Med bilabonnement får du bil til en fast sum i måneden. Du slipper å bekymre deg for overraskende verkstedregninger, servicer, dekkskift, verditap og andre ting som svir i lommeboka.
NYHET!
Vi er glade for å melde at vi trapper opp satsingen og har kjøpt oss inn i Norges ledende bilabonnementstjeneste, Fleks. Det vil også si at SpareBank 1 Mobilitet overføres til Fleks. Les mer oppkjøpet av Fleks
Er du interessert i bilabonnement, kan du raskt og enkelt bestille det på fleks.no.
Inkludert i bilabonnement
Kjørelengde 1000 km/mnd
Service
Reparasjoner
Dekkskift
Dekkhotell
Bilforsikring
Veihjelp
Slik gjør du det
1
Bestill bilen du vil ha
Velg bilen som passer for deg, og hvor lenge du vil å ha den.
2
Bruk bilen som din egen
Hvis bilen trenger noe, får du beskjed. Hvis ting endrer seg og du trenger en annen bil, kan du bytte.
3
Avslutt når du vil
Kun én måneds bindingstid. Du velger selv når du vil avslutte.
4 grunner til å velge bilabonnement i stedet for å kjøpe bil
For mange familier er bilen en av de største utgiftene hver måned. Bilabonnement er trygt, enkelt og forutsigbart. Du eier ikke bilen, men bruker den som din egen så lenge du vil.
Du slipper å bekymre deg for overraskende verkstedregninger, service, dekkskift og andre ting som er stress med bil.
Det meste er inkludert i den faste månedsprisen. Det eneste du må betale ekstra er bom, parkering og drivstoff.
Du slipper å låne penger til bil og betaler ingenting i innskudd.
Synes du det er vanskelig å vite hvilken bil du skal kjøpe? Kanskje du ikke kan så mye om bil, eller ikke er så interessert? Med bilabonnement er det enkelt å ta de smarte valgene.
Du slipper å lure på om du har klart å forhandle deg frem til den beste prisen. Det har vi allerede gjort for deg.
Du trenger ikke å tenke på verdifallet på bilen, siden du ikke skal selge den igjen.
Hvis bilen du har valgt ikke passer deg likevel, kan du bytte til en annen.
Du slipper å tenke på alt det ekstra som følger med å kjøpe seg bil. For eksempel hvilken forsikring du skal ha, hvor mye servicene koster og lignende. Det er inkludert i prisen.
Bilabonnement er et miljøvennlig alternativ og bidrar til et mer bærekraftig samfunn. En ekstra bonus er at det ofte også er bra for lommeboka.
Du kan velge blant helt nye elektriske biler.
Bilen har du bare når du trenger den. Det fører til færre biler på veien.
Med bilabonnement blir det enklere å bytte ut den gamle forurensende bilen med en ny elbil. Det reduserer familiens klimaavtrykk vesentlig.
Du kan være sikker på at vi følger FN’s prinsipper for bærekraft, og velger samarbeidspartnere med de samme verdiene. Så slipper du å tenke på det.
Hvorfor velge bilabonnement i stedet for å leasing?
Du betaler ingenting i innskudd.
Du kan avslutte abonnementet med en måneds bindingstid.
Du kan enkelt bytte bil til større eller mindre når hverdagen din endrer seg.
Servicer, forsikring, dekkslitasje og dekkskift er inkludert.
Bilabonnementet kan tilpasses etter behov, for eksempel legge til en ekstra sjåfør.
Bilen har du bare når du trenger den. Det betyr færre biler på veiene, og mer miljø- og klimavennlig.
Hva er billigst av bilabonnement, leasing eller kjøpe bil?
Det er vanskelig å si noe om hva som er billigst av bilabonnement, leasing eller å kjøpe bil. Det er avhengig av flere ting.
Hvis du kjøper en bil, er det vanskelig å vite hvor mye den faller i verdi, og hvor mange verkstedsregninger og deler som må skiftes i den perioden du har den. I bilabonnement er det en helt annen fleksibilitet i bilen enn det vi er vant til, og det er det vanskelig å sette en pris på.
Ofte er det små forskjeller som skiller den månedlige prisen, og det du bør tenke på er hva som er viktigst for deg. Vil du slippe å bekymre seg over verdifall og ekstra kostnader? Vil du eie bilen og bestemme alt selv? Vil du slippe å selge bil?
Bilabonnement
Du slipper å bekymre deg over at bilen faller i verdi.
Du slipper å selge bil.
Du slipper å låne penger.
Du slipper egenkapital eller startleie.
Du kan avslutte abonnementet når du vil, med bare én måneds bindingstid.
Hvis behovet for bil blir annerledes, kan du bytte bil når du vil.
Det er enkelt, og alle utgifter er samlet på én regning i måneden.
Bilen er aldri mer enn to gammel.
Du har ikke mulighet til å styre alle valg rundt bilen, for eksempel hvilken forsikring du skal ha.
Har du spesielle behov til utstyr, egenskaper eller bruk, kan det hende det ikke finnes i abonnementet.
Du får ikke igjen penger for bilen etter abonnementsperioden.
Leasing
Du slipper å bekymre deg over at bilen faller i verdi.
Du slipper å selge bil.
Du slipper å låne penger.
Gode kampanjetilbud og færre avgifter kan gjøre det billigere å lease enn å kjøpe.
Bilen er aldri mer enn tre år gammel.
Store forskjeller i priser. Det er vanskelig å vite om du har sikret deg den beste dealen.
Du får ikke igjen penger for bilen etter leasingperioden.
Du må som oftest betale 10-20 % i innskudd eller startleie.
Du må som oftest binde deg for minst tre år.
Kjøpe
For deg som er opptatt av å eie din egen bil og bestemme alt selv
Du kan selge bilen og få igjen penger for den.
Hvis bilen holder seg i verdi, og du får en bra pris når du selger, kan det lønne seg å kjøpe bil i stedet for bilabonnement eller leasing.
Du må regne med at bilen faller i verdi, med usikkerheten om hvor mye.
Du må selge bilen hvis du ikke vil ha den lenger.
Ofte må du ta opp billån som binder kapital du kunne brukt på blant annet bolig.
Du må ha egenkapital.
Skjer det noe med bilen, kan verkstedregningen bli dyr.
Fortsatt usikker på hva du skal velge?
Her kan du sammenligne bilabonnement med leasing og kjøp av bil.
Bompasseringer og parkering er ikke inkludert i månedsprisen.
Bompassering: Alle bilene har AutoPass-brikke, og alle bompasseringene dine blir registrert. Dette betaler du ekstra, og det kommer på neste måneds regning.
Parkering: Betales på vanlig måte ut fra hva slags betaling parkeringeplassen har, for eksempel med app eller kort.
Alle bilene du kan abonnere på er lavutslippsbiler og sparer miljøet. Ta kontakt med oss på bilabonnement@sparebank1.no for å få vite mer om hvilke biler du kan abonnere på.
Når du avslutter abonnementet eller vil bytte bil, tar vi kontakt med deg for å avtale tid og sted for innlevering eller bytte. Bilen skal være vasket innvendig og utvendig, og ha full tank.
Vi går over bilen sammen for å sjekke at det ikke er store skader eller mangler på bilen. Vi tar høyde for en normal slitasje når du har bilen lenge, så det skal du ikke bekymre deg for. Vi bruker NAF sine retningslinjer for unormal slitasje, når vi går gjennom bilen.
Alle i husstanden kan kjøre bilen. Hvis noen i familien under 23 år skal bruke bilen, er det viktig at du legger til «brukere under 23 år» på forsikringen. Dette gjør du når du velger abonnementstype.
I månedsprisen er 1.000 kilometer inkludert. For de fleste er det nok til å dekke de daglige turene med bilen. Vil du øke kjørelengden, kan du gjøre det mot et tillegg i prisen. Du øker kjørelengden for en måned om gangen, og den kan justeres ned igjen når du trenger det.
Kjører du mye mer enn det som er inkludert, uten å øke kjørelengden, kommer det som et tillegg i prisen på den måndelige regningen. Det koster 2,50 kroner per ekstra kilometer du kjører. I lengden blir det dyrere enn å øke kjørelengden i abonnementet.
Kjører du mindre enn det som er inkludert, vil de kilometerne som står igjen overføres til neste måned.
Hvis du har vært uheldig å fått en skade på bilen kan den dekkes av bilforsikringen.
Det første du må gjøre er å fylle ut skademeldingsskjema som ligger i hanskerommet på bilen. Hvis en annen bil er involvert, er det viktig at dere fyller ut skjemaet sammen, og at du får kontaktinformasjonen til sjåføren av den andre bilen.
Egenandelen ved skade er 6.000 kroner hvis du har redusert egenadel i abonnementetet, eller 10.000 kroner hvis du ikke har det.
Servicer og bytte av slitasjedeler er inkludert i abonnementet ditt.
Større skader på bilen dekkes av forsikringen. Hvis du er skyldig i skaden, må du betale egenandel. Den er på 6.000 kroner hvis du har redusert egenandel i abonnementet. 10.000 kroner hvis du ikke har det.
Glasskader som sprekk i frontrute dekkes også av forsikringen. Egenandelen er 2.500 kroner.
Veihjelp ved motorstopp, punktering, kollisjon, hvis du låser deg ute, uventende startproblemer eller andre uhell dekkes av forsikringen. Egenandelen er 600 kroner.
Småskader som du ikke kan bruke forsikringen på, vurderes når bilen leveres tilbake. Det kan være parkeringsbulker, riper i lakken, kantkjørte felger eller skader på interiøret. Dette må du selv betale for.
Er du usikker på om skaden er stor nok til å bruke forsikringen? Ta kontakt med oss på bilabonnement@sparebank1.no, så hjelper vi deg med å få vurdert skaden.
Elbiler har lavere utslipp av forurensende stoffer og er bedre for miljøet.
Elbiler er billigere for deg fordi de bruker mindre energi enn bensin- og dieselbiler.
Du betaler mindre eller ingenting når du kjører gjennom bomringen, og de fleste steder kan du bruke kollektivfeltet for å komme raskere frem i hverdagen.
Du parkerer gratis på mange kommunale parkeringsplasser.
På noen ferger er også elbil gratis, men du må betale for passasjerene i bilen.
For mange kan elbil være et like godt og samtidig mer miljøvennlig alternativ som bensin- eller dieselbil. Men det er greit å tenke litt på hvordan du bruker bilen i hverdagen.
Hvor langt kjører du daglig? Kjører du under 100 km per dag, kan du klare deg godt med elbil.
Hvordan er lademulighetene dine? Har du ikke mulighet til å lade bilen hjemme eller på jobb, kan det blir upraktisk og stressende med elbil.
Hvordan er lademulighetene der du kjører til vanlig? Skal du bruke bilen på lengre turer som for eksempel til hytta eller i jobbsammenheng, må du sjekke at det er ladestasjoner langs veien du kjører. Stort sett er det gode muligheter for hurtiglading langs veien, og du kan lade batteriet til 80 % i løpet av 30-40 minutter eller kortere.
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for"
}