Tips og råd
Hva lurer du på?
Aldersgrensen for vanlig mobilbank er 13 år med godkjenning fra foreldre eller foresatte. Mobilbank for barn er tilpasset barn og unge og kan brukes fra barnet er 6 år.
Mobilbank for barn bestilles i nettbanken, og vi sender ut en e-post om at avtalen må signeres med BankID. Begge foreldrene må signere avtalen. Barn fra 13 år og eldre kan ha BankID selv. Vi sender et engangspassord så snart bestillingen er i orden. Dette engangspassordet brukes til å lage PIN-koden.
For å bruke Spink, må barnet ha eget bankkort fra SpareBank 1. Dette kan bestilles her.
Hvis du har glemt koden til mobilbank for barn, kan du taste feil kode en gang, da får du opp Glemt koden? i toppen. Trykk på den og send kode til en av foreldrene sin mobil, tast inn koden du mottar, og lag ny kode.
Den mest vanlige er at du har tastet feil kode for mange ganger eller det vi kaller "feilkode 99". For å få åpnet telefonbanken må du kontakte oss på 915 02002.
BID er en forkortelse for BankID, så disse feilmeldingene har med BankID å gjøre. Her er en oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr, og hva som kan være løsningen:
BID 5000 Gjelder innstillinger i nettleseren din. Løsning:
|
|
BID 14a4 Det kan være flere årsaker til denne feilmeldingen:
Løsning: Slett appen og last den ned på nytt. Hvis du ikke ønsker appen, ta kontakt med banken og oppgi feilkoden. |
|
BID 1439 Din BankID er sperret. Gjelder sikkerhetselementet for innlogging. Dette kan oppstå hvis du har hatt feil med innlogging, for eksempel fordi du har tastet feil engangskode for mange ganger eller logget på fra flere ulike enheter. Løsning: Ta kontakt med oss for å få åpnet BankID på nytt. |
|
BID c167 Gjelder hvis BankID på mobil-sertifikatet på mobilen eller nettbrettet ditt har utløpt. Det kan oppstå dersom du for eksempel har byttet mobilabonnement. Løsning: BankID på mobil fases nå ut, og engangskode-appen overtar som løsning for å logge inn. Les mer og last ned engangskode-appen. |
|
BID 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1, 2030, 2031 Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene på grunn av tekniske kommunikasjonsfeil. Løsning: Prøv å lukke nettleser og åpne på nytt, eller bytte nettleser og logg inn på nytt. Hvis problemet ikke løser seg, kan du ta kontakt med oss for å få hjelp. |
|
BID c161 Gjelder hvis engangskode fra engangskode-appen er brukt på BankID på mobil, i stedet for på BankID. Løsning: Velg BankID og logg inn på nytt. |
Å reaktivere betyr å aktivere på nytt. Hvis du for eksempel bytter telefon eller operatøren til din mobil gjør endringer, kan det hende at appen vår ikke vil fungere. For at appen skal fungere normalt igjen da, må du slette appen, laste den ned og aktivere den på nytt. Følg anvisningene i appen.
Slik gjør du det:
- Sjekk at din kontaktinformasjonen din er riktig i mobil- eller nettbanken.
- Last ned engangskode-appen i AppStore eller Google Play.
- Trykk på Kom i gang.
- Har du allerede mottatt koder? Velg Jeg har allerede mottatt koder. Du må alltid taste inn aktiveringskodene i appen.
- Fyll inn samme kontaktinformasjon som du har i mobil- eller nettbanken. Du kan bare aktivere appen med kontaktinformasjonen vi har registrert på deg i banken.
- Skriv inn kodene du får på SMS.
- Skriv inn kodene du får på e-post. Sjekk søppelpostkassen hvis du ikke finner kodene i innboksen.
- Lag en personlig PIN-kode.
Tips! Sett opp ansikt- eller fingergodkjenning
Sett opp ansikt- eller fingergodkjenning på mobilen, så går det enda raskere å logge inn. Da taster du bare inn fødselsnummeret ditt og får automatisk opp et varsel på mobilen din, det kan du enkelt godkjenne med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å måtte skrive verken koder eller passord!
Nei, men du må aktivere appen på nytt. Du finner en veiledning inne i appen som forklarer hvordan dette gjøres.
Husk at du må ha riktig telefonnummer og e-postadresse i mobil- og nettbank for å få aktivert appen.
Engangskode-appen krever Android 7.0 eller nyere og IOS 10 eller nyere.
Det kan være flere årsaker til at engangskode-appen ikke fungerer. Se om du har fått en av disse meldingene og sjekk om veiledningen kan hjelpe:
Kommunikasjonsfeil
Da er det problemer med nettet. Prøv å slå av og på mobilen eller bytt nettverk – for eksempel fra trådløst til mobilnett eller omvendt.
Mangler kontaktinformasjon
Da må du ta kontakt med oss, så hjelper vi deg videre.
Feil kode tastet inn
Da kan grunnen være at du har fått ny mobil eller nytt SIM-kort, gjenopprettet mobilen, eller installert en stor oppdatering.
Løsning:
- Slett engangskode-appen og last den inn på nytt.
- Følg veiledningen i appen.
Du trenger ikke å ringe oss for å bestille nye koder, dette gjør du selv i appen etter at den er lastet ned på nytt. Unntaket er hvis det er ungdommer under 18 år som skal ta i bruk engangskode-appen. De får ikke koder automatisk i appen, så da må ungdommen ringe oss.
Først kan du sjekke at skjermlåsen på telefonen er slått av. Hvis det ikke hjelper kan du prøve å slå av det trådløse nettverket og heller bruke 3G eller 4G. Du kan også slå av og på telefonen for å se om det blir bedre. Det kan også være noe feil hos telefonselskapet ditt.
For mer spesifikk informasjon og løsning for din telefon se: BankID.no
Merk: BankID på mobil fases nå ut, og engangskode-appen overtar som løsning for å logge inn. Etter 1. september 2022 kan du derfor ikke bestille BankID på mobil. Les mer og last ned engangskode-appen.
Etter 1. september 2022 er det ikke lenger mulig å bestille BankID på mobil. Løsningen som overtar, er engangskode-appen.
Når du bruker engangskode-appen, taster du bare inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å taste inn verken kode eller passord!
Last ned engangskode-appen i App Store eller Google Play.
Etter 1. september 2022 er det ikke lenger mulig å bestille BankID på mobil. Løsningen som overtar, er engangskode-appen.
Når du bruker engangskode-appen for å logge inn, taster du bare inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å taste inn verken kode eller passord!
Last ned engangskode-appen i App Store eller Google Play.
Mobilbanken er sikker. Datatrafikken mellom telefonen og banken er kryptert. Det er gode, nasjonale sikkerhetsløsninger rundt innlogging og betaling. Følger du vanlige forholdsregler kan du være trygg på at ingen får kommet inn på mobilbanken din.
Det er gratis å laste ned og bruke appen, men du må betale mobiloperatøren din for datatrafikken dersom du ikke er koblet til trådløst nett. Husk at datatrafikk kan være dyrt i utlandet. Det kan være lurt å undersøke hos din mobiloperatør før du reiser utenlands.
Du kan bruke mobilbanken på
- iPhone med iOS 15.2 eller nyere
- iPad med iOS 15.2 eller nyere
- Android-enhet med OS 8.0 eller nyere
Er du sikker på at du har brukt riktig passord? Passordet til mobilbanken trenger ikke å være det samme som til nettbanken. Hvis du ikke husker passordet, kan du lage nytt i nettbanken. Du kan også logge inn med BankID eller med BankID på mobil.
Du kan fjerne en konto du har lagt til fra annen bank i nettbanken og mobilbanken.
Mobilbank
Gå i menyen nederst til høyre > velg Innstillinger > Konto > Konto fra andre banker.
Nettbank
Klikk på navnet ditt øverst til høyre > velg Innstillinger > Konto > Konto fra andre banker
Har du lastet ned BankID på mobil eller engangskode-appen, må du ta kontakt med banken for å sperre din BankID.
Du kan søke på inn- og utbetalinger, beløp, søke på spesifkke kategorier eller navn ved å klikke på de enkelte kontoene du finner i "min oversikt" i nettbanken.
Under menyen Betaling > Utførte betalinger har du mulighet til søke på et bestemt utbetaling.
Et annet alternativ er "dokumentarkivet" i nettbanken. Klikk på navnet ditt oppe til høyre, velg deretter "dokumentarkiv". Der kan blant annet søke etter, kontoutskrifter, melding om betalinger, årsoppgaver og renteoppgaver.
I barnets app, på ‘Min profil’, kan du fornye tilgangen med BankID. Tilgangen må fornyes av samme forelder som satte opp appen.
Det koster ingenting å laste ned eller bruke Spink. Det koster heller ingenting å ha bankkort for barn fra SpareBank 1.
Det er ingen funksjon for å overføre penger ut av Spink. Vi anbefaler likevel at foresatte stenger tilgang til appen. Dette kan gjøres ved å gjør følgende; logge seg inn i mobil- eller nettbanken → innstillinger → Tilkoblede enheter → Deaktiver App: Barns økonomi
Spink er laget for barn mellom 6 og 15 år, med hovedfokus på de mellom 8 og 14 år. Appen kan brukes av både iPhone og Android-telefoner. Første gang tjenesten skal aktiveres må en forelder logge på med sin BankID, og barnet må sette opp en egen pin-kode for senere innlogging.
For å kunne bruke Spink må man være kunde i en SpareBank 1-bank, og barnet må ha en bankkonto tilknyttet et bankkort fra SpareBank 1. For å få tilgang til å spare i appen, må barnet ha en egen sparekonto.
Bankkort for barn bestilles av en forelder/foresatt, så sender vi deg en e-post om at avtalen må signeres med BankID. Barn som er 13 år og eldre kan ha BankID selv. Vi sender et engangspassord så snart bestillingen er i orden. Dette engangspassordet brukes til å lage PIN-koden.
Barnet legger inn navn, bilde og fødselsdato. Dette lagres kun på telefonen. De eneste dataene som samles inn er de som må registreres for å sette opp funksjonalitet i appen.
Ved førstegangsinnlogging må foresatt registrere sitt telefonnummer og barnets fødselsdato. Dette for å kunne lage pinkode og begrense eventuell funksjonalitet. I tillegg har barnet mulighet til å legge til navn og nummer på en foresatt, for å kunne sende meldinger og be om penger.
I Spink får barnet enkelt oversikt over sine egne penger. De kan se saldo på kortet, få ukes- og månedsoppsummering av forbruket sitt, se sparekontoen sin og lære seg å spare ved bruk av sparemål. Barnet kan også overføre penger mellom kort-konto og sparekonto, samt be foreldre om penger. Foreldre kan følge med på barnets kontoer fra sin egen mobilbank eller nettbank.
Det kan være flere årsaker til at dette har skjedd. Tilgangen kan være fjernet i din mobil/nettbank. Det kan også skyldes manglende fornyelse av tilgang. Tilgangen du gir når du logger inn med BankID må fornyes minst hver 6. måned, og har du ikke gjort det innen fristen må man logge inn på nytt.
Du kan enkelt legge til barnets egen sparekonto. Da kan barnet lage egne sparemål og selv overføre penger fra kortkonto til sparekontoen.
Foreldre har innsyns- og disposisjonsrett og kan følge med på sparingen i sin egen mobil- og nettbank. Siden barnet disponerer kontoen, anbefaler vi at den ikke benyttes til pengegaver som foreldre eller giver ikke ønsker at barnet selv skal kunne disponere.
Du kan enkelt sette opp varsel i mobilbanken når du får ny melding fra oss, det gjør du i menyen nede til høyre under "Varslinger".
Slik skrur du på varsling
1. Gå til menyen Mer > Varslinger
2. Velg "Pushvarsling" og skru på

Det er gjort en kartlegging av hvilke abonnementstjenster som er mest brukt. Om lag 20 av de vanligste tjenestene innen strømming, mobil, trening, aviser osv. er lagt inn i denne første versjonen. Etter hvert vil du kunne si opp flere abonnementer.
Noen typer abonnementer vil du ikke kunne si opp. Det gjelder f. eks. strøm, som ikke kan sies opp med mindre kunden endrer adresse. Amerikanske abonnementer kan per nå heller ikke sies opp fordi tjenesten fra Minna Technologies bygger på europeisk lovgivning.
Nei, foreløpig kan du ikke avslutte abonnementer som er knyttet til kredittkortene dine. Vi vil utvikle tjenesten videre slik at dette vil bli mulig etter hvert.
Velg den kontoen du betaler abonnementet fra. I oversikten som viser de siste bevegelsene på kontoen, vil en «Endre abonnement»-knapp komme opp ved abonnementet.
Minna Technologies er ansvarlig for kundeservice og oppsigelser av abonnementene. Minna leverer løpende status tilbake til mobilbanken, slik at du kan følge oppsigelsesprosessen. Du kan også ta direkte kontakt med Minna Technologies om status eller andre forhold rundt abonnementsoppsigelsen din.
For at Minna Technologies skal kunne si opp abonnementet på vegne av deg, må du gi Minna Technologies en fullmakt. Oppdateringer om oppsigelsesprosessen vil du kunne se i mobilbanken/nettbanken, og du kan få oppdatering på epost fra Minna Technologies.
I tilfelle tvister lagrer Minna Technologies informasjon om oppsigelsen i 2 år.
Minna Technologies kan kontaktes slik:
- Via chat, som ligger i samme tjeneste som der du sier opp abonnement, altså hos Minna.
- Via epost til support@norway.minna.tech, som du også finner i tjenesten.
For å se studielånet fra Lånekassen, må du først logge inn. Klikk på knappen "Legg til konto eller kort". Her får du muligheten til å hente inn studielånet.
Den første gangen må du gi samtykke gjennom Altinn. Neste gang du logger inn i mobilbanken eller nettbanken, hentes saldo automatisk så lenge samtykket fortsatt er gyldig.
Minna Technologies er et selskap som har spesialisert seg på̊ å avslutte abonnementer. SpareBank 1 har inngått en samarbeidsavtale med Minna Technologies slik at du enkelt kan avslutte abonnementer du ikke lenger trenger gjennom deres løsning.
Ja det kan du. Når du har fått utbetaling fra Lånekassen vil du kunne se gjelden i mobilbanken og nettbanken. Beløpet vil stige i takt med utbetalingene fra Lånekassen. Når deler av studielånet gjøres om til stipend vil summen synke tilsvarende stipendbeløpet.
Foreløpig kan du ikke endre studielånet ditt hos oss. Det må du gjøre på Lånekassen sine nettsider.
Oppsigelsen av abonnement gjøres i Minna Technlogies sin løsning og de har ansvaret for det som har med oppsigelse av abonnementet å gjøre. Ved spørsmål, ta kontakt med kundeservice hos Minna Technologies.
Er mottaker kunde i samme bank som deg, er pengene på konto umiddelbart.
Er mottaker kunde i en annen bank enn deg, utføres betalinger fem ganger i døgnet på hverdager.
Frister for betaling med mobil- og nettbank:
Hvis du overfører pengene før: er pengene på konto hos mottaker ca.:
kl. 00.15 - kl. 06.00.
kl. 08.45 - kl. 09.45.
kl. 10.00 - kl. 11.45.
kl. 11.45 - kl. 14.00.
kl. 13.45 - kl. 16.00.
I helgene er det ingen overføringer mellom bankene.
Bruker du straksbetaling når du betaler til konto i annen bank kommer pengene inn med en gang
Betal før | Mottaker får pengene ca. |
00.05 | 05.50 |
08.15 | 09.50 |
10.00 | 11.50 |
11.00 | 13.50 |
13.30 | 15.50 |
I helgene er det ingen overføringer mellom bankene.
Haster det?
Har du det travelt og vil være sikker på at pengene kommer fram med en gang, kan du bruke straksbetaling.
I mobilbanken finner du straksbetaling under "Mer" og "Betaling".
Med Vipps vil også pengene komme fram med en gang hvis du vippser fra konto og ikke fra kort.
Skal du betale eller overføre penger til utlandet?
Her ser du hvor lang tid det tar før mottaker i utlandet får pengene på konto.
Du vil få opp feilmelding dersom du førsøker å hente inn en konto fra en bank som du ikke har nettbankavtale hos. Ta kontakt med banken du forsøker å hente konto fra for å få opprettet nettbankavtale, slik at du kan legge til konto.
Du kan også få feilmelding dersom du forsøker å legge til en sparekonto dersom den andre banken ikke deler sparekontoer.
I utgangspunktet er det kun betalingskontoer du kan legge til, men noen banker tilbyr deg å legge til sparekonto og kredittkort i annenbank.
Se også
Utgangspunktet er at du kan legge til alle kontoer du kan betale fra, altså alle brukskontoer som du eier eller disponerer. Men enkelte banker har valgt å kun dele konto der du står som eier.
Se også: