Overfør din BankID
Da kundeforholdene fra SpareBank 1 Nord-Norge ble flyttet til SpareBank 1 Helgeland, ble dessverre ikke alle kundenes BankID overført. Disse kundenes BankID må derfor overføres nå for å unngå at den blir slettet.
På grunn av den strenge sikkerheten rundt BankID kan SpareBank 1 Helgeland dessverre ikke gjøre dette automatisk. Overføringen krever at eier av BankID-en selv logger i nettbanken og utfører oppdateringen.
Nedenfor finner du en steg-for-steg veileder for hvordan overføringen gjennomføres, eller last ned brukerveiledningen under.
Slik overfører du din BankID
Logg inn i nettbanken på sbh.no. På innloggingssiden velger du "BankID" eller “Velg en annen metode” dersom den ikke vises. Du skal ikke bruke Engangskode-appen eller BankID på mobil her.
Velg "BankID - Med kodebrikke eller app".
Logg inn med ditt fødselsnummer. Du bruker så din kodebrikke eller Engangskode-appen, pluss ditt personlige BankID-passord for å gå videre. Vises ikke riktig metode, klikk på "Velg en annen BankID".
Når du er logget inn i nettbanken, klikk på navnet ditt øverst i høyre hjørne og velg "Innstillinger".
Velg "Innlogging" i listen under Innstillinger.
Velg "BankID" igjen.
Du ser nå status på din BankID. Står den som Inaktiv, betyr det at din BankID ikke har blitt overført. For å overføre trykker du på "Bestill BankID".
Står status som Aktiv, er alt i orden og du trenger ikke å foreta deg noe.
Kontroller at din kontaktinformasjon er riktig. Huk av for at du har lest og godtatt avtalevilkårene. Velg om du vil ha midlertidig passord tilsendt på e-post eller SMS. Det midlertidige passordet vil du få bruk for i et senere steg. Trykk "Fortsett".
Du vil få tilsendt et midlertidig passord på sms eller e-post, som du skal bruke i steg 6. OBS! Merk at det kan ta noen minutter for du mottar passordet.
Gå videre ved å bruke engangskode-appen eller kodebrikke først, og så ditt eksisterende personlige BankID-passord (ikke det midlertidige du fikk tilsendt).
Prosessen er fullført, alt som gjenstår nå er å opprette et nytt personlig BankID-passord. Trykk "Logg inn på nytt for å endre passord" så snart du har mottatt det midlertidige passordet på sms eller e-post (som du valgte i steg 4).
OBS! Det kan ta noen minutter før du mottar det midlertidige passordet.
Bruk engangskode-appen eller kodebrikke og det midlertidige BankID-passord du fikk tilsendt på sms eller e-post. Lag så et nytt personlig BankID-passord.
Din BankID er nå overført til SBH og ditt personlige BankID-passord er nå endret. Du vil få en sms fra SpareBank 1 om at din BankID er avsluttet i SpareBank1 Nord-Norge.