Hva lurer du på?
-
Det tar 7-10 dager. Vi gir beskjed på SMS når kortet sendes fra vår leverandør.
-
Regionsperre forhindrer at kortet ditt kan bli brukt i en region du ikke befinner deg i. Setter du regionsperre reduserer du risikoen for at noen skal kunne misbruke bankkortet ditt. Du kan sperre kortet ditt for bruk i de deler av verden du ikke har tenkt å reise til i nærmeste fremtid.
-
Det kan være flere årsaker til at kortet ditt ikke fungerer:
- Kortet ditt kan være slitt eller ødelagt
Bestill nytt i mobil- eller nettbanken eller kontakt oss.
- Oversteget uttaksgrense
Det er begrensninger for uttak i minibank:
- Bankkort
- Bankkort for ungdom
- Bankkort for barn
- Trøbbel med PIN-kode
Har du glemt PIN-koden? Da kan du hente PIN-koden din i mobil- eller nettbanken. Har du tastet feil 3 ganger blir kortet ditt sperret. Du kan åpne kortet igjen i minibanken. Hvis du taster riktig kode her - vil kortet åpnes igjen. Husker du fremdeles ikke PIN-koden? - kontakt oss så hjelper vi deg.
- Aktivert regionsperre
Er du i utlandet, kan det være regionsperren som gjør at du ikke får brukt kortet ditt. Hvis dette er tilfelle skal du ha mottatt en SMS om at kortet er forsøkt brukt i utlandet. Regionsperren kan du oppheve i mobilbanken.
Se også:
- Kortet ditt kan være slitt eller ødelagt
-
Ja, bankkort for barn og ungdom kan brukes i utlandet i terminaler og minibanker som er merket med "Visa Electron"
-
Når du handler med Visa- eller Mastercard på nett vil du oppleve å bli spurt om kortnummer, utløpsdato og veldig ofte CVV2-/CVC2-kode. I signaturfeltet bak på kortet står det en tallrekke. De tre siste tallene i denne rekken er CCV-/CVC-koden.
-
Når man handler på nett vil man bli spurt om kortnummer, utløpsdato og veldig ofte CVV2/CVC2-kode. CVV2/CVC2-koden er de tre siste sifrene som står i signaturfeltet på baksiden av kortet. Hvis kortet ditt ikke har denne koden, kan du ikke bruke kortet til netthandel.
-
Beløpsgrensen for varekjøp er 5000 kroner i løpet av 4 dager, og for minibankuttak er det 1000 kroner i løpet av 4 dager.
Det er ingen øvre grense for hvor mye penger som kan settes inn på kortet.
-
Ja, men det er beløpsgrense på kortet. Maksbeløpet for kontantuttak og varekjøp i butikk er 5000 kroner i løpet av 4 dager.
-
Kredittkortet ditt har samme kode som dine vanlige bankkort hos oss. Har du LOfavør Mastercard, er PIN-koden den du valgte da du bestilte kortet.
Hvis du ikke husker koden kan du sjekke den under menypunktet "Kort" i din mobilbank eller nettbank. Velg det aktuelle kortet, og klikk på "Vise PIN".
-
Det lønner seg alltid å betale i lokal valuta. Betaler du i norske kroner vet du ikke hvilken valutakurs du får på betalingen.
-
Du kan betale inn ekstra når som helst, også på andre tidspunkt enn når du får faktura.
I mobilbanken: Velg kredittkortet ditt i oversiktsbildet. Klikk på knappen "Innbetaling". Du får da opp en ferdig utfylt betaling hvor du kan endre beløp og dato til det som passer deg best.
I nettbanken: Gå til kredittkortet ditt under menypunktet "Kort". Klikk på lenken "Innbetaling til kredittkort".
-
Hvis du betaler ned alt du har lånt innen forfallsdato, koster det deg ingenting. Hvis du velger å utsette betalingen blir det lagt til renter på lånet til summen er betalt ned.
-
Du kan ta ut inntil 20.000 kroner per uke, men vær oppmerksom på at minibanker har forskjellige grenser for hva du maks kan ta ut.
-
Prisene for å ta ut penger varierer. Oversikten over prisen på det kortet du har, finner du i prislisten.
-
På bankkort gjelder følgende beløpsgrenser i Norge: 25.000 kroner i løpet av 4 dager i våre minibanker. I tillegg kan du ta ut 10 000 kroner i løpet av 4 dager i andre bankers minibanker.
Se hvor mye du kan ta ut i utlandet med bankkort
Her kan du se hva som gjelder for:
-
Hvis kortet ditt har kommet til rette og du er sikker på at ingen andre har hatt tilgang til det, kan du fjerne sperren i din mobilbank eller nettbank på oversiktssiden for kort. Er du i tvil, anbefaler vi at du beholder sperren og heller bestiller deg et nytt kort.
Bankkort: Hvis du ikke har bestilt nytt kort, kan du fjerne sperren og kortet er umiddelbart klar til bruk igjen. Har du bestilt nytt kort kan du ikke åpne det gamle.Kredittkort: Du kan fjerne sperren innen 48 timer etter at du sperret det. Etter dette vil nytt kort automatisk bli sendt til deg.
Har du ikke mobilbank eller nettbank, eller kommer du deg ikke inn der, kan du ringe oss på 915 02480. Er du i utlandet ringer du +47 915 02480.
-
Dette kan du selv gjøre i din mobilbank eller nettbank under menypunktet "Kort". Velg det aktuelle kortet, og klikk på "Sperre kort".
Har du ikke mobilbank eller nettbank, eller kommer du deg ikke inn der, kan du ringe oss på 915 02480. Er du i utlandet ringer du +47 915 02480.
-
Du setter og endrer regionsperre enkelt i nettbanken eller mobilbanken.
-
Hvis barnet ikke har bankkort fra før, kan du bestille det her. Med på kjøpet følger egen sparekonto til barnet og mobilbanken Spink.
Kortet kommer i posten i løpet av 7-10 dager.
Har barnet allerede dette bankkortet for barn, er det ikke nødvendig å bestille nytt. Kortet forandrer seg til bankkort for ungdom med mulighet for netthandel når barnet fyller 13 år.
Har barnet dette bankkortet, sender vi automatisk ut bankkort for ungdom når barnet fyller 13 år.
-
Aldersgrensen for kort med netthandel er 13 år. Sammen med nytt kort får ungdommen også BankID, nettbank og mobilbank. Bankkort for ungdom kan bestilles av de voksne i deres nettbank, eller ved oppmøte på kontor sammen med ungdommen. Kortet kommer i posten i løpet av 7-10 dager.
-
For å finne PIN-koden din bruker du din Bank-ID og logger inn i nettbanken. Der vil du finne den under fanen Kort --> Hent PIN-kode til kort. Gjelder det PIN-koden på Bankkort for barn eller unge, må banken kontaktes for utsendelse av ny kode.
Å lage ny PIN-kode er en prisbelagt tjeneste. Se prislisten.
-
PIN-koden kan hentes i nettbanken under "Kort" - "Hente PIN". Har du ikke nettbank, får du PIN-koden i posten. Kortet og PIN-koden sendes hver for seg og det kan ta noen dager før du har fått begge.
-
Det kan være flere årsaker til at kortet ditt er sperret. Ta kontakt med banken eller Kundesenteret for hjelp. Ring kundesenteret på telefon 915 02480 eller +47 915 02480 fra utlandet
-
På baksiden av kortet står navnet til den som eier kortet og kontonummeret som kortet er tilknyttet. I tillegg står det en dato for hvor lenge kortet er gyldig. I signaturfeltet på baksiden kan det stå en netthandelskode (CVV2) hvis kortet er klargjort for netthandel når barnet fyller 13 år. Man kan signere kortet, men det har ingen praktisk betydning for bruk av kortet.
-
Pengene er da mest sannsynlig tapt, da minibanken ikke tar inn avglemte penger med mindre personen etter ikke ser pengene før han setter inn kortet. Det er heller ikke mulig å reklamere på forglemmelsen.
-
På bankkortet er det beløpsgrense for uttak i minibank i utlandet på 15 000 kroner. I noen land kan disse beløpsgrensene være lavere. Ved varekjøp er den øvre grensen pengene du har på kontoen men ikke mer enn 100 000 kroner.
Se hva som gjelder for:
-
Hvis minibanken er tom for enkelte seddeltyper, vil du få en anbefaling om å taste et annet beløp. Hvis det ukentlige maksimumsbeløpet er nådd (vanligvis 9.900 kr) må du vente i inntil 7 dager før du kan ta ut mer kontanter, men du kan fremdeles bruke kortet ditt til å betale med. Ved spørsmål - ta kontakt med kundesenteret på telefon 915 02480 eller +47 915 02480 fra utlandet
-
Du må betale 5% av det du skylder, minimum 300 kroner.
Eksempel:
Hvis du skylder 10 000 kroner så må du minimum betale 500 kroner. Hvis du
skylder 5 000 kroner så må du minimum betale 300 kroner. -
Du kan ikke betale regninger direkte fra kredittkortet. Du kan overføre pengene fra kredittkort til konto. Det er greit å være oppmerksom på at reiseforsikringen i kredittkortet ikke gjelder dersom du overfører penger til konto for å betale en reise.
-
Betaler du med Mastercard Ung får du rabatt på disse strømmetjenestene:
Spotify, Netflix, HBO Nordic, Tidal, TV2 Sumo, Viaplay, Dplay, Storytel, Amazon PRIME Vide, Apple music, YouTube Music Premium, Eurosport Player, Fabel, Disney+, Strim.no.
-
Når du handler med kortet ditt sjekker vi først om det er dekning, og hvis det er det – blir beløpet reservert. Ditt disponible beløp blir da redusert tilsvarende, mens saldo forblir uendret. Først når transaksjonen bokføres neste virkedag, blir saldo oppdatert.
-
Vi anbefaler at du betaler minstebeløpet på regningen så du slipper å få purring og ekstra gebyr. Hvis du ikke kan betale minstebeløpet, ta kontakt så finner vi en løsning sammen.
-
Skulle du bli abeidsledig eller syk i mer enn 30 dager, betaler forsikringen 5% av det du skylder hver måned i opptil ett år. Ved kritisk sykdom eller død betaler forsikringen alt du skylder.
Du har forsikringen gratis i tre måneder, men fra fjerde måned må du betale for den. Kostnaden for forsikringen beregnes etter hvor mye du skylder på kredittkortet. Du vil bli belastet 0,6% av totalt skyldig beløp på din faktura hver måned.
-
Billettforsikringen dekker prisen for opptil fem underholdningsbilletter (inntil 5.000 kroner per billett og 10.000 kroner i året) i hele verden, så lenge du betaler med LOfavør Mastercard. Det er ingen egenandel ved bruk av denne forsikringen.
-
For å få rabatt på strømmetjenester må du legge til Mastercard Ung-kortet ditt for å betale musikk, film og serier. Du får automatisk 20 % rabatt hver gang du blir belastet, inntil 500 kroner per år. Se hvilke strømmetjenester du får rabatt på.
-
Ja, velg overfør, og velg kredittkort som fra konto i nedtrekksmenyen.
Pengene blir tilgjengelig på valgt konto med en gang du har overført.
-
Vi sender deg automatisk et nytt kort en og en halv måned før utløpsdato, og anbefaler at du tar i bruk det nye kortet når du mottar det.
De fleste nettsteder og abonnementer som er knyttet til kortnummeret oppdateres automatisk. Ta kontakt med oss dersom du ikke ønsker at det skjer.
-
Logg inn i nettbanken. Velg "Avtaler" og klikk på knappen "Opprett ny eFaktura-avtale". eFaktura-referansen er KID-nummeret som står på brevet du mottar sammen med kredittkortet.
-
Et vanlig bankkort kan du bruke så lenge det er penger på konto. Kredittkortet er ikke koblet til noen konto, men gir deg tilgang til en ekstra sum du kan låne. Når du trekker kortet, låner du penger, og det kan du gjøre inntil grensen er nådd. Når du har betalt ned alt eller deler av summen, kan du igjen låne opptil grensen.
-
Du kan bestille nytt kort og endre adresse i mobilbank og nettbank.
I mobilbank klikker du på mer, kort og bestill. Her kan du endre adresse, du kan også velge og sende til utlandet. I nettbanken klikker du på kort og velger kort du vil bestille, og kan som i mobilbank endre adresse.
Om du har flyttet permanent anbefaler vi at du tar kontakt med Folkeregisteret for å endre adresse slik at denne registreres i våre systemer
-
Du kan selv bestemme hva du vil bruke pengene på. Bonus fra Penger tilbake kan for eksempel overføres til brukskontoen din, brukes til nedbetaling av kredittkortgjeld, sparing eller til noe du ønsker deg.
-
Ja, Penger tilbake kan sammenlignes med et fordelsprogram. Det er et fleksibelt bonusprogram som gir deg 1 % bonus hver gang du betaler med SpareBank 1 Mastercard, opptil 300.000 kroner per år. I tillegg får du 5 % bonusrente på oppspart beløp. Du kan bruke oppsparte penger til hva du vil.
Du får 1 % cashback på alle varekjøp uten å tenke på hvor du handler, hvilke lojalitetsprogrammer du er en del av eller hvilke butikker som er tilknyttet hvilket bonusprogram.
Penger tilbake er bare èn av fordelene med SpareBank 1 Mastercard. Med kortet følger også andre nyttige og lønnsomme tjenester:
- Full oversikt i norges beste mobilbank
- Reise og avbestillingsforsikring som også dekker tap av bagasje
- Gebyrfrie kontantuttak i utlandet
- Egenandelsforsikring for leiebil inkludert
- Inntil 20 % rabatt på leiebil fra AVIS
- Inntil 45 dagers rentefri kreditt
-
Du får penger tilbake (bonus) på all handel med SpareBank 1 Mastercard i Norge, utlandet og på nett. Det gis ikke bonus på renter, gebyrer og pengeoverføring. Med pengeoverføring menes for eksempel kontantuttak, overføring fra kort til konto og vennebetaling.
Du får maks 3000 kroner tilbake per kalenderår.
-
Ring oss på 915 02480 så hjelper vi deg.
Ønsker du å redusere kredittgrensen kan du gjøre det i mobilbanken eller nettbanken.
-
Nei, du kan ikke velge konto selv. Når du slår på Penger tilbake, får du en egen konto som er knyttet til kredittkortet. Det er ingen vanlig bankkonto, men en bonuskonto med 5 % rente. Saldoen på bonuskontoen oppdateres daglig.
-
Stadig flere butikker støtter kontaktløs betaling. Se
etter betalingsterminaler med symbolet for kontaktløs betaling. -
Pengene du får tilbake overføres til en egen bonuskonto. Bonuskontoen er knyttet til kredittkortet, og saldoen ser du sammen med informasjonen om ditt Mastercard i mobilbanken og nettbanken. Saldoen på bonuskontoen oppdateres daglig, og opptjente bonusrenter beregnes ved fakturering av ditt Mastercard.
Pengene kan når som helst overføres til en av dine egne kontoer.
-
Da skal kortet ha symbolet for kontaktløs betaling på framsiden.
-
Kontaktløs betaling følger internasjonale standarder og strenge sikkerhetskrav. Du kan betale for beløp inntil 500 kroner per varekjøp. Ved jevne mellomrom blir du bedt om å taste PIN-koden din for å bekrefte at du er riktig eier av kortet. For beløp over 500 kroner må du fortsatt bruke PIN-kode, men du slipper å sette inn kortet i terminalen.
-
For enkel oversikt over hva som er inkludert, se reiseforsikring dekningsoversikt.
-
Velg SMS-kode når du gjennomfører kjøpet med ditt kort. For å få tilgang på tjenesten må du ha bekreftet din kontaktinformasjon med riktig telefonnummer i din mobilbank eller nettbank.
-
Det kan være flere årsaker til dette. Ta kontakt med Kundesenteret på telefon 915 02480 for hjelp.
-
Hvis du ikke mottar SMS når du har valgt dette som bekreftelse på betaling, må du sjekke om du har lagt inn riktig telefonnummer i din mobilbank eller nettbank. Koden sendes kun til det telefonnummeret du har registrert.
Slik sjekker du hvilket mobilnummer som er registrert på deg:
- I mobilbanken: Klikk på "Mer" nederst i høyre hjørne. Velg deretter "Innstillinger" og "Om meg".
- I nettbanken: Klikk på navnet ditt øverst i høyre hjørne. Velg deretter "Innstillinger" og "Om meg".
Er telefonnummeret feil, trenger du bare å endre det enten i mobilbanken eller nettbanken, ikke begge steder.
-
Ja. Maksgrensen i utlandet per 4 dager er 1.000 kroner i minibankuttak og 5.000 kroner i varekjøp.
-
Du kan bestille nytt kort i din mobilbank eller nettbank. Prisen for å erstatte ødelagt eller mistet kort er 100 kroner. Du vil få kortet i posten etter ca. en uke.
Har du ikke mobilbank eller nettbank, eller kommer du deg ikke inn der, kan du ringe oss på 915 02480. Er du i utlandet ringer du +47 915 02480.
-
Ring oss på telefon 915 02480 eller send oss en melding i nettbanken. Vi trenger navn og fødselsnummer til personen som skal ha det ekstra kortet.
-
Alle kort som er tilknyttet kontoen fører til mikrosparing.
Sperre kortet
Har du mistet kortet eller tror andre kan ha fått tak i koden? Sperr kortet så raskt som mulig.
Du kan også kontakte oss på (+47) 915 02480, så hjelper vi deg.
Er bankkortet ditt misbrukt?
Hvis du er utsatt for svindel eller oppdager en transaksjon som ikke stemmer, må du sperre kortet og anmelde saken til politiet. Deretter logger du inn i nett- eller mobilbanken og reklamerer. Velg kortet som er misbrukt, og klikk på "Reklamasjon". Husk at du har rett til å reklamere også hvis varen du har betalt med kortet uteblir eller leveres med feil og mangler.
Har du ikke allerede sperret kortet, vil det bli sperret når du sender inn reklamasjonen.
Har du ikke nettbank eller mobilbank, eller kommer deg ikke inn der, kan du kontakte oss på 915 02480 for hjelp.
Se hvor enkelt det er å sperre og åpne kortet igjen.