Til deg som har fått nytt SIM-kort eller ny mobil. Her finner du det du trenger å vite.
Ny telefon eller SIM-kort?
Når du får ny telefon
1. Før du skifter telefon må du huske personlig passord samt sikre at du har oppdatert kontaktinformasjon i nettbanken med riktig e-postadresse og telefonnummer.
Usikker på om du har riktig kontaktinformasjon? Logg inn og sjekk her.
2. Ta i bruk din nye telefon - enten du gjenoppretter din gamle eller setter den opp på nytt.
3. Last ned og aktiver Engangskode på mobil appen på nytt. Du kan selv aktivere appen ved å laste ned appen i Google Play eller App store.
4. Last ned mobilbanken.
Når du får nytt SIM-kort
1. Før du sette inn nytt SIM-kort må du huske personlig BankID passord og sikre at du har oppdatert kontaktinformasjon i nettbanken med riktig e-postadresse og telefonnummer.
- Usikker på om du har riktig informasjon? Logg inn og sjekk her.
- Glemt BankID passord? Logg inn og bestill her.
2. Sett inn nytt SIM-kort
3. Last ned og aktiver Engangskode på mobil appen på nytt. Du kan selv aktivere appen ved å laste ned appen i Google Play eller App store.
4. Last ned mobilbanken.
5. Hvis du bruker BankID på mobil – bestill på nytt i nettbanken med din BankID med engangskode på mobil appen og personlig passord.
Hva lurer andre på?
Du må laste ned appen på den nye mobilen din, og aktivere den på nytt. Når BankID-appen er aktivert på en ny enhet vil den slutte å fungere på den gamle.
BankID på mobil skal fases ut, og det er ikke lenger mulig å bestille dette. Løsningen som overtar, er BankID-appen.
Nå skal SpareBank 1 gå over til BankID-appen. Du som bruker BankID på mobil eller engangskode-appen i dag må bytte til BankID-appen.
- Laste ned BankID-appen i App Store eller Google Play
- Åpne BankID-appen og følg stegene
Slik gjør du det:
- Sjekk at din kontaktinformasjonen din er riktig i mobil- eller nettbanken.
- Last ned engangskode-appen i AppStore eller Google Play.
- Trykk på Kom i gang.
- Har du allerede mottatt koder? Velg Jeg har allerede mottatt koder. Du må alltid taste inn aktiveringskodene i appen.
- Fyll inn samme kontaktinformasjon som du har i mobil- eller nettbanken. Du kan bare aktivere appen med kontaktinformasjonen vi har registrert på deg i banken.
- Skriv inn kodene du får på SMS.
- Skriv inn kodene du får på e-post. Sjekk søppelpostkassen hvis du ikke finner kodene i innboksen.
- Lag en personlig PIN-kode.
Tips! Sett opp ansikt- eller fingergodkjenning
Sett opp ansikt- eller fingergodkjenning på mobilen, så går det enda raskere å logge inn. Da taster du bare inn fødselsnummeret ditt og får automatisk opp et varsel på mobilen din, det kan du enkelt godkjenne med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å måtte skrive verken koder eller passord!
NB: Nå skal SpareBank 1 gå over til BankID-appen!
Det betyr at du som har brukt engangskode-appen må gå over til BankID-appen.
Dette gjør du:
- Last ned BankID-appen i App Store eller Google Play
- Åpne BankID-appen og følg stegene.
BankID på mobil skal fases ut, og det er ikke lenger mulig å bestille dette. Løsningen som overtar, er BankID-appen.
Nå skal SpareBank 1 gå over til BankID-appen. Det betyr at du som har brukt BankID på mobil eller engangskode på mobil må gå over til BankID-appen.
Dette gjør du:
- Last ned BankID-appen i App Store eller Google Play
- Åpne BankID-appen og følg stegene.