Tips og råd

Svindel - slik unngår du å bli lurt

Økt bruk av apper på mobilen, dataspill online, sosiale medier og surfing til alle døgnets tider gjør at vi legger igjen mange digitale spor på internett. Hvordan kan du unngå å bli lurt?

Ta dine forholdsregler

Svindel kan ramme oss alle. Jo mer du vet om hvordan svindlerne opererer, jo bedre mulighet har du for å beskytte deg - og ikke gå i fella.

Illustrasjon. Svindel - ta dine forholdsregler
  • Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, familie, venner eller andre.
  • Banken vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler. Vær forsiktig med lenker!
  • Ikke godkjenn betalinger eller pålogginger du ikke har startet selv, eller ikke vet hva er. Er du i tvil avbryter du prosessen.  
  • Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.
  • Sjekk avsenders e-postadresse opp mot tidligere e-poster du har fått fra banken. Svindlerne kan nemlig kamuflere e-poster/SMS-er slik at det ser ut som om den kommer fra banken. Er du i tvil om e-posten kommer fra banken din, bør du kontakte bankens kundesenter før du klikker på eventuelle lenker. 
  • Gjør kontoene dine sikrere med totrinnsbekreftelse. Sørg for å bytte passord regelmessig, og unngå å ha samme passord flere steder.
  • Dersom et tilbud virker for godt til å være sant, er det trolig det.
  • Gå inn på nettvett.no for å få andre gode råd til hvordan du kan oppdage svindel på nett. 

Har noen prøvd å svindle deg?

Har du en dårlig magefølelse, eller har du oppdaget at du er utsatt for svindel? Ta kontakt med oss med en gang på 915 02130. Jo kortere tid det tar før vi får beskjed, jo raskere kan vi ta tak i saken og forsøke å få stoppet transaksjonen.

Etter at du har snakket med oss kan du gjerne videresende svindel-eposten til vår tipsadresse nettsvindel@sparebank1.no

Les mer om ulike typer svindel

Svindel på sosiale medier
Svindelposter, falske tilbud, investeringssvindel, kjærlighetssvindel, utpressing og hacket profil.
Svindel på telefon
Falske oppringinger fra banken og andre aktører, Olga-svindel, Microsoft-svindel og investeringssvindel.
Svindel på e-post
Falske e-poster fra banken og andre aktører, Real-time phishing, investeringssvindel, falsk kundeservice og kjærlighetssvindel.
Svindel på SMS
Falske meldinger fra banken din, SMiShing, falsk kundeservice og investeringssvindel.

Stopp - tenk deg om!

  • Tenk på hva slags informasjon du deler om deg selv.
  • Ikke alle er den de utgir seg for å være på nett.
  • Ha oversikt over brukerprofilene dine. Slett de du ikke bruker.
  • Bruk folkeskikk på nett. Vær grei mot andre!
  • Vern alltid om mobil, nettbrett og PC. Bruk alltid kode eller passord!
  • Gjør kontoene/profilene dine sikrere med totrinnsbekreftelse.

Kampanje fra NorSiS, Stopp – tenk deg om!

Husk!
  • Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, familie, venner eller andre.
  • Banken vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis svindel.