Ny telefon eller SIM-kort?
Til deg som har fått nytt SIM-kort eller ny mobil. Her finner du det du trenger å vite.
Når du får ny telefon
1. Før du skifter telefon må du huske personlig passord samt sikre at du har oppdatert kontaktinformasjon i nettbanken med riktig e-postadresse og telefonnummer.
Usikker på om du har riktig kontaktinformasjon? Logg inn og sjekk her.
2. Ta i bruk din nye telefon - enten du gjenoppretter din gamle eller setter den opp på nytt.
3. Last ned og aktiver Engangskode på mobil appen på nytt. Du kan selv aktivere appen ved å laste ned appen i Google Play eller App store.
4. Last ned mobilbanken.
Når du får nytt SIM-kort
1. Før du sette inn nytt SIM-kort må du huske personlig BankID passord og sikre at du har oppdatert kontaktinformasjon i nettbanken med riktig e-postadresse og telefonnummer.
- Usikker på om du har riktig informasjon? Logg inn og sjekk her.
- Glemt BankID passord? Logg inn og bestill her.
2. Sett inn nytt SIM-kort
3. Last ned og aktiver Engangskode på mobil appen på nytt. Du kan selv aktivere appen ved å laste ned appen i Google Play eller App store.
4. Last ned mobilbanken.
5. Hvis du bruker BankID på mobil – bestill på nytt i nettbanken med din BankID med engangskode på mobil appen og personlig passord.
Hva lurer andre på?
Nei, men du må aktivere appen på nytt. Du finner en veiledning inne i appen som forklarer hvordan dette gjøres.
Husk at du må ha riktig telefonnummer og e-postadresse i mobil- og nettbank for å få aktivert appen.
Etter 1. september 2022 er det ikke lenger mulig å bestille BankID på mobil. Løsningen som overtar, er engangskode-appen.
Når du bruker engangskode-appen for å logge inn, taster du bare inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å taste inn verken kode eller passord!
Last ned engangskode-appen i App Store eller Google Play.
Slik gjør du det:
- Sjekk at din kontaktinformasjonen din er riktig i mobil- eller nettbanken.
- Last ned engangskode-appen i AppStore eller Google Play.
- Trykk på Kom i gang.
- Har du allerede mottatt koder? Velg Jeg har allerede mottatt koder. Du må alltid taste inn aktiveringskodene i appen.
- Fyll inn samme kontaktinformasjon som du har i mobil- eller nettbanken. Du kan bare aktivere appen med kontaktinformasjonen vi har registrert på deg i banken.
- Skriv inn kodene du får på SMS.
- Skriv inn kodene du får på e-post. Sjekk søppelpostkassen hvis du ikke finner kodene i innboksen.
- Lag en personlig PIN-kode.
Tips! Sett opp ansikt- eller fingergodkjenning
Sett opp ansikt- eller fingergodkjenning på mobilen, så går det enda raskere å logge inn. Da taster du bare inn fødselsnummeret ditt og får automatisk opp et varsel på mobilen din, det kan du enkelt godkjenne med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å måtte skrive verken koder eller passord!
Engangskode-appen krever Android 7.0 eller nyere og IOS 10 eller nyere.
Etter 1. september 2022 er det ikke lenger mulig å bestille BankID på mobil. Løsningen som overtar, er engangskode-appen.
Når du bruker engangskode-appen, taster du bare inn fødselsnummeret ditt. Da får du automatisk opp et varsel på mobilen, som du enkelt godkjenner med finger eller fjes. Og så er du innlogget – uten å taste inn verken kode eller passord!
Last ned engangskode-appen i App Store eller Google Play.