Gjeldsregisteret gir både bankene og deg full oversikt over kredittkort- og forbruksgjelden din.
Hva betyr det for deg – og hvordan kan du bruke oversikten til å ta smarte valg for økonomien din?
Hva er et gjeldsregister?
Gjeldsregisteret er en fullstendig oversikt over nordmenns usikrede gjeld. Det vil si all din kredittkortgjeld, alle forbrukslån og kjøpekreditt du har.
Hensikten med gjeldsregisteret er å forebygge betalingsproblemer. Norge ligger helt i verdenstoppen i privat gjeld, viser tall fra Finanstilsynet.
Med gjeldsregisteret blir det enklere for bankene å vurdere din økonomiske situasjon, og dermed forhindre at du låner mer enn du har råd til. Det gir deg også god innsikt i og forståelse for din egen økonomi.
Gjeldsregisteret registrer blant annet navnet på selskapet du har lånt av, hvor mye du skylder i dag, hvor stor kredittgrensen din er og hva renten på lånet ditt er.
Har du et forbrukslån vil du også se opprinnelig lånt beløp, hvor lenge du har igjen å betale på lånet og hvor mye du skal betale hver måned.
Alle disse opplysningene hentes inn fra rundt 200 banker og finansforetak som har tillatelse til å tilby usikrede lån. Informasjonen blir løpende oppdatert.
Du får en komplett oversikt over alle kreditter du har, enten de er i bruk eller ikke.
Når banken vurderer din økonomi, er det størrelsen på kredittgrensen på kredittkortet ditt som legges til grunn – ikke hvor mye du faktisk har brukt.
Med kredittgrensen mener vi beløpet du har mulighet til å bruke på kredittkortet ditt. Kredittgrensen er viktig å ha oversikt over, både for bankene og for deg. Hvis man havner i en anstrengt økonomisk situasjon, vil mange risikere å bruke all kreditt de har tilgang til.
Vi i SpareBank 1 bruker informasjon fra Norsk Gjeldsinformasjon AS, som drives av Finans Norge.
Stortinget vedtok loven som gjorde at vi fikk et gjeldsregister i Norge – den såkalte Gjeldsregisterloven. Loven åpner for at private foretak kan starte virksomhet med behandling av gjeldsregisterinformasjon, men det kreves konsesjon.
3 tips for å rydde i økonomien
1
Samle kreditten din på ett sted
Mange har kredittkort eller kredittrammer flere steder som de gjerne ikke har brukt på årevis. Kontakt den som har gitt deg kreditten.
Vårt råd er å samle mest mulig av kreditten i egen bank, da har du til enhver tid oversikt over forbruket ditt i nett- og mobilbanken din.
2
Avslutt kredittkort du ikke bruker
Det er lurt å redusere kredittrammen på kredittkortene du ikke bruker. Vurder om du virkelig trenger alle kredittene du har, og om du trenger så store kredittgrenser.
Det samme gjelder for andre rene fordelskort der du først og fremst er ute etter bonuser og rabatter. Dette er gjerne kort du bruker mye og hvor du betaler ned hele beløpet hver måned.
Vurder også om det er hensiktsmessig å ha fordelskort med smale bruksområder. Er det for eksempel noen vits å ha et kort som gir rabatt på byggevarer nå når du er ferdig med oppussingen?
3
Refinansier gjelden din
I nett- og mobilbanken din kan du få full oversikt over kreditten din og forbrukslånene dine. Der kan du samtidig ta en rask sjekk for å finne ut om du bør refinansiere noe av den dyre gjelden din.
Det gir deg lavere månedlige utgifter og økonomien din blir sunnere, både i virkeligheten og i bankens beregninger.
Nyhet! Se forbruksgjelden din i nett- og mobilbanken
Er du en av de som har noen kredittkort du sjelden bruker og kundekontoer hos flere butikker? Føler du ikke at du har helt oversikt over hvor mye du har i kreditt og gjeld?
Nå kan du se alle forbrukslån og kredittkort i nett- og mobilbanken, under Mine lån. Der kan du også sjekke om du bør refinansiere noen av lånene eller kredittkortene dine – hvis det lønner seg. Da kan du får mer å rutte med. Smart hva?
{
"EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.",
"CHECKBOX_ERROR": "",
"CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene",
"DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.",
"DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).",
"RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.",
"POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).",
"TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.",
"TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.",
"ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).",
"ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).",
"SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).",
"PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).",
"MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)",
"SEARCH_ALLE": "Alle",
"MORE_INFO": "Vis mer informasjon",
"RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor",
"RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver",
"VIEW_IN_MAP": "Vis i kart",
"BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har",
"AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg",
"AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg",
"MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver",
"MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå",
"MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en",
"FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema
",
"FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse",
"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR",
"TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn",
"NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.",
"SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land",
"GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på",
"GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for"
}