Hvordan aktiverer jeg EHF (elektronisk faktura)?

EHF (elektronisk handelsformat) er et elektronisk filformat som lar deg sende fakturaer og kreditnotaer direkte til mottakerens regnskapsprogram. EHF brukes altså ikke for å sende fakturaer til privatpersoner, men til bedrifter, lag og foreninger, stat og kommune.

Du kan også motta faktura som EHF. Da får du dem ferdig utfylt rett inn i regnskapsprogrammet.

EHF-sending er automatisk aktivert i SpareBank 1 Regnskap. For å kunne motta EHF må bedriften være registrert i ELMA-registeret. Det skjer når du aktiverer EHF-mottaket i SpareBank 1 Regnskap. Bedriften du skal sende EHF til, må også være registrert i ELMA. 

Slik aktiverer du EHF Mottak

  • Gå til Markedsplass og velg Moduler.
  • Under Utvidelser trykker du Aktiver EHF Mottak for å kunne motta EHF. Bedriften blir samtidig registrert i ELMA-registeret. 


Etter at du har aktivert EHF-mottaket får du en e-post fra Digitaliseringsdirektoratet som bekrefter at bedriften er registrert i ELMA-registeret. I e-posten vises det til at organisasjonen er registrert av Uni Micro AS, som er vår leverandør av regnskapsprogrammet.


Merk: Har du aktivert EHF i et annet regnskapsprogram, må du deaktivere der før du kan aktivere det i SpareBank 1 Regnskap.