Med vennebetaling i Spink-appen har barnet mulighet til å betale og motta penger fra venner og familie. For at barnet skal kunne betale til andre via Spink, må en forelder godkjenne mottakeren på forhånd. Det vil også være et maksbeløp for hvor mye penger som kan overføre hver uke. Dette gir barnet en smart, trygg og sikker måte å betale til venner og familie.
Tjenesten kan aktiveres på min side i Spink-appen.
Tjenesten aktiveres under "Min side" i barnets Spink-app. Dette må gjøres av en forelder.
Betalingsmottakere legges til med navn, kontonummer og må godkjennes med BankID.
Foreldre kan følge med på barnets transaksjoner i sin egen mobil- og nettbank.
Maksgrense på vennebetaling er 1000 kroner for 4 dager. Dette kommer i tillegg til maksgrensen på bankkortet.
Lær barna sparing
Med Spink får barnet sin egen sparekonto og kan enkelt sette opp sine egne sparemål selv. Barnet har da full oversikt over saldoen og kan selv overføre penger til og fra sin sparekonto, og se beløpet vokse til man har nådd målet. Vi heier på dere!
Hvordan gjør du det i appen? Trykk på symbolet med en gris i Spink-appen, sett opp målet, så er dere i gang!
Klager ungene på at du glemmer å sette over ukepengene? Nå har vi gjort det enkelt for deg å sette opp en fast overføring av ukepenger til barns konto i både mobil- og nettbanken.
Hvis du er over 12 år kan du velge å få varsel hver gang du får penger på kortet eller på sparekontoen din. Gå til "Min profil" i Spink-appen og skru på varsel. Sjekk også at varsling på selve telefonen er skrudd på.
Når du er inne i appen, så trykker du på sparegris-ikonet nede til høyre. Da har du full oversikt over saldo, overføringer og mulighet til gjøre sette inn penger til sparemålet.
Trykk på "+" knappen øverst til høyre inne på vennebetaling. Så er det bare å følge stegene og få forelderen din til å godkjenne en eller flere venner til slutt.
Ja, Spink er kjempebra! Du har oversikt og med denne blir det lekende lett å spare til det du ønsker deg!
Hva lurer andre på?
Spink er laget for barn mellom 6 og 15 år. Appen kan brukes av både iPhone og Android-telefoner. Første gang tjenesten skal aktiveres må en forelder logge på med sin BankID, og barnet må sette opp en egen pin-kode for senere innlogging.
For å kunne bruke Spink må man være kunde i en SpareBank 1-bank, og barnet må ha en bankkonto tilknyttet et bankkort fra SpareBank 1. For å få tilgang til å spare i appen, må barnet ha en egen sparekonto.
I Spink får barnet enkelt oversikt over sine egne penger. De kan se saldo på kortet, få ukes- og månedsoppsummering av forbruket sitt, se sparekontoen sin og lære seg å spare ved bruk av sparemål. Barnet kan også overføre penger mellom kort-konto og sparekonto, samt be foreldre om penger. Foreldre kan følge med på barnets kontoer fra sin egen mobilbank eller nettbank.
Hvis du har glemt koden til mobilbank for barn, kan du taste feil kode en gang, da får du opp Glemt koden? i toppen. Trykk på den og send kode til en av foreldrene sin mobil, tast inn koden du mottar, og lag ny kode.
Barnet legger inn navn, bilde og fødselsdato. Dette lagres kun på telefonen. De eneste dataene som samles inn er de som må registreres for å sette opp funksjonalitet i appen.
Ved førstegangsinnlogging må foresatt registrere sitt telefonnummer og barnets fødselsdato. Dette for å kunne lage pinkode og begrense eventuell funksjonalitet. I tillegg har barnet mulighet til å legge til navn og nummer på en foresatt, for å kunne sende meldinger og be om penger.
Det kan være flere årsaker til at dette har skjedd. Tilgangen kan være fjernet i din mobil/nettbank. Det kan også skyldes manglende fornyelse av tilgang. Tilgangen du gir når du logger inn med BankID må fornyes minst hver 6. måned, og har du ikke gjort det innen fristen må man logge inn på nytt.
Du kan enkelt legge til barnets egen sparekonto. Da kan barnet lage egne sparemål og selv overføre penger fra kortkonto til sparekontoen.
Foreldre har innsyns- og disposisjonsrett og kan følge med på sparingen i sin egen mobil- og nettbank. Siden barnet disponerer kontoen, anbefaler vi at den ikke benyttes til pengegaver som foreldre eller giver ikke ønsker at barnet selv skal kunne disponere.
Det er ingen funksjon for å overføre penger ut av Spink. Vi anbefaler likevel at foresatte stenger tilgang til appen. Dette kan gjøres ved å gjør følgende; logge seg inn i mobil- eller nettbanken → innstillinger → Tilkoblede enheter → Deaktiver App: Barns økonomi
På baksiden av kortet står navnet til den som eier kortet og kontonummeret som kortet er tilknyttet. I tillegg står det en dato for hvor lenge kortet er gyldig. I signaturfeltet på baksiden kan det stå en netthandelskode (CVV2) hvis kortet er klargjort for netthandel når barnet fyller 13 år. Man kan signere kortet, men det har ingen praktisk betydning for bruk av kortet.
Du kan sammenligne våre priser med priser fra andre selskaper på Finansportalen.no
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for",
"MODAL_CLOSE": "Lukk",
"SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til",
"SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?",
"SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min",
"SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå",
"SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort."
}