Slik ivaretar vi ditt personvern

Vi i SpareBank 1 Ringerike Hadeland tar ditt personvern på alvor, og vi jobber kontinuerlig med å sikre at dine personopplysninger skal være trygge hos oss. I denne personvernerklæringen kan du lese mer om hvordan vi behandler dine personopplysninger.

Personvernerklæringen er oppdatert 16.05.2024

Personer sitter rundt et bord og snakker om personvern

Hvem er ansvarlig for dine personopplysninger?

Dame med hund

Begreper

Denne personvernerklæringen retter seg til deg som er kunde, potensiell kunde, eller andre brukere av SpareBank 1 sine tjenester og nettsider. SpareBank 1 består av flere banker og foretak. Når vi skriver "SpareBank 1" eller "vi" i denne erklæringen, mener vi banker og foretak i SpareBank 1.

Behandlingsansvarlig

Det er den banken og/eller de foretakene i SpareBank 1 du har et kundeforhold til som er ansvarlige for å behandle dine personopplysninger. For å kontakte oss om personvern, kan du sende en e-post til bankens eller foretakets personvernombud.

Last ned personvernerklæring

Her kan du laste ned personvernerklæringen som PDF.

See how we safeguard your privacy. Download our privacy policy (PDF in english).

 

Andre selskaper i SpareBank 1

Skade- og personforsikringer leveres av Fremtind Forsikring. Les mer om Fremtind sin behandling av personopplysninger.

Pensjonssparing leveres av SpareBank 1 Forsikring. Les mer om SpareBank 1 Forsikring sin behandling av personopplysninger.

I tillegg har SpareBank 1 et samarbeid med LOfavør AS om å kunne tilby visse fordeler til medlemmer i et LO-forbund, som også er kunde av SpareBank 1.

Felles behandlingsansvar  

I enkelte tilfeller vil foretak innad i SpareBank 1-alliansen samarbeide om hvordan dine personopplysninger behandles. I disse tilfellene vil det foreligge såkalt felles behandlingsansvar. Felles behandlingsansvar innebærer at foretakene sammen bestemmer hva dine opplysninger skal samles inn til og hvordan de skal brukes. 

Du vil likevel kunne ta kontakt med den banken eller selskapet der du har ditt kundeforhold for å håndheve dine rettigheter.

Dokumenter

Dine rettigheter

Her finner du informasjon om hvilke rettigheter du har når vi behandler personopplysninger om deg.

Mann chiller


Grønn plante

Personopplysninger vi samler inn

Personopplysninger er opplysninger og vurderinger som knyttes direkte eller indirekte til deg som person. De ulike bankene og foretakene i SpareBank 1 behandler ulike typer personopplysninger om deg avhengig av hvilket forhold du har til disse, og hvilke produkter og tjenester du har kjøpt.


Lovlig grunnlag for bruk av dine personopplysninger

Vi må alltid ha lovlig grunn til å bruke dine personopplysninger. Det finnes flere ulike lovlige grunnlag for å bruke personopplysninger i SpareBank 1.

Mann står med et papir i hånda

Dame ser på mobilen, med hunden sin ved siden av seg

Dette bruker vi personopplysninger til

Formålet med å bruke dine opplysninger er i første rekke kundeadministrasjon og å oppfylle våre forpliktelser overfor deg. Vi bruker de også for å gi deg informasjon, tilbud og oppfylle våre rettslige forpliktelser.


Utlevering av personopplysninger

Noen ganger deler vi opplysninger om deg med andre som har rett til å bruke dem, for eksempel offentlige myndigheter, leverandører av betalingstjenester eller selskaper i SpareBank 1-alliansen. Før vi deler personopplysninger, sørger vi alltid for at vi følger de aktuelle bestemmelsene om taushetsplikt som gjelder i SpareBank 1 som finansforetak.

Mann bærer en pappeske

Mann holder en plante

Hvor lenge oppbevarer vi dine personopplysninger?

Vi lagrer dine personopplysninger så lenge det er nødvendig for de formål de ble samlet inn og behandlet for, med mindre lov eller forskrift krever at vi lagrer dem lenger.


Slik bruker vi informasjonskapsler (cookies)

Det er viktig for oss at du føler deg trygg når du besøker nettsiden vår, samtidig som vi kan yte vårt beste for å gi deg det du trenger.

Dame sitter i en lenestol og ser på mobilen sin, med en hund liggende på gulvet ved siden av

Hånd holder dokument

Spørsmål og klager

Hvis du mener vi bryter personvernreglene eller er misfornøyd med behandlingen av din henvendelse, oppfordrer vi deg til å ta kontakt med oss, slik at vi kan gi deg svar og avklare eventuelle misforståelser.

Kontaktinformasjon

Hvis du lurer på noe om denne personvernerklæringen eller vår behandling av dine personopplysninger, kan du sende en e-post til bankenes eller foretakenes personvernombud.

Klage til Datatilsynet

Du har også rett til å klage til Datatilsynet. Informasjon om det finner du på Datatilsynets nettsider.


Endringer i personvernerklæringen

Med jevne mellomrom må vi oppdatere personvernerklæringen for å gi deg rett informasjon om hvordan vi behandler personopplysningene dine.

Her får du en oversikt over endringer som gjøres i personvernerklæringen. 

Endring Dato
Ordlydjusteringer, endring i oppsett av informasjon, samt tilføyd enkelte formål og bruksområder for personopplysninger i tråd med forretningsutviklingen. 16. mai 2024
Nødvendige justeringer og presiseringer i tråd med utvikling av våre tjenester, produkter og nettsider, samt juridisk utvikling. 28. august 2023
Nødvendige justeringer og presiseringer i tråd med utvikling av våre tjenester, produkter og nettsider. 28. mars 2023
Nødvendige justeringer og presiseringer i avsnittet om informasjonskapsler. 17. juni 2022
Nødvendige justeringer og presiseringer i tråd med utvikling av våre tjenester, produkter og nettsider. 8. mars 2021

Personvernerklæringen er oppdatert 20.5.2019

Det skal være lett for deg å få informasjon og nærmere forklaring om taushetsplikten og personvernet. Her kan du lese mer om hva det innebærer for deg som kunde hos oss. Vår personverninformasjon er i tråd med anbefalingene i bransjenorm fra Finans Norge. 

Når vi skriver «du» i denne personvernerklæringen, mener vi deg som kunde, potensiell kunde, medarbeider hos vår kunde eller andre brukere av våre tjenester.

Når vi skriver «SpareBank 1» i denne personvernerklæringen mener vi SpareBank 1 Ringerike Hadeland og/eller de selskapene i SpareBank 1 som du har et kundeforhold til.

 

Behandlingsansvarlig

Det er SpareBank 1 Ringerike Hadeland og/eller de selskapene i SpareBank 1 som du har et kundeforhold til, som er ansvarlige for å behandle dine personopplysninger. Har du behov for å komme i kontakt med oss om personvern, kan du sende e-post til vårt personvernombud Kjetil A. Pedersen, firmapost@rhbank.no.
 

Felles behandlingsansvar for visse behandlinger

Noen ganger har vi et felles ansvar for behandling av personopplysninger om deg sammen med en annen SpareBank 1-bank eller selskap. Dette gjelder blant annet i følgende tilfeller:

  • Bankene i SpareBank 1-alliansen og BN-bank vil noen ganger samarbeide om å utvikle felles maskinlæringsmodeller basert på pseudonymiserte (se forklaring på datatilsynet.no) opplysninger om et utvalg av sine kunder, for eksempel til bruk i bankenes lovpålagte antihvitvaskingsarbeid.

 

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }