Samfunnsdugnad mot økonomisk kriminalitet


 

Vi trenger ny legitimasjon på mange kunder

Selv om du kanskje har vært kunde hos oss i mange år, og vi kjenner deg godt, er det viktig at du legitimerer deg. Det betyr at du må hjelpe oss med en viktig ting; nemlig å vise at du er du. Dette er for din egen sikkerhet. Med oppdatert informasjon er du bedre beskyttet mot ID-tyveri, svindelforsøk og andre former for økonomisk kriminalitet.

I disse dager vil flere kunder bli kontaktet via SMS og brev i nettbank/mobilbank. Det krever litt arbeid fra deg som kunde. La oss kalle det en felles dugnad på å avdekke og forhindre svindelforsøk.

Hva betyr det for deg?
For at du skal kunne fortsette å bruke banken som før, må du vise gyldig pass. Ditt nærmeste kontor og åpningstider finner du her.


Fysisk fremmøte er nødvendig.
Skulle du ikke ha anledning til å komme innom et av våre kontorer, kan du besøke andre SpareBank 1 kontorer i Norge for å få utført skanning av passet ditt. 

Utskrift av skanningen sendes til:
SpareBank 1 Ringerike Hadeland,
Postboks 518 Sentrum,
3504 Hønefoss.

Gjelder dette deg? Sjekk meldingsboksen i nettbank eller mobilbank. Du finner brevet under fanen "Meldinger" og "Dokumenter".

Har du noen spørsmål om dette? Ring oss gjerne på tlf 915 02130.

PS: Har du levert kopi av passet ditt i løpet av det siste året gjelder ikke denne meldingen. 


Mer om legitimasjonskravet

  • Legitimasjonskravet er skjerpet både i Norge og internasjonalt. Dette betyr ikke at vi mistenker kundene våre, men formålet er å forhindre økonomisk kriminalitet i møte med den digitale utviklingen. I henhold til reglene for BankID må banken gjennomføre kontroll av pass for alle som har eller skal ha BankID.

  • Nei, dette gjelder alle banker. Det er en felles samfunnsdugnad for å forhindre økonomisk kriminalitet. 

  • Vi anbefaler at kundene legitimerer seg med pass. Med pass mener vi: norsk pass, utenlandsk pass, norsk utlendingspass og reisebevis for flyktninger.

    Du trenger ikke pass for å være kunde, men vi må ha en gyldig legitimasjon. Har du ikke pass kan du for eksempel vise førerkort eller bankkort med bilde fra en annen bank. 

    For å ha BankID er det krav om at du viser norsk eller utenlandsk pass.

  • Du trenger ikke pass for å være kunde, men vi må ha en gyldig legitimasjon. Har du ikke pass kan du for eksempel vise førerkort eller bankkort med bilde fra en annen bank. 
    For å ha BankID er det derimot krav om at du viser pass.

    Har du spørsmål, ta gjerne kontakt med banken på e-post til firmapost@rhbank.no, eller ring oss på telefon 915 02130.

  • De må ta kontakt med banken på e-post til firmapost@rhbank.no eller ringe oss på telefon 915 02130 for å avtale løsning.

  • Årsaken er at banken er pålagt å gjennomføre en legitimasjonskontroll, derfor må du møte fysisk.

  • Dersom du bor et annet sted i Norge, kan du møte opp ved et annet SpareBank1-kontor, og få passet ditt registrert der.

    Bor du utenlands kan du få tatt en kopi av passet ditt hos en ambassade, eller i en bank. Husk at kopien må stemples med «Rett kopi».