I nettbanken får du full oversikt over privatøkonomien. Uansett om du bruker mobil, nettbrett, pc eller mac, er det enkelt å få gjort det du skal for å holde styr på hverdagsøkonomien.
I Min økonomi får du full oversikt over hvordan du bruker pengene dine. Går det mest penger til mat, klær, strømmetjenester eller ferie?
Alt du bruker blir delt opp i kategorier, og det er enkelt å se hvor mye du bruker i løpet av en måned. En gyllen mulighet til å finne ut om du kan spare noen kroner her eller der.
Her finner du Min økonomi:
1. På Min oversikt velger du en konto.
3. Velg fanen Min økonomi og se forbruk, faste utgifter og klimaspor.
1. Klikk på knappen Logg inn øverst i høyre hjørne.
2. Velg innloggingsmetode: Engangskode-app, BankID eller BankID på mobil.
3. Følg veiledningen som kommer opp på skjermen.
Engangskode-appen: Raskest og enklest
Vi anbefaler å bruke engangskode-appen til å logge inn. Den er superrask og enkel!
Når du velger engangskode-appen for å logge inn, taster du bare inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å taste inn verken kode eller passord!
Merk: BankID på mobil fases nå ut, og engangskode-appen overtar som løsning for å logge inn. Etter 1. september 2022 kan du derfor ikke bestille BankID på mobil. Les mer og last ned engangskode-appen.
For å kunne logge inn uten BankID må du møte opp i din lokale SpareBank 1 med gyldig legitimasjon og ditt d-nummer. Da hjelper vi deg med å sette opp tjenesten Uten BankID, slik at du kan logge inn i nett- og mobilbanken.
Minna Technologies er ansvarlig for kundeservice og oppsigelser av abonnementene. Minna leverer løpende status tilbake til mobilbanken, slik at du kan følge oppsigelsesprosessen. Du kan også ta direkte kontakt med Minna Technologies om status eller andre forhold rundt abonnementsoppsigelsen din.
Det kan være flere årsaker til at engangskode-appen ikke fungerer. Se om du har fått en av disse meldingene og sjekk om veiledningen kan hjelpe:
Kommunikasjonsfeil
Da er det problemer med nettet. Prøv å slå av og på mobilen eller bytt nettverk – for eksempel fra trådløst til mobilnett eller omvendt.
Mangler kontaktinformasjon
Da må du ta kontakt med oss, så hjelper vi deg videre.
Feil kode tastet inn
Da kan grunnen være at du har fått ny mobil eller nytt SIM-kort, gjenopprettet mobilen, eller installert en stor oppdatering.
Løsning:
Slett engangskode-appen og last den inn på nytt.
Følg veiledningen i appen.
Du trenger ikke å ringe oss for å bestille nye koder, dette gjør du selv i appen etter at den er lastet ned på nytt. Unntaket er hvis det er ungdommer under 18 år som skal ta i bruk engangskode-appen. De får ikke koder automatisk i appen, så da må ungdommen ringe oss.
BID er en forkortelse for BankID, så disse feilmeldingene har med BankID å gjøre. Her er en oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr, og hva som kan være løsningen:
BID 5000
Gjelder innstillinger i nettleseren din.
Løsning:
Prøv en annen nettleser, for eksempel Chrome eller Firefox.
Tilbakestill nettleserinnstillingene i nettleseren.
Sjekk om tredjepartscookies er tillatt.
BID 14a4
Det kan være flere årsaker til denne feilmeldingen:
Engangskode-appen er blokkert på din mobil.
Engangskode-appen er bestilt, men ikke aktivert.
Du er ikke registrert med engangskode-appen, men har vært det tidligere.
Løsning: Slett appen og last den ned på nytt. Hvis du ikke ønsker appen, ta kontakt med banken og oppgi feilkoden.
BID 1439
Din BankID er sperret. Gjelder sikkerhetselementet for innlogging. Dette kan oppstå hvis du har hatt feil med innlogging, for eksempel fordi du har tastet feil engangskode for mange ganger eller logget på fra flere ulike enheter.
Løsning: Ta kontakt med oss for å få åpnet BankID på nytt.
BID c167
Gjelder hvis BankID på mobil-sertifikatet på mobilen eller nettbrettet ditt har utløpt. Det kan oppstå dersom du for eksempel har byttet mobilabonnement.
Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene på grunn av tekniske kommunikasjonsfeil.
Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Hvis problemet ikke løser seg, kan du ta kontakt med oss for å få hjelp.
BID c161
Gjelder hvis engangskode fra engangskode-appen er brukt på BankID på mobil, i stedet for på BankID.
Det kan være flere grunner til at du ikke får brukt BankID. Dette kan skyldes nettleseren, engangskode, BankID på mobil eller at nettbanken er midlertidig utilgjengelig.
Hvis du får en feilmelding som starter med BID, så handler feilen om BankID.
Dette betyr BID-feilmeldingene
BID 5000
Gjelder innstillinger i nettleseren din.
Løsning:
Prøv en annen nettleser, for eksempel Chrome eller Firefox.
Tilbakestill nettleserinnstillingene i nettleseren.
Sjekk om tredjepartscookies er tillatt.
BID 14a4
Det kan være flere årsaker til denne feilmeldingen:
Engangskode-appen er blokkert på din mobil.
Engangskode-appen er bestilt, men ikke aktivert.
Du er ikke registrert med engangskode-appen, men har vært det tidligere.
Løsning: Slett appen og last den ned på nytt. Hvis du ikke ønsker appen, ta kontakt med banken og oppgi feilkoden.
BID 1439
Din BankID er sperret. Gjelder sikkerhetselementet for innlogging. Dette kan oppstå hvis du har hatt feil med innlogging, for eksempel fordi du har tastet feil engangskode for mange ganger eller logget på fra flere ulike enheter.
Løsning: Ta kontakt med oss for å få åpnet BankID på nytt.
BID c167
Gjelder hvis BankID på mobil-sertifikatet på mobilen eller nettbrettet ditt har utløpt. Det kan oppstå dersom du for eksempel har byttet mobilabonnement.
Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene på grunn av tekniske kommunikasjonsfeil.
Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Hvis problemet ikke løser seg, kan du ta kontakt med oss for å få hjelp.
BID c161
Gjelder hvis engangskode fra engangskode-appen er brukt på BankID på mobil, i stedet for på BankID.
Løsning: Velg BankID og logg inn på nytt.
Engangskode-appen: Raskest og enklest
Vi anbefaler å bruke engangskode-appen til å logge inn. Den er superrask og enkel! Etter at du har valgt engangskode-appen taster du bare inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Dermed er du innlogget – uten å taste inn verken kode eller passord!
Ny kodebrikke koster 150 kroner og det tar 7-9 dager før du får kodebrikken i postkassen. Kodebrikken er personlig og skal ikke benyttes av andre. Ta kontakt på telefon for bestilling. Om det haster så kan du komme innom et av våre kontorer å hente kodebrikke.
Kodebrikken kan være grei å ha som en reserveløsning, men er ikke nødvendig å ha.
Du kan benytte BankID på mobil eller engangskode på mobil.
Har du behov for umiddelbar tilgang? Last ned engangskode på mobil i AppStore eller Google Play.
For å få nettbank trenger du BankID. BankID brukes til innlogging i nettbanken, signering av elektroniske dokumenter og som din legitimasjon på nett.
For å få nettbank må du:
- Være kunde og ha konto hos oss.
- Være over 13 år (verger må signere på avtale om BankID)
- Ha BankID.
Jeg har BankID fra annen bank
Hvis du har BankID fra en annen bank kan du bestille nettbank her.
Jeg har ikke BankID For å få nettbank må du først ha en BankID. Dette kan du få fra du er 13 år. For å få BankID hos oss må du komme innom et av våre kontorer med legitimasjon. Gyldig legitimasjon for å få BankID er gyldig pass . Dersom du ikke kan møte opp i kontoret, ta kontakt på telefon 915 02002.
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}