NYHET! Nå kan du se bedriftskortene i nettbank bedrift
I nettbank bedrift får du nå full oversikt over bedriftens bankkort og innskuddskort. Som administrator får du opp alle bedriftskort, mens andre brukere får se kort på kontoer de har innsynrett på.
Vi jobber på spreng for å gjøre den nye kortsiden enda bedre. I løpet av 2023 skal du blant annet kunne sperre og avslutte kort i nettbanken.
Hva lurer andre på?
Godkjente innenlandsbetalinger overføres mandag til fredag klokken 00.05, 08.45, 10.00, 11.30, 14.00 og 15.00*.
Betalinger som er godkjent i helgen, overføres natt til mandag klokken 00.05.
Betalinger som er godkjent før klokken 14.00 er disponibel på mottakers konto samme dag, uavhengig av bank. Overføringer mellom egne kontoer i egen bank gjøres med det samme.
Utenlandsbetalinger må godkjennes før klokken 14.00 for å bli behandlet samme dag.
Konto- og adresseringsregisteret (KAR) samler informasjon om kunder og kontoene deres, og er felles for alle banker i Norge. Registeret viser hvilke kontoer som er gyldige og aktive, og gjør det mulig å sjekke om kontoen hører til riktig person. Alle banker i Norge oppdaterer registeret daglig, med nye og avsluttede kontoer.
Slik kan du bruke KAR-registeret i din bedrift
KAR-registeret gjør at bedriften din kan unngå å betale til feil person eller til en konto som ikke er aktiv. Det gjør at du slipper kluss og sparer tid. Som bedrift kan du slå opp i KAR-registeret på flere måter:
Bruk nettbank bedrift eller Kundeportalen til Nets for å slå opp en eller flere kontoer. Tilgang får du gjennom oss.
Bruk bedriftens egne regnskapsprogram eller betalingsløsninger. Tilgang og behandlingstid er avhengig av programmene dere bruker. Vi kan selvsagt hjelpe deg med å få tilgang og sette dette opp.
Enkeltpersonforetak (ENK) kan som en hovedregel kun få tilgang til å sjekke om en konto er aktiv og kan ta imot betalinger. ENK som er underlagt taushetsplikt i lov kan spørre på kombinasjonen kontonummer/fødselsnummer.
Foretak kan gjøre en spørring på vegne av et annen foretak, men er da ansvarlig for at formålet med bruk av KAR overholdes. Dette gjelder også ENK underlagt taushetsplikt.
Har du spørsmål om KAR-registeret, og hvordan du kan bruke det i din bedrift? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg videre.
Du kan logge inn i nettbank bedrift ved å klikke på linken "Bedriftskunde? Logg inn her" som ligger over innloggingsfeltet. Dette valget blir husket slik at du slipper å velge nettbank bedrift neste gang.
Merk: BankID på mobil fases nå ut, og engangskode-appen overtar som løsning for å logge inn. Etter 1. september 2022 kan du derfor ikke bestille BankID på mobil. Les mer og last ned engangskode-appen.
Du kan endre passordet ditt når du skal logge inn i nettbanken.
Velg BankID for å logge inn, og skriv inn fødselsnummeret ditt.
Klikk på Meny øverst til høyre i vinduet og velg Endre passord.
Følg veiledningen for å endre passordet og lag et sikkert passord.
Det nye passordet må være minst 8 tegn og inneholde både bokstaver og tall, eller en kombinasjon av små og store bokstaver. Bruk spesialtegn, for eksempel $ eller #, for å gjøre det ekstra sikkert. Vi sjekker passordet ditt mot en liste av ofte brukte passord som ikke er sikre nok, inkludert fødselsdatoen din.
Husk at ditt BankID-passord er personlig. Du skal ikke dele det med andre. Du bør endre passordet ditt hvis du tror at noen andre har fått vite det. Har du glemt passordet ditt, må du ta kontakt med oss.
Vi anbefaler å bruke engangskode-appen til å logge inn. Den er superrask og enkel!
Når du velger engangskode-appen for å logge inn, taster du bare inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å måtte huske passord!
Har du kunder som betaler for sent? Med inkasso får du pengene inn på en enkel måte.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for"
}