Sperre kort

Har du mistet kortet eller tror andre kan ha fått tak i koden? Da sperrer du kortet raskt og enkelt i mobilbanken eller nettbanken din. 

Slik sperrer du bankkort og kredittkort

  1. Logg inn i mobilbanken eller nettbanken.
  2. I mobilbanken trykker du på Mer og deretter på menypunktet Kort. I nettbanken trykker du på menypunktet for Kort øverst i skjermbildet.
  3. Velg så det kortet du vil sperre og trykk på Sperre kort.
  4. Til slutt bekrefter du ved å trykke på Sperr kortet og kortet er sperret.

Har du barn som har Bankkort for barn eller Bankkort for ungdom sperrer du også disse kortene i din mobilbank eller nettbank. 

Video placeholder image

Er kortet ditt misbrukt?

Blir du utsatt for svindel, ikke mottar en vare du har betalt for, eller oppdager en transaksjon som ikke stemmer, må du sperre kortet og anmelde saken til politiet. For å få pengene tilbake registrerer du en klage. Dette heter å sende inn en reklamasjon og du gjør det enkelt i mobilbanken eller nettbanken:

  1. Under menypunktet Kort, velger du kortet som er misbrukt.
  2. Finn Reklamasjon i rullegardinmenyen for Flere valg 
  3. Følg veiledningen for å fylle ut og sende inn reklamasjonen. Har du ikke allerede sperret kortet, vil det bli sperret når du sender inn reklamasjonen.

Logg inn og registrer reklamasjon

 

Gjelder reklamasjonen Bank kort for barn eller Bankkort for ungdom, eller får du ikke meldt inn klagen i din mobilbank eller nettbank? Ta kontakt med oss på +47 75 11 90 00 eller +47 75 11 90 00 hvis du er i utlandet. 

 


Funnet igjen kort - åpne sperret kort?

Hvis du ikke bestilte nytt kort da du sperret det, kan du åpne kortet ditt igjen her.

Gjelder det kredittkortet ditt, har du mulighet til å fjerne sperren innenfor 48 timer etter at det ble sperret. Etter dette vil nytt kort automatisk bli laget og sendt til deg.

Kommer du ikke inn i nettbank eller mobilbank for å sperre kortet, kan du ringe oss på +47 75 11 90 00 for hjelp.