Vi har samlet det du trenger å vite om filoverføringer her.
Med filoverføring (remittering) kan du sende flere betalinger samtidig fra regnskapsprogrammet til banken. De fleste regnskapsprogram kan kobles direkte til nettbanken og da slipper du å tenke på filer.
Komme i gang med filoverføring
Et regnskapsprogram lager betalingsfiler for å kunne gjøre flere inn- og utbetalinger samtidig. Filen sendes til banken og betalingene gjennomføres. Dette kalles filoverføring eller remittering.
Har du flere ansatte, kan du for eksempel betale ut lønn med filoverføring. Lønns- eller regnskapssystemet lager en lønnsfil som sendes til banken og utbetalingene skjer automatisk uten at du trenger å registrere noe manuelt.
Dersom man ønsker å hente og sende filer manuelt via nettbank bedrift må man opprette ønsket filoppsett.
For å lage en filsti i nettbanken velger du Meny, Filer, Filoppsett og Nytt filoppsett. Velg riktig filtype, skriv inn navn og velg hvor filen skal ligge.
Hvis du ikke ser fanen Filer må den som er administrator i nettbank bedrift tildele deg funksjonen Administrering av filer under Rettigheter til funksjoner og handlinger.
Vi kan tilby filmottak hos TietoEvry slik at kunden kan sende og motta filer/betalingsinformasjon direkte til og fra regnskapsprogrammet. Denne måten å sende filer på skjer over en sikker kommunikasjonskanal, metoden heter «SFTP» som står for «Secure File Transfer Protocol».
Hvem er dette for?
Regnskapsleverandører: De som leverer sentraliserte systemer. Med sentraliserte systemer så mener vi at all filoverføring skjer gjennom et sentralt system for alle som bruker regnskapssystemet.
De som leverer til lokale installasjoner. En lokal installasjon betyr at leverandøren av regnskapssystemet ikke har noen sentral håndtering av filene for kundene, kundene håndterer alt dette selv
Ta kontakt med oss, så vil vi bistå med bestillingen.
Dersom man ønsker å hente og sende filer manuelt via nettbank bedrift må man opprette ønsket filoppsett.
For å lage en filsti i nettbanken velger du Meny, Filer, Filoppsett og Nytt filoppsett. Velg riktig filtype, skriv inn navn og velg hvor filen skal ligge.
Hvis du ikke ser fanen Filer må den som er administrator i nettbank bedrift tildele deg funksjonen Administrering av filer under Rettigheter til funksjoner og handlinger.
For å avstemme manuelt må du lage filoppsett i nettbank bedrift. Klikk på Meny og Filoppsett under overskriften Filer, klikk deretter på knappen Nytt filoppsett.
Lag navn på filoppsettet, velg filtype Bankavstemming ISO (camt.053 kontoinformasjon) ved hjelp av nedtrekkspil. Lag også filnavn for avstemmingsfil og lagre filoppsettet.
Deretter velger du Bankavstemming i toppmenyen. Lag Ny manuell bankavstemming eller Ny gjentagende bankavstemming. Bankavstemmingsfilen legger seg under menyvalg Hent filer. Filen kan da lastes ned og lagres på ønsket område for deretter å hentes inn i regnskapsprogrammet.
Finn lenken til Bits Standards (ISO 20022) under Snarveier til høyre på siden til Bits.
Du må ha en registrert bruker for å få tilgang til de norske implementasjonsguidene. Hvis du ikke har en bruker fra før, trykker du Create New Account, passord får du tilsendt på e-post.
I menyen velger du Publication. Du vil da se en oversikt over tilgjengelige meldingsformater (feks pain.001, camt.053 og camt.054).
Når du klikker deg inn på en melding, kan du hente ut MIG-dokumentet (PDF eller HTML), og XLS-skjema.
Innlogget i Bits Standard kan du søke i felter og tags og bla direkte i hierarkiet av XML-strukturen. Hver tag har en kort beskrivelse, regler for bruk i Norge (for eksempel om feltet er obligatorisk eller valgfritt), samt henvisninger til Bits regelverk.
Når man har sendt inn en Pain001 fil med utbetalinger, skal man laste ned Pain 002 mottakreturfil, som viser om noe er feil eller om alt er ok i innsendt Pain001 fil. For betalingene som er utført laster man ned Camt054D avregningsreturfil.
En filsti beskriver hvor du henter og laster ned filer for videre behandling. Filstien inneholder dokumentets navn, dokumenttype og hvor det er lagret.
Innbetaling Total er en effektiv løsning for bedrifter som ønsker bedre oversikt og flyt i økonomien. Tjenesten gir deg elektronisk rapportering av innbetalinger, både med og uten KID, og er en videreutvikling av dagens OCR/eGiro-løsning.
Med Innbetaling Total får du:
Automatisk oppdatering av kundereskontro opptil fire ganger daglig.
Elektronisk håndtering av alle typer innbetalinger – uavhengig av hvilken bank kunden bruker.
Direkte kontering mot åpne poster, også for innbetalinger uten KID.
Raskere oppfølging og enklere avstemming av konto.
Løsningen bygger på ISO 20022 XML-formatet og benytter meldingen camt.054 – en åpen standard som gjør det enkelt å integrere med dine eksisterende systemer.
eGiro og Cremul er ulike navn på samme produkt. Med eGiro eller Cremul får dere elektroniske meldinger om innbetalinger, og slipper derfor å registrere innbetalinger uten KID manuelt. Dere sparer tid, og reduserer faren for å gjøre feil.
Om dere skal ha eGiro eller Cremul kommer an på hvilket regnskapsprogram dere bruker. Ta kontakt med oss, så hjelper vi dere med riktig løsning.
Dersom regnskapsprogrammet kan kobles sammen med nettbanken, anbefaler vi det for å forenkle regnskapshverdagen.
Sjekk om betalingen er avvist enten ved å benytte Pain002 mottaksreturfil som oppdaterer regnskapsprogrammet om noe er feil, eller sjekk i nettbank bedrift under betale,godkjenn og avviste om betalingen ligger der. Avviste betalinger vil ikke kunne settes i gang. Her må årsaken til at betalingen er avvist rettes, og betalingsforslaget må sendes på nytt.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Relevant for deg",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis resultater fra",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}