Når du legger til en konto vil du se en liste over hvilke banker som er klare.
1. Velg "Legg til konto eller kort".
2. Velg "Legg til konto fra annen bank".
3. Deretter velger du bank, og hvilken konto du vil se
På forsiden ser du alle dine kontoer, du kan enkelt tilpasse og legge inn dine barns kontoer, kontoer du deler med andre eller kontoer fra andre banker. Når du markerer en konto får du opp de siste 5 kontobevegelsene i visningsbildet.
I tillegg ser du dine sparekontoer, dine lån og forsikringer, og du har hele tiden tilgang til å legge til og gjøre endringer.
Kall kontoene dine hva du vil, så blir det lettere, og til og med morsommere, å holde oversikten og spare!
Har du ikke norsk fødselsnummer eller BankID?
Da har vi løsningen for deg! Ta med gyldig legitimasjon og ditt D-nummer til oss, så kan du få tilgang til vår mobil- og nettbank. Der får du blant annet gjennomført betalinger og administrert kortene dine.
For å få nettbanken på din mobil, last ned mobilbanken her.
Smarte tips i nettbanken
Alt på et sted
Det er enkelt å ha oversikt på pengene, fikse ting selv og legge en god økonomisk plan.
Vanskelig å spare?
Neida, med nettbanken er det enkelt. Velg for eksempel å spare litt hver gang du bruker kortet. Plutselig går sparingen helt av seg selv.
Uventet regning?
Det er enkelt å flytte penger fra kredittkortet til brukskontoen. Pengene blir tilgjengelig med en gang. Like enkelt er det å flytte pengene tilbake igjen.
Mistet kortet?
Ta det rolig. Du kan selv sperre kortet ditt i nettbanken. Finner du det igjen er det enkelt å åpne det.
Priser
Ingen årsavgift
Straksbetaling kr 10,- for betalinger inntil kr 10 000,-, kr 75 for beløp over kr 10 000,
Med straksbetaling blir pengene overført til mottaker i løpet av noen sekunder. Dette er et glimrende valg når du skal overføre penger til en annen bank og ikke har tid til å vente på normal betalingstid.
Hva lurer andre på?
1. Klikk på knappen "Logg inn" øverst i høyre hjørne.
2. Tast inn ditt fødselsnummer (11 siffer).
3. Velg BankID, Engangskode på mobil, BankID på mobil eller Uten BankID i toppen av innloggingsvinduet.
Engangskode på mobil - et godt alternativ
En egen app som genererer engangskoder på din mobil.
For å bruke den trenger du BankID eller Uten BankID fra SpareBank 1. Du kan også velge «Engangskode på mobil» når du logger inn og da slipper du å taste inn passord.
Har du endret abonnementet eller byttet SIM-kort på mobilen? Da kan det hende at mobiloperatøren du bruker kan ha sperret BankID på mobil. Du løser det ved å logge deg inn i nettbanken med vanlig BankID og bestille BankID på mobil på nytt.
Det kan være flere grunner til at du ikke kommer inn i nettbanken. Dette kan være feil med nettleseren, BankID, kodebrikke eller midlertidig utilgjengelighet i nettbanken.
Dette er nettlesere vi anbefaler for at nettbanken skal fungere optimalt. Vi anbefaler å bruke siste versjon:
Firefox - last ned
Google Chrome - last ned
Opera - last ned
Safari er anbefalt nettleser på Mac OS - Last ned
Tips:
Hvis du får problemer i én nettleser, kan det fungere å prøve en annen.
Minna Technologies er ansvarlig for kundeservice og oppsigelser av abonnementene. Minna leverer løpende status tilbake til mobilbanken, slik at du kan følge oppsigelsesprosessen. Du kan også ta direkte kontakt med Minna Technologies om status eller andre forhold rundt abonnementsoppsigelsen din.
BID er en forkortelse for BankID, så disse feilmeldingene har det med BankID å gjøre. Her er en oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr, og hva som kan være løsningen:
BID C161
Feilen oppstår når du bruker innloggingsalternativet BankID på mobil, og du ikke har en aktiv avtale på ditt telefonnummer. Løsning: Sjekk at du har skrevet rett fødselsnummer og mobilnummer. Bruker du kodebrikke eller engangskode-appen må du velge fanen BankID og ikke BankID på mobil.
Har du byttet SIM-kort på mobilen? Det kan også føre til feilmeldingen BID C161. Løsning: Da må du bestille ny BankID på mobil i nettbanken.
BID 1407, BID 1437
Dette er en midlertidig feil med tjenesten. Løsning: Prøv å logge inn igjen litt senere.
BID C131, BID C293
Denne feilen dukker som regel opp når du har prøvd å logge inn og innloggingen av en eller annen grunn har blitt avbrutt. Dette kan skje hvis du er litt sein med å fullføre innloggingen på mobilen, eller hvis BankID på mobil går tregt pga. av mange samtidige brukere (eksempelvis hvert år når selvangivelsen kommer). Løsning: Vent noen minutter og prøv igjen så vil problemet løse seg selv.
BID-c167
Mobiloperatøren du bruker kan ha sperret din BankID på mobil. Det kan skje hvis du for eksempel har endret abonnementet eller byttet SIM-kort. Løsning: Logg inn i nettbanken med vanlig BankID og bestill BankID på mobil på nytt. Hvis du ikke har kodebrikke eller engangskode app, så kan du laste ned engangskode-appen og aktivere den selv via appen.
Disse feilmeldingene oppstår på grunn av en teknisk kommunikasjonsfeil. Løsning: Prøv å lukke nettleseren og åpne på nytt, eller bytt til en annen nettleser og logg inn på nytt. Du kan også prøve å restarte nettverksruteren din.
BID 5000
BID-5000 inntreffer når det har oppstått en kommunikasjonsfeil mellom din datamaskin og banken. Ofte er dette en følge av filer blir mellomlagret i nettleseren. Løsning: Forsøk å slette informasjonskapsler/nettleserdata i nettleseren din eller prøv å benytte en annen nettleser.
BID 14a4
Problemet skyldes ofte at engangskode på mobil er blokkert, hvis appen ikke har vært i bruk på en stund. Løsning: Slett appen og last ned engangskode-appen på nytt. Dersom du fortsatt får feilmelding, kontakt oss på chat eller telefon og oppgi feilkoden så vil vi hjelpe deg.
BankID på mobil bestiller du enkelt i nettbanken, eller ved å trykke på knappen nedenfor. For å kunne bestille må du være over 13 år og ha BankID hos oss fra før av.
Engangskode-appen kan også brukes som en enkel løsning hvis du ønsker BankID uten å bruke kodebrikken. Den laster du enkelt ned her fra App Store eller Google Play.
Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, engangskode, BankID på mobil eller midlertidig utilgjengelighet i nettbanken.
Dersom du får en feilmelding som starter med BID, så gjelder det feil med BankID. Her ser du oversikt over hva de ulike BID-feilmeldingene betyr.
BID 5000
Gjelder innstillinger i din nettleser.
Løsning: Prøv en annen nettleser, f. eks. Chrome eller Firefox, eller tilbakestille nettleserinnstillingene i nettleseren. Sjekk om tredjepartscookies er tillatt.
BID 14a4
Det kan være flere årsaker til denne feilmeldingen:
«Engangskode på mobil» er blokkert på din mobil.
«Engangskode på mobil» er bestilt, men ikke aktivert.
Du er ikke registrert med «Engangskode på mobil», men har vært det tidligere.
Løsning: Slett appen og last ned på nytt. Dersom du ikke ønsker appen, ta kontakt med banken og oppgi feilkoden.
BID 1439
Gjelder sikkerhetselement i forbindelse med innlogging. Kan oppstå hvis du har hatt feil med innlogging, for eksempel ved tasting av feil engangskode for mange ganger eller fra flere ulike enheter.
Løsning: Din BankID er sperret. Ta kontakt med oss for å få åpnet BankID på nytt.
BID c167
Gjelder hvis sertifikatet på din enhet blir ugyldig. Kan oppstå dersom du for eksempel har byttet mobilabonnement.
Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene ved teknisk kommunikasjonsfeil.
Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med banken.
BID c161
Gjelder hvis engangskode fra engangskode-appen er brukt på BankID på mobil, i stedet for på BankID.
Løsning: Ved bruk av BankID på mobil brukes din egenlagde PIN-kode.
Får du meldingen"Kommunikasjonsfeil"? Da er det problemer med nettet. Prøv å slå av og på mobilen eller bytt nettverk - for eksempel fra trådløst til mobilnett eller omvendt.
Får du meldingen "Feil kode tastet inn"? Da kan grunnen være at du har fått ny mobil eller nytt SIM-kort, gjenopprettet mobilen, eller installert en stor oppdatering. Løsning: 1. Slett engangskode-appen og last den inn på nytt.
2. Følg anvisningene som dukker opp når du åpner appen etter at du har lastet den ned på nytt.
PS: Du trenger ikke å ringe oss for å bestille nye koder, dette gjør du selv i appen etter at den er reinstallert.
Bestill gjerne BankID på mobil som er en enda enklere innloggingsmetode.
Kodebrikken kan være grei å ha som en reserveløsning, men er ikke nødvendig å ha. Du kan bruke engangskode appen som du enkelt kan komme i gang med. Har du registrert ditt mobilnummer og epost i nett- eller mobilbanken kan du enkelt komme i gang ved å lese mer og laste ned her.
Det tar 7-9 dager før du får kodebrikken i postkassen. Kodebrikken
er personlig og skal ikke benyttes av andre.
BankID på mobil lagres på mobilens sim-kort. Hvis du bare bytter mobil og ikke sim-kort, trenger du ikke å gjøre noe. Får du nytt sim-kort, må du bestille BankID på mobil på nytt.
BankID på mobil bestiller du enkelt i nettbanken. Skifter du også SIM-kort må du bestille BankID på mobil med din BankID som brukes med Engangskode på mobil og ditt personlige passord.
Husk at Engangskode-appen alltid er en gratis løsning for deg som ønsker en BankID uten å bruke kodebrikken.
Først kan du sjekke at skjermlåsen på telefonen er slått av. Hvis det ikke hjelper kan du prøve å slå av det trådløse nettverket og heller bruke 3G eller 4G. Du kan også slå av og på telefonen for å se om det blir bedre. Det kan også være noe feil hos telefonselskapet ditt.
For mer spesifikk informasjon og løsning for din telefon se: BankID.no
Husk at Engangskode-appen alltid er en gratis løsning for deg som ønsker en BankID uten å bruke kodebrikken.
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"HUSKELISTE_LINK_TEXT": "Sjekk huskelisten",
"HUSKELISTE_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"HUSKELISTE_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}