Dette gjør du med et dødsbo

Dessverre er det flere ting som må ordnes når en av dine nærmeste dør. Her får du vite hva som skjer med bankforholdet til den avdøde, og hva du må gjøre med dødsboet. 



Dette må du gjøre



Dette gjør banken

  • Vi avslutter kort, BankID, nettbank, avtalegiro og eFakturaavtaler. 
  • Penger avdøde har på konto blir sperret for uttak, også for personer som har hatt tilgang til kontoer. Kontoene forblir åpne for innbetalinger. 
  • Regninger til nødvendige begravelsesutgifter (utgifter til gravstein dekkes ikke) kan betales fra avdødes konto før skifteattest foreligger. For andre regninger, se mer informasjon under. 
  • Om avdøde har livs- eller pensjonsforsikringer i SpareBank 1 Forsikring eller Fremtind (tidligere SpareBank 1 Forsikring) må arvinger kontakte SpareBank 1 Forsikring/Fremtind direkte. Meld dødsfall til SpareBank 1 Forsikring her

Merk at banken har taushetsplikt. Det betyr at vi ikke kan dele opplysninger om avdødes kundeforhold før vi har mottatt nødvendige fullmakter og attester. Vi kan kun opplyse om avdødes kundeforhold i tiden etter dødsfallet. 


Hva skjer med...

Hvordan skal jeg fortelle det til banken?

Når du har fått skifte- eller uskifteattesten fra tingretten, sender du dokumentasjonen til oss. Trykk her for å komme til siden for sikker opplastning av dokumenter.


Ofte stilte spørsmål