BankID er en sikker og enkel måte å legitimere seg på nett, og kan brukes ved signering av dokumenter og avtaler i banken. Og for å logge inn med BankID må du ha engangskode, og vi har gjort det enkelt for deg ved å bruke BankID i kombinasjon med engangskode-appen. Da har du alt på et sted, og du slipper å tenke på hvor du la fra deg kodebrikken!
Hva er BankID på mobil, og hva er forskjellen fra BankID?
BankID på mobil fungerer på samme måte som BankID, men du behøver ikke engangskoden-appen eller kodebrikken. Du behøver kun mobiltelefon og en egenlaget PIN-kode, da BankID på mobil lagrer informasjonen på ditt SIM-kort.
Vi gjør oppmerksom på at ved bruk av BankID på mobil er det begrensning ved bruk av signering.
Derfor kan du ikke låne bort din BankID
Har du en forelder som synes at teknologien begynner å bli vanskelig og som trenger hjelp til å logge inn i banken? Eller er du kanskje økonomiansvarlig i familien? Les om hvorfor man ikke kan låne bort BankID.
Da har vi løsningen for deg! Ta med gyldig legitimasjon og ditt D-nummer til oss, så kan du få tilgang til vår mobil- og nettbank. Der får du blant annet gjennomført betalinger og administrert kortene dine.
Engangskode-appen du laster ned på din mobiltelefon, og med den har vi rett og slett gjort det skikkelig enkelt for deg. Da har du alltid tilgang til mobilbanken. Og det beste av alt - du slipper du å tenke på hvor du la fra deg kodebrikken.
Kom i gang ved å laste ned her, følg anvisningene, og du er i gang!
BankID for ungdom
Foreldre kan bestille BankID for ungdom som har fylt 13 år. Når begge foreldrene har signert på avtalen sender vi en SMS med beskjed om at BankID er klar. Da kan ungdommen komme innom banken med gyldig, norsk, rødt pass og få BankID.
Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, engangskode, BankID på mobil eller midlertidig utilgjengelighet i nettbanken.
Dersom du får en feilmelding som starter med BID, så gjelder det feil med BankID. Her ser du oversikt over hva de ulike BID-feilmeldingene betyr.
BID 5000
Gjelder innstillinger i din nettleser.
Løsning: Prøv en annen nettleser, f. eks. Chrome eller Firefox, eller tilbakestille nettleserinnstillingene i nettleseren. Sjekk om tredjepartscookies er tillatt.
BID 14a4
Det kan være flere årsaker til denne feilmeldingen:
«Engangskode på mobil» er blokkert på din mobil.
«Engangskode på mobil» er bestilt, men ikke aktivert.
Du er ikke registrert med «Engangskode på mobil», men har vært det tidligere.
Løsning: Slett appen og last ned på nytt. Dersom du ikke ønsker appen, ta kontakt med banken og oppgi feilkoden.
BID 1439
Gjelder sikkerhetselement i forbindelse med innlogging. Kan oppstå hvis du har hatt feil med innlogging, for eksempel ved tasting av feil engangskode for mange ganger eller fra flere ulike enheter.
Løsning: Din BankID er sperret. Ta kontakt med oss for å få åpnet BankID på nytt.
BID c167
Gjelder hvis sertifikatet på din enhet blir ugyldig. Kan oppstå dersom du for eksempel har byttet mobilabonnement.
Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene ved teknisk kommunikasjonsfeil.
Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med banken.
BID c161
Gjelder hvis engangskode fra engangskode-appen er brukt på BankID på mobil, i stedet for på BankID.
Løsning: Ved bruk av BankID på mobil brukes din egenlagde PIN-kode.
BankID på mobil bestiller du enkelt i nettbanken, eller ved å trykke på knappen nedenfor. For å kunne bestille må du være over 13 år og ha BankID hos oss fra før av.
Du kan endre ditt passord underveis i innloggingsprosessen i nettbanken. Etter at du har tastet inn fødselsnummer, velg "BankID" øverst til venstre i vinduet, klikk "Meny" og deretter "Endre passord". Gå videre for å bekrefte ditt nåværende passord med din BankID. Du vil deretter kunne endre passord.
Ditt passord må være minst 8 tegn og inneholde både bokstaver og tall, eller en kombinasjon av små og store bokstaver. For ytterligere forsterkning av passordet bør du også bruke spesialtegn (f.eks. $ eller #). Vi sjekker passordet mot en liste av mye brukte passord som ikke er sikre nok, inkludert fødselsdatoen din. Du bør endre passordet ditt hvis du tror at noen andre har fått vite det.
Husk at ditt BankID-passord er personlig og skal ikke oppgis til andre. Har du glemt ditt passord, må du ta kontakt med oss.
Har du abonnement gjennom Telenor eller Telia koster det 0,49 kroner per gang du bruker BankID på mobil. Hvis du for eksempel logger inn og godkjenner en betaling vil det koste 0,98 kroner, fordi du bruker BankID på mobil to ganger - både til innlogging og til godkjenning.
Nei, det må du ikke, og du kan bli kunde hos oss med BankID fra annen bank.
Men når BankID med annen bank opphører, og du må få ny BankID, kan du få det ved å møte hos din nærmeste SpareBank 1 med gyldig pass.
BankID på mobil lagres på mobilens sim-kort. Hvis du bare bytter mobil og ikke sim-kort, trenger du ikke å gjøre noe. Får du nytt sim-kort, må du bestille BankID på mobil på nytt.
Det kan være flere grunner til at du ikke kommer inn i nettbanken. Dette kan være feil med nettleseren, BankID, kodebrikke eller midlertidig utilgjengelighet i nettbanken.
Problemer med BankID på mobil?
Har du endret abonnementet eller byttet SIM-kort på mobilen? Da kan det hende at mobiloperatøren du bruker kan ha sperret BankID på mobil. Du løser det ved å logge deg inn i nettbanken med vanlig BankID og bestille BankID på mobil på nytt. Ingenting kommer opp på telefonen
Oppdater nettleseren
Dette er nettlesere vi anbefaler for at nettbanken skal fungere optimalt. Vi anbefaler å bruke siste versjon:
Firefox - last ned
InternetExplorer - last ned
Google Chrome - last ned
Opera - last ned
Safari er anbefalt nettleser på Mac OS - Last ned
Tips:
Hvis du får problemer i én nettleser, kan det fungere å prøve en annen.
Passet er gyldig hvis det er elektronisk og innenfor utløpsdato. Passet skal ha symbolet som vist under.
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"HUSKELISTE_LINK_TEXT": "Sjekk huskelisten",
"HUSKELISTE_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"HUSKELISTE_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på"
}